داعش دست‌پرورده سازمان‌های اطلاعاتی غربی است
کد خبر: 4063257
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
رئیس مرکز ضدتروریسم اروپا:

داعش دست‌پرورده سازمان‌های اطلاعاتی غربی است

رئیس مرکز ضد تروریسم و اطلاعات اروپا بر نقش محوری سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی در تشکیل گروه‌های تروریستی و استفاده از آن‌ها به عنوان ابزاری در راستای منافع خود تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، محمد جاسم، رئیس مرکز ضد تروریسم و ​​اطلاعات اروپا، در گفت‌وگویی با این رسانه بر لزوم درک روابط نزدیک رهبران این گروه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی غربی تأکید کرد، چرا که به گفته وی این ارتباط بخش‌های مهمی از فلسفه وجودی این گروه‌ها را روشن می‌کند.

طبق عقیده وی با درک این ارتباط به خوبی می‌توان دریافت چرا این گروه‌های تروریستی در راستای منافع کشورهای غربی عمل می‌کنند.

مدیر مرکز ضد تروریسم اروپا همچنین درباره سازوکارهای سازمان‌های افراطی برای جذب جوانان و اعزام آن‌ها به سوریه، عراق و دیگر مناطق جهان سخن گفت.

به گفته وی با تحقیقات انجام شده توسط این مرکز روشن شده است که علت اصلی گرایش این جوانان به گروه‌های تروریستی تلاش برای جست‌وجوی هویت خود است.

اکثر جوانانی که به تازگی مسلمان شده‌اند، فاقد هویت اسلامی هستند و بنابراین هویت‌یابی یکی از دلایل گرایش به سوی افراط‌گرایی و سپس افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و تروریسم است.

جاسم در ادامه افزود: این موضوع تنها به تازه مسلمانان غربی محدود نمی‌شود، بلکه در میان مهاجرانی نیز که مدتی طولانی در غرب زندگی کرده‌اند و همچنین نسل‌هایی از فرزندان آن‌ها که در کشورهای غربی متولد یافته و زندگی کرده‌اند، مشاهده می‌شود.

به گفته وی، مسئولیت این امر بین افراد و مسئولان جوامع و همچنین دولت‌ها تقسیم می‌شود.

جاسم در پاسخ به سؤالی درباره مهارت رسانه‌ای داعش تصریح کرد: اکثر رهبران و بنیان‌گذاران گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی از زندان‌های سرویس‌های اطلاعاتی غربی بیرون آمده‌اند، درباره سازمان‌هایی مانند داعش و القاعده نیز به صراحت می‌توان گفت این سازمان‌ها دست‌پرورده سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ابوحمزه المصری از رهبران القاعده به اعتراف خود مأمور سرویس اطلاعاتی بریتانیا بوده است.

همچنین درباره سرکردگان داعش مانند ابوبکر البغدادی و دیگران نیز، امروز روشن است که آن‌ها از زندان نیروهای آمریکایی آزاد شده‌اند و فعالیت‌های آن‌ها در ایجاد گروه‌های تروریستی امری سازمان یافته و از پیش برنامه ریزی شده بوده است. مطالعات انجام شده توسط مرکز ضد تروریسم در اروپا روشن می‌کند، گروه‌های تروریستی ابتدا به عنوان ابزاری برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی و امروز در راستای منافع کشورهای غربی تشکیل و مورد حمایت این کشورها قرارگرفته‌اند.

به گفته وی به همین دلیل است که کشورهای غربی میزبان رهبران گروه‌های افراط‌گرا است، در این کشورها به آن‌ها اقامت داده می‌شود و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای فشار به دیگر کشورهای استفاده می‌شود.

انتهای پیام
captcha