عباس خامه‌یار؛ آن‌گونه که می‌بینیم و می‌شناسیم
کد خبر: 4042683
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
روزنامه‌نگار لبنانی نوشت:

عباس خامه‌یار؛ آن‌گونه که می‌بینیم و می‌شناسیم

عباس خامه‌یار در لبنان یارانی دارد که دوستدار ایران و ملت ایرانند. بی‌دلیل نیست این مرد در لبنان محبوب است چرا که نماینده کشوریست که همواره حامی لبنان، مردم و مقاومت آن بوده و تا جان از بدن برآید از آن حمایت خواهد کرد.

عباس خامه‌یار؛ آن‌گونه که می‌بینیم و می‌شناسیمبه گزارش ایکنا؛ علی ضاحی، نویسنده و روزنامه‌نگار لبنانی در یادداشتی در پایگاه خبری «تقاریر» به مناسبت پایان مأموریت عباس خامه‌یار، رایزنی فرهنگی ایران در لبنان نوشت: دکتر عباس خامه‌یار، حدود 3 سال است که به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان مشغول به فعالیت است. وی که از اواخر سال 2019 مأموریت خود را در لبنان آغاز کرده است، به شکلی پیوسته و پویا در رویدادهای مختلف یکی پس از دیگری حضور یافت.

آن‌گونه که مشخص است دوران مأموریت وی به عنوان رایزن فرهنگی در آستانه پایان است. بنابراین انتظار می‌رود خامه‌یار پس از طی‌شدن مدت کوتاهی لبنان را به مقصد تهران ترک کند تا خود را برای پذیرش مسئولیت‌های جدید آماده کند.

خامه‌یار دیپلماتی پویا در عرصه فرهنگی است. او دوستدار و خیرخواه کشور لبنان و مردم آن است. در همین کشور لبنان بود که در دهه 90 برای اولین‌بار در یک پست دیپلماتیک گمارده شد، تا اینکه مجددا در سال 2019 به بیروت بازگشت.

سال‌های حضور وی در لبنان، شهرهای مختلف لبنان شاهد رویدادهای گسترده فرهنگی بود. من به شخصه به واسطه فعالیت در سایت خبری «takarir.net» در طی این سه سال، اخبار گسترده‌ای از رویدادهای فرهنگی، نشست‌ها و سمینارهای حضوری و مجازی با موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی در شرایط شیوع همه‌گیری ویروس کرونا از نکوداشت شاعران و چهره‌های دینی، فرهنگی و ادبی گرفته تا بازدیدها، دیدارها و گفت‌وگوهای گسترده در مناطق مختلف لبنان را که با حضور و همت ایشان برگزار می‌شد، پوشش دادم.

وی در سال‌های حضور در لبنان، علاوه بر برنامه‌ریزی، مدیریت و برگزاری سمينارها، نشست‌ها، ميزگردها و بازدیدهای مختلف و متنوع، در حوزه تألیف کتب سیاسی و فرهنگی ادبی نیز فعال بود. به‌تازگی دو اثر از او در دو مراسم جداگانه در لبنان رونمایی شد.

آنچه در رویکرد خامه‌یار کاملا مشهود است، تعامل با تمام طیف‌های فرهنگی، دینی و معنوی از طوایف و اقشار متعدد لبنان است. ایشان به اعتلای روابط اسلامی - اسلامی، تقویت وحدت و انسجام اسلامی میان شیعیان و اهل سنت و همچنین بسترسازی برای همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و مسیحیان اولویت بخشید.

وی همچنین به  گسترش و ارتقای گفت‌وگوهای بینادینی اهمیت ویژه‌ای بخشید؛ چرا که این مسئله یکی از پیام‌ها و مبانی انقلاب اسلامی و همچنین از بنیادی‌ترین اصولی است که امام خمینی(ره) آن را نهادینه ساخت.

عباس خامه‌یار پرتحرک، خیرخواه و مهربان لبنان را ترک می‌گوید تا در سمتی جدید در کشور خودش مشغول به فعالیت شود، اما قلب و ذهن او همچنان به یاد کشوری که از 40 سال پیش به آن عشق ورزید و اکنون نیز به آن علاقه‌مند است، خواهد تپید.

خامه‌یار در لبنان یارانی دارد که دوستدار ایران و ملت ایرانند. بی‌دلیل نیست این مرد در لبنان محبوب است چرا که نماینده کشوریست که همواره حامی لبنان، مردم و مقاومت آن بوده و تا جان از بدن برآید از آن حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha