فاصله زیاد رسانه ملی با نقطه مطلوب در حوزه دین + صوت
کد خبر: 4033558
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

فاصله زیاد رسانه ملی با نقطه مطلوب در حوزه دین + صوت

مقاله‌ای با عنوان «نوآوری در حوزه برنامه‌سازی نغمه‌های دینی، آموزش و مسابقات قرآنی در شبکه‌های صدا و سیما» در شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان از سوی پرویز فارسیجانی ارائه شد و وی فاصله رسانه ملی را با نقطه مطلوب در پرداختن به حوزه دین بسیار زیاد برشمرد.

نوآوری در حوزه برنامه‌سازی نغمه‌های دینیبه گزارش ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، طی ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار و در این نشست در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای ایده و طرح‌هایی ارائه شد. در ادامه چکیده‌ای از مقاله «نوآوری در حوزه برنامه‌سازی نغمه‌های دینی، آموزش و مسابقات قرآنی در شبکه‌های صدا و سیما» با ارائه پرویز فارسیجانی، از تهیه‌کنندگان با سابقه برنامه‌های معارفی سیما را می‌خوانید؛

«نظر به رشد روزافزون رسانه‌های دیداری و شنیداری و مجازی در زندگی امروز انسان‌ها، نحوه مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها اهمیت و ضرورت ویژه‌ای می‌یابد، از این رو به‌روز بودن و تحول و تنوع به موقع و روزآمد در عرصه رسانه‌ها، امری مهم تلقی می‌شود.

در رسانه ملی کشورمان، به دلیل روزمرگی، عدم به کارگیری متخصصان و عدم اهتمام کافی به این مهم، متأسفانه باعث کم اثری و بعضاً بی‌مهری در مخاطبان و موجب ریزش آنان شده است. این امر در موضوعات دینی از جمله نغمات دینی و قرآنی هم، با همه ساختارهای متنوع آن اعم از مسابقات و سرگرمی و غیره دچار تکرار و بی‌رمقی در جذب مخاطبان شده است. باید با ترجمان شایسته و بایسته از زبان هنر برای تحول و انقلاب در ساختار و محتوای آن چاره‌ای اندیشید.


بیشتر بخوانید؛


‌شانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن این فرصت را فراهم کرده است که بتوانیم در این باره بیندیشیم و فرایند ایده تا تولید در حوزه نغمات دینی را جدی بگیریم و با توجه ویژه به سه عنصر مهمِ: «محتوا»، «جذابیت» و «خلاقیت» در برنامه‌سازی‌ها، طرحی نو در انداخت. باید تنوع و جذابیت را جدی گرفت و عناصر آن را شناخت تا بتوان برای ترجمان محتوای دینی به برنامه‌ای جذاب و اثرگذار تلاش کرد و به این سؤالات پاسخی در خور داد:

* آیا محتوای دینی با فرم و ساختار جذاب را متناسب با میل و نیاز مخاطبان می‌دانیم؟

* آیا فرم‌های جدید و مبتکرانه را می‌شناسیم؟

* به مؤلفه‌های جذابیت و خلاقیت در برنامه‌سازی دیداری و شنیداری آگاه هستیم؟

و ...

تلاش ما آغازی در این راه است...»

به گزارش ایکنا، همچنین فارسیجانی به هنگام ارائه این طرح در بین اساتید، قاریان و حافظان قرآن به نکات مهمی اشاره کرد. وی فاصله رسانه ملی را با نقطه مطلوب در پرداختن به حوزه دین بسیار زیاد برشمرد و تصریح کرد که با وجود توجه عموم مردم به مباحث دینی و عطش معنویت دینی، شبکه‌های تخصصی قرآنی ما کم‌بیننده هستند و یکی از دلایل اصلی آن را ناآشنایی با فرم و قالب برنامه‌سازی دانست.

وی با اشاره به اینکه در رسانه ملی استانداردسازی و تعاریف درستی نداریم، مثلا تعریف درستی از تهیه‌کننده و برنامه‌ساز نیست، افزود: امروز ضعیف‌ترین قالب‌ها را برنامه‌های دینی دارند و از آن می‌توان به برنامه‌هایی که صرفا در آن داد و فریاد زده می‌شود، نام برد در حالی که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که بهترین محقق و تهیه‌کننده و... باید در برنامه‌های دینی حاضر باشند.

فارسیجانی بر ارتباط تنگاتنگ رسانه با حوزه علمیه و دانشگاه‌ها تأکید و به خاطره‌ای از علامه حکیمی اشاره کرد و افزود: ایشان در نمایشگاه قرآن به من گفت کاش برای تولید مجموعه‌های تلویزیونی مانند امام علی(ع) و... به ما نیز رجوع می‌شد.

وی اظهار کرد: محتوای غنی، ابتکار و خلاقیت در فرم و ساختار و توان جذب و اثرگذاری مطلوب، سه نکته مهم و اساسی در برنامه‌سازی است که این وقتی رخ می‌دهد که دانش آن در مدیران رسانه و برنامه‌سازان به وجود آید.

کد
انتهای پیام
captcha