تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای برنامه‌ریزی در حوزه نغمات و تلاوت‌ها
کد خبر: 4033483
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
علیرضا معاف پیشنهاد داد:

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای برنامه‌ریزی در حوزه نغمات و تلاوت‌ها

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی شورای عالی قرآن پیشنهاد داد تا هیئت اندیشه‌ورزی با حضور جوانان نواندیش قاری و حافظ که بیشتر با سلیقه نسل نو مأنوس هستند در راستای برنامه‌ریزی در حوزه نغمات و تلاوت قرآن تشکیل شود.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای برنامه‌ریزی در حوزه نغمات و تلاوت‌هابه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم شامگاه چهارشنبه، 13 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهراء(س) به همت شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این مراسم علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در نسبت انقلاب با قرآن، به منظور بازخوانی وظایف دولت اسلامی نسبت به قرآن، گفت: امام راحل که قرآنی می‌زیست و تفقه قرآنی داشت و ما همه مدیون او هستیم، انقلاب اسلامی را بر مبنای قرآن شروع کرد و شعار استقلال را از مبنا و منطق قرآن استخراج کرد و آزادی را نیز با این منطق توضیح داد و تفسیر کرد.

وی افزود: امام، دفاع مقدس را نیز با منطق قرآن اداره و سیاست خارجی را نیز با منطق قرآن تنظیم کرد. همه موفقیت‌های ما در این چند سال مدیون قرآن بوده است، هر جا کارآمدی داشتیم به خاطر قرآن بوده و هر جا ناکارآمدی بوده نیز به دلیل دوری از قرآن بوده است.

معاف اظهار کرد: نسبت قرآن و انقلاب اسلامی نسبت پدر و فرزند است. امروز دولت و نهادهای حاکمیتی بدانند که نوکر قرآن هستند که اگر نباشند مشروعیت ندارند. وزارت ارشاد تنها وزارتخانه‌ای است که پسوند اسلامی دارد، این معنابخش است و مسیر حرکت ما را تعیین می‌کند، با این نگاه در دولت جدید امر قرآن یک امر حاشیه‌ای، انتزاعی و فانتزی نیست، قرآن در وزارت ارشاد باید یک امر راهبردی و محوری تلقی شود، برای این حرف باید تمهید اندیشیده شود و چینش کرد.

وی ادامه داد: در مدیریت فرهنگی کشور دو نگاه وجود دارد، یک نگاه، نگاه امامین انقلاب است و نگاه دیگر نگاه سکولار است. نگاه اول، نگاه حداکثری به قرآن است. یک ابراستراتژی این است که به نگاه حداکثری توجه کنیم، این دو نگاه با هم تفاوت دارند، اگر کار قرآن را به مقدمات محدود کنیم، طیف محدودی هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و بخش قابل توجهی از جامعه مخاطب را همان اول کار از دست می‌دهیم.

معاف اظهار کرد: باید به برنامه‌ریزی در حوزه نغمات و تلاوت‌ها بیندیشیم و پیشنهاد می‌کنم هیئت اندیشه‌ورزی تشکیل شود و جوانان نواندیش قاری و حافظ که بیشتر با سلیقه نسل نو مأنوس هستند در آنجا باشند و صحبت‌های افراد صاحب‌نظر نیز در آنجا شنیده شود. از تلخ‌گویی ابا دارم اما این واقعیت است که استقبال مردم از محافل قرآنی نسبت به دهه 60 و 70 کاهش پیدا کرده است، این باید آسیب‌شناسی شود.

وی بیان کرد: خیلی از ما در جلسات خانگی با قرآن آشنا شدیم، آن جلسات خانگی قرآنی برکات و صفای زیادی داشت و تا روزهای بعد این نورانیت در آن محله بود، اینها احیا شود. در کنار آموزش‌های مرسوم تلاوت پیشنهاد می‌کنم آموزش‌هایی برای تلاوت معنامحور ارائه شود، باید فکری برای ارتقای معنوی، سلوکی و اخلاقی قاریان جوان کرد، وقتی فردی اقبال عمومی دارد اگر نفس به نفس یک معلم اخلاق باشد اتفاقات خوبی برای او می‌افتد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه تا برنامه‌ساز معتقد نباشد کار واقعی به شما تحویل نمی‌دهد، گفت: کار قرآنی جوششی است و پویا و زنده از درون فرد می‌آید، در صدا و سیما خیلی اوقات این اتفاق افتاده است، در دنیا دوره «شبکه آشیانه» تمام شده یعنی تلویزیون یک خانه روی همان شبکه روشن و روی همان شبکه خاموش شود، الان اینطور نیست و برنامه‌های شاخص هر شبکه‌ای دیده می‌شود.

بنابر این گزارش، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تجلیل از ارائه‌کنندگان ایده‌‌ها و طرح‌های این سه شب و رونمایی از چند اثر از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه بود.

همچنین اسامی پیشنهاددهندگان طرح‌ها و ایده‌هایی که در اختتامیه این نشست از آن به عنوان شایسته تقدیر یاد شد شامل؛ علی‌اصغر شعاعی به دلیل پیشنهاد مسابقه نشاط زندگی(تصویرسازی آیات قرآن) و شیوه نوین آموزش مقامات قرآنی، مرتضی مقنیان؛ مسابقه حضوری حفظ موضوعی قرآن، محمدکاظم ربیعی و مجید جدیدی؛ برنامه تلویزیونی اشراق، محمدرسول مهدوی؛ ارزش افزوده نغمات دینی و ترتیل گروهی قرآن کریم، محمدمهدی روحانی؛ دولت قرآن(بازتاب آیات قرآن در اشعار حافظ) و علیرضا کچوئیان، فتا (فهم تصویری آیات قرآن کریم) بود.

حامد ولیزاده و سعید حاجیان شرکت‌کننده در دهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم(اجرا شده از سوی شورای عالی قرآن) نیز در این مراسم به عنوان مدرس درجه یک ـ گرایش تنغیم تجلیل شدند.

شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای» با اهتمام شورای عالی قرآن و مشارکت شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن از ١١ تا ١٣ بهمن‌ماه برگزار ‌شد.

انتهای پیام
captcha