آغاز مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور؛ اجرای 15 حافظ و قاری و دو گروه هم‌خوانی + عکس
کد خبر: 4022418
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶

آغاز مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور؛ اجرای 15 حافظ و قاری و دو گروه هم‌خوانی + عکس

مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور شب گذشته 29 آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت. در اولین شب 15 شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف و دو گروه هم‌خوانی و همسرایی به اجرای برنامه پرداختند.

آغاز مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور  / اجرای 15 قاری، حافظ و دو گروه هم‌خوانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، شب اول مسابقات سراسری قرآن کریم شامگاه دوشنبه 29 آذرماه پس از برگزاری مراسم افتتاحیه و از حدود ساعت ۱۹ آغاز به کار کرد. برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن برنامه‌ریزی اجرای شرکت‌کنندگان را بر مبنای پخش رسانه ای طراحی کرده، لذا هر شب شاهد اجرای شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف خواهیم بود. بر همین اساس در شب اول مسابقات شش شرکت‌کننده در رشته قرائت تحقیق، سه شرکت‌کننده در رشته قرائت ترتیل، سه شرکت‌کننده در رشته حفظ 20 جزء و سه شرکت‌کننده در رشته حفظ کل قرآن کریم به روی جایگاه رفتند. همچنین در این شب شاهد اجرای دو گروه همخوانی از 9 گروه راه‌یافته به فینال مسابقات بودیم.

رقابت‌ها در شب اول با تلاوت حمید حق‌طلب، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق از استان خراسان رضوی آغاز شد. حق‌طلب متولد خرداد ۱۳۶۳، کارشناس رشته علوم اجتماعی و موذن‌ حرم مطهر رضوی است. خراسان رضوی در رشته قرائت تحقیق سه نماینده دارد.

دومین شرکت‌کننده روز اول مسابقات، حامد اسماعیل‌زهی، متسابق رشته حفظ 20 جزء از استان هرمزگان بود که به سوالات هیئت داوران پاسخ داد. او از هموطنان اهل تسنن است با ۱۹ سال سن یکی از جوان‌ترین متسابقان این دوره است و دانشجوی علوم دینی است.

آغاز مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور؛ اجرای 15 حافظ و قاری و دو گروه هم‌خوانی

محمد پورسینا از استان اصفهان که در رشته قرائت ترتیل در این دوره از مسابقات حضور یافته است سومین شرکت‌کننده روز اول مسابقات بود و در ادامه نوبت به امید رحیمی، شرکت‌کننده نابینا و نماینده استان گیلان رسید. وی دانشجوی رشته حقوق است و تا کنون رتبه‌های متعددی در مسابقات به دست آورده که از جمله آنها می‌توان به مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان، جشنواره ملی قرآن و‌‌ عترت دانشجویان و ... اشاره کرد.

اجرای گروه هم‌خوانی تبیان از استان هرمزگان بخش دیگری از برنامه‌های شب نخست مسابقات بود. سرپرستی این گروه را یوسف جعفرزاده که در رشته قرائت تحقیق به رقابت با دیگر قاریان می‌پردازد، بر عهده دارد. این گروه در سال 1398 تأسیس شده و دو سال بعد از راه‌اندازی به بالاترین سطح از مسابقات همخوانی در کشور راه‌یافته است. استان هرمزگان علاوه بر این گروه، چهار نماینده دیگر در رشته های مختلف بخش بانوان و آقایان دارد.

گروه‌های هم‌خوانی و همسرایی در این دوره از مسابقات دو اجرا دارند، این اجراها، همان آثار اجرا شده در مرحله نیمه نهایی است که به صورت غیرحضوری و ضبط شده مورد داوری قرار گرفته‌اند.

محمدرضا احمدی شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم از استان قم یکی دیگر از شرکت کنندگان روز اول مسابقات بود. این چهره که سابقه چندین بار حضور در فینال مسابقات سراسری قرآن را دارد در حال حاضر در مقطع دکتری رشته فلسفه غرب مشغول تحصیل است.

در رشته حفظ کل قرآن کریم هر شرکت کننده در صحن اصلی مسابقات به دو سوال هیئت داوران پاسخ می دهد. این رشته دارای حفظ استقامتی نیز هست که هر شرکت‌کننده یک روز پس از اجرای خود در صحن اصلی مسابقات، با حضور در سازمان دارالقرآن الکریم به سوالات مربوط به حفظ استقامتی نیز پاسخ می‌دهد. حفظ استقامتی شیوه‌ای از اجرای محفوظات است که در آن سوالات طولانی‌تر است و هر سوال شامل چندین صفحه از قرآن کریم می‌شود.

شرکت‌کننده بعدی مهدی عبرتی در رشته ترتیل از استان‌ قم بود. او متولد ۱۳۷۹ و فارغ التحصیل رشته الهیات است. عبرتی تا پیش از حضور در مرحله فینال ترتیل چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های حفظ کل، ترتیل و قرائت زیر ۱۶ سال رتبه اول‌ مسابقات مختلف را به دست آورده است. در رشته ترتیل هر شرکت‌کننده 15 سطر از قرآن کریم را تلاوت می‌کند.

حمید ‌جهانشاهلو از استان ‌زنجان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان بود که در رشته ‌حفظ 20 جزء به سوالات هیئت داوران پاسخ داد. وی کارشناس ارشد معدن و فرهنگی است. جهانشاهلو در پایان اجرای خود یک تذکر گرفت که بعد از گذشت چند دقیقه هیئت داوران اعلام کرد تذکر وارده مربوط به سؤال نبوده و لذا نمره منفی برای این شرکت‌کننده لحاظ نمی‌شود. در رشته حفظ 20 جزء از هر شرکت‌کننده در صحن اصلی مسابقات یک سوال پرسیده می‌شود. سؤالات استقامتی نیز یک روز بعد از اجرا در سازمان دارالقرآن پرسیده خواهد شد.

با اجرای نماینده استان زنجان بخش اول مسابقات در اولین روز به پایان رسید تا داوران و حاضران در سالن برای دقایقی به استراحت بپردازند. در این بخش شاهد گفت‌وگوی محمدحسین سعیدیان، قاری بین المللی کشورمان که در سال 1366 موفق به کسب رتبه اول مسابقات سراسری قرآن شده است. بودیم. وی در پایان گفت‌وگوی خود به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

بخش دوم مسابقات در اولین روز با اجرای سیدحامد حسینی، از استان خراسان رضوی در رشته ترتیل پیگیری شد. این شرکت کننده به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه توبه پرداخت. حسینی در سال 95 رتبه اول جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را به دست آورده و دکترای روانشناسی دارد.

مجتبی پرویزی از استان تهران یکی دیگر شرکت کنندگان روز اول مسابقات بود که در رشته قرائت تحقیق حضور یافته است، او بر اساس قرعهای که انتخاب کرد به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فصلت پرداخت. مهم‌ترین رتبه‌ای که تا کنون به دست آورده است رتبه اول مسابقات سراسری قرآن نیروهای مسلح در سال 1398 است. سعید پرویزی، برادر این شرکت‌کننده پیش از این در سال 1395 رتبه اول مسابقات سراسری قرآن کشور را به دست آورده است.

محمد لائینی از خراسان رضوی در رشته حفظ کل قرآن به دو سوال هیئت داوران پاسخ داد. او سال گذشته در مسابقات بین المللی قرآن طلاب علوم دینی موفق به کسب رتبه دوم شد.

در ادامه مسابقات روز اول، اعضای گروه هم‌خوانی و همسرایی اسراء از استان مازندران به روی جایگاه آمدند تا در حضور داوران به اجرای دو اثر خود بپردازند. این گروه در سال 1397 راه اندازی شده است و سابقه حضور در فینال مسابقات را دارد. مازندران در رشته هم خوانی و همسرایی در این دوره از مسابقات دو نماینده دارد. نماینده دیگر این استان گروه یاسین است. در رشته هم خوانی و همسرایی مجموعاً 9 گروه از سراسر کشور به این مرحله راه یافته است.

آغاز مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور؛ اجرای 15 حافظ و قاری و دو گروه هم‌خوانی

در ادامه این مسابقات مهدی کرمی از استان زنجان آیاتی از سوره مبارکه مائده را به روش تحقیق تلاوت کرد. این قاری جوان کارشناسی مهندسی صنایع دارد و در وزارت ارتباطات مشغول خدمت است.

سیدمحمد طاهایی از استان مازندران شرکت کننده رشته قرائت تحقیق، دیگر متسابق روز اول مسابقات بود. او آیاتی از سوره مبارکه بقره را تلاوت کرد. کسب رتبه اول رشته قرائت تحقیق دانش آموزی، کسب رتبه در مسابقات مدهامتان و مسابقات سپاه بخشی از رتبه‌های این قاری مازندرانی است. در ادامه ایمان شیخ از استان بوشهر در رشته حفظ 20 جزء به روی جایگاه رفت. این حافظ قرآن در رشته نفت تحصیل کرده است و کسب رتبه عالی مسابقات سراسری قرآن در سال 1397 و در رشته حفظ 20 جزء مهم‌ترین رتبه او بوده است.

مصطفی قاسمی دیگر نماینده استان مازندران بود و بر اساس قرعه ای که انتخاب کرد به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه مائده پرداخت. قاسمی دکترای علوم قرآن و حدیث داشته و رتبه اول فرهنگیان کشور را نیز در کارنامه دارد.

آغاز مهم‌ترین رقابت قرآنی کشور؛ اجرای 15 حافظ و قاری و دو گروه هم‌خوانی

آخرین شرکت کننده روز نخست مسابقات حبیب صداقت از استان تهران بود که در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه حجرات پرداخت. این قاری جوان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات است. از جمله رتبه هایی که تا کنون به دست آورده است می توان به رتبه سوم مسابقات بین المللی قرآن کشور ترکیه و رتبه اول جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اشاره کرد.

این رقابت‌ها تا جمعه سوم دی‌ماه ادامه دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha