آماده واگذاری مسابقات به بخش مردمی هستیم/ یک میلیارد و 200 میلیون تومان مجموع جوایز دوره چهل‌و‌چهارم + فیلم
کد خبر: 4021682
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
قره‌شیخلو طی نشست خبری مسابقات سراسری قرآن:

آماده واگذاری مسابقات به بخش مردمی هستیم/ یک میلیارد و 200 میلیون تومان مجموع جوایز دوره چهل‌و‌چهارم + فیلم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه به دو شرط آماده واگذاری مسابقات به بخش مردمی هستیم، گفت: اگر بخش مردمی بتواند مسابقات را با کیفیت بهتر و هزینه کمتر برگزار کند، آماده واگذاری هستیم.

آماده واگذاری مسابقات به بخش مردمی هستیم/ یک میلیارد و 200 میلیون تومان مجموع جوایز دوره چهل‌و‌چهارمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی نشست خبری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، صبح امروز ۲۷ آذرماه به بیان آخرین جزئیات این دوره پرداخت و گفت: رقابت‌های فینال این دوره از 29 آذر تا سوم دی‌ماه به صورت حضوری برگزار می‌شود. این مسابقات، سال قبل به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا به صورت غیر حضوری برپا شد.

حضور 200 نخبه قرآنی 

وی افزود: در این دوره نزدیک به 200 نفر از نخبگان قرآنی رقابت خواهند داشت. مسابقات بخش بانوان از ساعت 9 تا 12 و با حضور نزدیک به 50 شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء و دعاخوانی برپا می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: مسابقات در بخش آقایان، ‌هر شب از ساعت 18 تا 23 در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء، دعاخوانی، اذان و هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی برگزار می‌شود. همچنین رشته تفسیر نیز در هر دو بخش بانوان و آقایان به صورت مشترک است.



قره‌شیخلو با اشاره به پخش زنده مسابقات بخش آقایان از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، گفت: نفراتی که به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 1401 خواهند بود.

میزان جوایز مسابقات 

وی به میزان جوایز این دوره اشاره و اظهار کرد: جوایز این دوره نسبت به دوره قبل تقریباً دو برابر شده و هنوز هم جا برای افزایش این میزان از جوایز وجود دارد، چرا که شرکت‌کنندگان برای رسیدن به این مرحله سال‌های زیادی باید تلاش کنند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بیان کرد: چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن تابستان امسال در مرحله شهرستانی در ۱۴۰ شهرستان برپا شد. مرحله استانی در ماه‌های شهریور و مهر برگزار شد و پس از آن شاهد برپایی مرحله نیمه‌نهایی مسابقات در آبان‌ماه و به صورت غیرحضوری بودیم. لذا همانطور که گفته شد، روند رسیدن شرکت‌کنندگان به رتبه برتر در هر دوره یک روند یک‌ساله است.

قره‌شیخلو بیان کرد: جوایز نفرات اول در رشته قرائت تحقیق و ‌حفظ کل قرآن کریم ۳۵ میلیون تومان و نفرات دوم تا پنجم نیز به ترتیب، 30 میلیون تومان، 25 میلیون تومان، 20 میلیون تومان و 15 میلیون تومان است. در مجموع نیز برای همه برگزیدگان حدود یک ‌میلیارد و دویست میلیون ‌تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

برگزاری اختتامیه با حضور وزیر ارشاد 

وی گفت: مراسم افتتاحیه دوشنبه، 29 آذرماه از ساعت 18 تا 19 با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه نیز شامگاه جمعه سوم دی‌ماه با حضور ریاست سازمان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن به برنامه‌های جانبی این دوره اشاره کرد و گفت: در مراسم اختتامیه مسابقات از برگزیدگان مسابقه کتابت ‌و ‌خوشنویسی قرآن نیز تجلیل شد. فراخوان این مسابقه از قبل اعلام و آثار در دبیرخانه داوری شده است. این مسابقه با همکاری مدرسه کتابت قرآن‌ کریم قم برگزار شده است.

برنامه‌های جنبی مسابقات 

قره‌شیخلو افزود: همچنین دو مسابقه برای بینندگان رسانه‌ای نیز در نظر گرفته شده است، در یکی از این مسابقات هر شب مسابقه «فرهنگ قرآنی» برای بینندگان رادیو – تلویزیونی برپا می‌شود. در این مسابقه هر شب از بینندگان سوالی پرسیده می‌شود و هر شب ۱۴ جایزه پانصد هزارتومانی برای بینندگان شبکه قرآن و 10 جایزه پانصدهزار تومانی برای شنوندگان رادیویی در نظر گرفته شده است. همچنین یک مسابقه به منظور پیش‌بینی نفرات برتر رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق در نظر گرفته شده است. در این مسابقه نیز به افرادی که پیش‌بینی درستی انجام داده باشند به قید قرعه مبلغ یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

آماده واگذاری مسابقات به بخش مردمی هستیم/ یک میلیارد و 200 میلیون تومان مجموع جوایز دوره چهل‌و‌چهارم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به برخی موفقیت‌های قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات بین‌المللی در طی 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی رکورد خوبی در کسب مقام در اختیار ایران قرار دارد و طی آن بیش از 200 رتبه بین‌المللی از سوی قاریان و حافظان ایرانی کسب شده است که نشان می‌دهد موضوع قرآن در بین نوجوانان و جوانان دارای اهمیت است.

دو شرط واگذاری مسابقات به بخش مردمی 

در بخش دیگری از این نشست، قره‌شیخلو به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد مشارکت بخش مردمی، گفت: در مرحله شهرستانی و استانی به ادارات کل اوقاف استان‌ها که بانی برگزاری این دو مرحله بودند ابلاغ شده بود تا جایی که امکان دارد از ظرفیت بخش مردمی استفاده کنند و خوشبختانه چندین استان این کار را انجام داده بودند.

وی افزود: در مرحله نیمه‌نهایی و ملی به خاطر حساسیت مسابقات فعلاً بحث واگذاری برای امسال منتفی است، اما این آمادگی را داریم اگر بخش مردمی توانمندی دارد، مسابقات را نه تنها در بخش ملی بلکه در بخش بین‌المللی نیز واگذار کنیم. این واگذاری البته دو شرط خواهد داشت، شرط اول افزایش کیفیت و شرط دوم نیز کاهش هزینه‌هاست.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه برای ما نیز واگذاری فعالیت‌ها به بخش مردمی دارای اهمیت است، گفت: از سال گذشته این جهت گیری در دستور کار قرار گرفته و به ادارات کل ابلاغ شده است در حوزه فعالیت‌های قرآنی تا جایی که امکان دارد فعالیت‌ها را واگذار کرده و از ظرفیت مردمی حداکثر استفاده را ببرند. امیدواریم در طول یک یا دو سال آینده تقریباً مجموعه فعالیت‌ها را به بخش مردمی واگذار کنیم.

تصمیم ستاد عالی مسابقات برای همزمانی رویدادهای قرآنی 

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا در مورد همزمانی بسیار زیاد مسابقات در بازه زمانی چند روز اخیر و تصمیم ستاد عالی مسابقات برای این کار، بیان کرد: از روز اول که ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن در ماه مبارک رمضان آغاز شد‌، حدود زمانی برپایی مراحل مختلف مسابقات را اعلام کرده بودیم. یعنی تمامی مراحل در آیین‌نامه اعلام شده بود، این مشکل را معمولاً در کشور داریم و در برخی تعداد زیادی از مسابقات همزمان برگزار می‌شود. اول سال مکاتبه‌ای از سوی ستاد عالی با دستگاه‌ها انجام دادیم تا تاریخ مرحله کشوری مسابقات خود را اعلام کنند تا اگر تداخل جدی وجود داشته باشد از همین الان مانع از آن شویم، دستگاه‌ها در پاسخ به این مکاتبه اعلام کردند به دلیل شیوع کرونا تاریخ برگزاری به صورت دقیق مشخص نیست.

وی افزود: امیدواریم با توجه به بهبود وضعیت کرونا برای سال 1401 تداخل مسابقات به این شدت شاهد نباشیم.

قره‌شیخلو در پاسخ به سوالی در مورد معرفی قاری منتخب مردمی، گفت: سال گذشته این کار صورت گرفت اما شرکت‌کنندگان به دنبال جذب آراء رفتند و این کار را تبلیغاتی کردند، در صورتی که هدف ما این نبود. بنابر این امسال این قید گذاشته شد که اگر نظرسنجی مردمی به نظر داوران نزدیک باشد،‌ آن را اعلام کنیم.

آخرین جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن 

به گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به بیان توضیحاتی در مورد سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: این مسابقات در دو ‌مرحله برگزار می‌شود، مرحله اول غیر حضوری و طی بازه زمانی 12 تا 16 دی‌ماه برپا می‌شود. در این مرحله داورانی ایرانی به صورت حضوری و داوران خارجی به صورت آنلاین در مسابقات حضور می‌یابند.

وی افزود: منتخبان این ‌مرحله در اسفندماه و در ایام مبعث پیامبر اکرم(ص) رقابت حضوری خود را برگزار خواهند کرد. البته برپایی حضوری مسابقات منوط به اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.

قره‌شیخلو همچنین در مورد میزبانی مشهد از مسابقات بین‌المللی قرآن که در طی سال‌های گذشته اعلام شده بود،‌ گفت: در سی و هفت دوره‌ گذشته یک بار مسابقات خارج از تهران برگزار شد، قرار بود فروردین ۹۹ مسابقات سی و هفتم در مشهد برگزار شود، اما با توجه به شرایط کرونایی کشور مسابقات بین‌المللی به صورت مجازی برگزار شد،‌ بنای ما بر برگزاری سی و‌هشتمین دوره در تهران است، اگر سال آینده شرایط عادی شود می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما امسال به احتمال بسیار زیاد مسابقات در تهران برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست خبری از پوستر چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha