ردپای نفوذ در تحقق منویات قرآنی رهبری مشهود است/ آسیب‌های تکثر متولیان قرآنی + صوت
کد خبر: 4010773
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
رحیم خاکی در گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی:

ردپای نفوذ در تحقق منویات قرآنی رهبری مشهود است/ آسیب‌های تکثر متولیان قرآنی + صوت

رئیس فرهنگسرای قرآن با بیان اینکه متکثر بودن متولیان امور قرآنی فرصت و از جهتی آسیب است گفت: بخشی از سخنان مقام معظم رهبری را یک جریان و سیستم رصد می‌کند تا مانع تحقق منویات ایشان شود و یکی از این‌ منویات هم موضوع فعالیت‌های قرآنی است. وقتی ایشان فرمودند کار شما قرآنیان راهبردی است این سیستم متوجه شد و تلاش کرد تا جلوی آن را بگیرد؛ چراکه اتفاق بسیار مهمی بود.

رحیم خاکی، فعال قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی امروز جمعه، چهاردهم آبان‌ماه با حضور رحیم خاکی، فعال حوزه امور قرآنی با موضوع «پیگیری مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری و میزان دغدغه مردم و مسئولان برای داشتن زندگی با سبک قرآنی» از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

رئیس فرهنگسرای قرآن درباره دغدغه رهبر معظم انقلاب در حوزه جلسات خانگی قرآن، جلسات قرآن مساجد و همچنین جلسات تفسیر قرآن کریم در کشور گفت: رونق محافل قرآنی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده و همچنان هم هست، اما در دوران کرونا همچون سایر برنامه‌های فرهنگی دچار مشکل شد. اما در حوزه تفسیر، متولیان به این موضوع نپرداخته‌اند و جلسات تفسیرمان در کل کشور به اندازه کافی نبوده است؛ لذا نیاز به کار بیشتری دارد و متولیان ترویج این بخش حتما باید به این موضوع در مساجد، مؤسسات تخصصی و... بپردازند. در بخش قرائت قرآن هم، محافل انس با قرآن شاید تنها بخشی بوده است که به نحو مناسب و مطلوب برگزار شده و در دهه نود توسعه خوبی پیدا کرده است.

این قاری بین‌المللی درباره کیفیت تلاوت قرآن‌ به عنوان یکی از دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب گفت: قرآن‌خواندن همراه با زیبایی، خشوع و خضوع باید طوری باشد که اگر کسی از بیرون این صدا را شنید متوجه جلسه قرآن شود، البته باید به کیفت آن بیشتر بپردازیم.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی درباره موانع و مشکلات حوزه امور قرآنی گفت: بخش عمده‌ فعالیت‌های قرآنی که مقام معظم رهبری در مطالباتشان داشتند و فرمودند این بود که کار شما قرآنیان یک کار استراتژیک و مهم است که حتما باید توسعه پیدا کند؛ لذا در بخش سیاست‌گذاری کلان، این استراتژیک بودن کار قرآنی بسیار مهم است و متولیان دولتی و نیمه‌دولتی و همچنین متولیان اصلی امور قرآنی ازجمله سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و بدنه دولت و حتی صدا و سیما باید بیش از پیش به آن بپردازند. اما سوال اینجاست که آیا این‌ها واقعا به این اصل عمل کرده‌اند؟ آیا تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یک مجموعه تصمیم‌گر و برنامه‌ریز در این حوزه کفایت کرده است؟ لذا اگر بخواهیم ۱۰ سال گذشته را آسیب‌شناسی کنیم، قطعاً پاسخ منفی است.
 
وی با اشاره به اینکه در مدیریت و راهبری کلان اگر بخواهیم موفق شویم باید به چهار اصل اولیه عمل کنیم، ادامه داد: این چهار اصل شامل طراحی و برنامه‌ریزی، ایجاد تشکیلات، راهبری و کنترل و نظارت است که اگر در حوزه امور قرآنی از ابتدا به این مسئله عمل کرده بودیم، بر اساس آن می‌توانستیم خروجی بگیریم. متاسفانه با این اصل و اساس ما سازمانی قرآنی که به صورت فراگیر جوابگو باشد، نداریم.
 
رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه در‌ حوزه امور قرآنی مجموعه‌های متکثری هستند که این اتفاق هم خوب و هم از طرفی آسیب است، تصریح کرد: اگر سازمانی با همین اصول می‌توانست از ابتدا مجموعه قرآنی را به نحوی پیش ببرد که پاسخگو باشد و گزارش ارائه دهد شاید وضعیت بهتر بود. اما امروز شورا‌های متعددی وجود دارد که در مواقعی مانع فعالیت‌های قرآنی هم هستند. به عنوان مثال در بحث فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی بار‌ها گفته‌ایم که یک مجموعه، این امور را پیش ببرد، همانطور که پیش از این سال‌ها جهاددانشگاهی در این عرصه به خوبی پیش می‌رفت، اما برخی آمدند و گفتند که در کنار جهاددانشگاهی، مراکز دیگری هم متولی باشد و این موازی‌کاری به وجود آمد و امروز شاهدیم که در حوزه کلان امور قرآنی نیز این اتفاق رخ داده است.
رحیم خاکی
 
رئیس فرهنگسرای قرآن افزود: در جا‌هایی متکثر بودن فرصت است، اما آسیبی هم دارد که یکی از آن این است که توان اجرایی را به یک سمت هدایت نمی‌کند. در دهه هفتاد که پایه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی شکل گرفت، جلسات متعددی برگزار شد و دغدغه این بود که یک سیستم مشخص، متولی اصلی فعالیت‌های قرآنی در کشور شود؛ در آن سال‌ها منشور توسعه فرهنگ قرآنی هم طی جلسات متعددی تدوین شد، نهایتا به این رسیدیم که فعلا شورایی تشکیل شود تا بعدا متولی اصلی مشخص شود؛ اما بعد از گذشت دهه هفتاد و در ادامه پایان دهه هشتاد و در ادامه دهه نود و سال 1400 هنوز این روند ادامه دارد و همین امر باعث شده تا دستوارت شورا الزام‌آور نباشد. در این میان شورای توسعه طی 10 سال گذشته، هنوز گزارشی را ارائه نداده است که چند جلسه یه صورت کامل با حضور افراد و اشخاصی که در نظر گرفته شده(به ویژه رئیس‌جمهور و وزرا) تا امروز برگزار کرده است؛ این نشان می‌دهد که دولتمردان ما طی 10 سال گذشته دغدغه فعالیت قرآنی را نداشته‌اند.

وی درباره جایگاه فعالیت و دغدغه مردمی در حوزه ترویج سبک زندگی قرآنی و فعالیت‌های قرآنی گفت: فارابی می‌گوید حاکمان، معلمان مردم هستند. امروز واقعا حاکمان ما با رفتارشان نگا‌ه‌ها و سبک زندگی مردم را تعیین و هدایت می‌کنند. متاسفانه در این بخش این معلمان ما خوب عمل نکرده‌اند. از طرفی مردم ما دین‌مدار هستند و حتی خیلی‌ها جلسات قرآن‌شان بعد از پنجاه سال هنوز دایر است، اما بخشی از مردم که نوجوانان و جوان‌های امروزی هستند در این حوزه با مشکلات ساختاری در آموزش و آموزش‌های رسمی و غیر رسمی مواجه هستند.
 
این قاری بین‌المللی بیان کرد: سوال این است که چقدر در این عرصه ذائقه‌سازی کرده‌ایم؟ رسانه ملی ما در حوزه خبر قرآنی چقدر بضاعت دارد؟ غیر از شبکه قرآن کدام شبکه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند؟ این درحالی است که مردم ذائقه‌شان از همین طریق ساخته می‌شود. در سلامت معنوی جامعه موضوع قرآن یک موضوع شاخص است و قرآن یک اصل است. اما در حوزه قرآن، وزارت ارشاد به عنوان یکی از متولیان این حوزه گزارشی از اقداماتش ارائه نداده‌ است.

رئیس فرهنگسرای قرآن درباره بودجه مصوب فعالیت‌های قرآنی و کاهش آن گفت: اطلاعات دقیق مالی در این عرصه ندارم، اما این موضوع یکی از موارد مهمی بود که مجلس تصویب کرد. دولت در همان زمان شروع نسبی داشت، اما ادامه نداد. اینکه چه سیستم و تشکیلاتی جلوی این حرکت را گرفت، باید ریشه‌یابی شود و به نظر می‌رسد بخشی از آن را در حوزه نفوذ باید پیگیری کرد.
 
این مدرس و قاری قرآن اظهار کرد: معتقدم بخشی از سخنان مقام معظم رهبری را یک جریان و سیستم رصد می‌کند تا مانع تحقق منویات ایشان شود و یکی از این‌ منویات هم موضوع فعالیت‌های قرآنی است. وقتی ایشان فرمودند کار شما قرآنیان استراتژیک است این سیستم متوجه شد و تلاش کرد تا جلوی آن را بگیرد؛ چراکه اتفاق بسیار مهمی بود.
 
رحیم خاکی در پایان با اشاره به اینکه امروز اگر تشکیلات ایجاد کنیم، اما بودجه محقق نشود و مجلس حمایت نکند و نتواند این بودجه را پیگیری کنیم، هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: امروز مجلس و دولت دغدغه این عرصه را دارند و می‌توانند همخوانی خوبی در این عرصه داشته باشند. بودجه‌‎های قرآنی در مقایسه با بودجه کلان عددی نیست، اما در مواقعی دولت حتی حداقل‌ها را هم اجرا نکرده است و این به هیچ وجه صحیح نیست و نباید این جوی باریک را هم خشک کرد. این حداقلی را باید به این عرصه تزریق کرد و مجلس و دولت و همچنین نهاد‌های مردمی به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند تا شاهد شکل‌گیری جریان جدیدی در عرصه فعالیت‌های قرآنی باشیم.
کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha