ایران از فهرست ممنوعیت انجام مناسک عمره خارج شد
کد خبر: 3990819
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
منابع خبری عرب‌زبان:

ایران از فهرست ممنوعیت انجام مناسک عمره خارج شد

عربستان سعودی پس از گذشت یک سال و نیم از تعلیق برگزاری عمره مفرده به دلیل بیماری کرونا، اخیراً با ورود عمره‌گزاران برخی کشورها از جمله ایران موافقت کرده است؛ اما زائران 13 کشور همچنان از برگزاری مناسک عمره محروم‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، بر اساس اعلام منابع سعودی، عربستان تصمیم گرفته است از 23 کشور که در فهرست کشورهای ممنوع از برگزاری مناسک عمره بودند، رفع ممنوعیت کند.
 
کشورهایی که در فهرست رفع ممنوعیت عمره قرار دارند عبارتند از: هنگ کنگ، ارمنستان، کوراسائو، چین، نیکاراگوئه، ایران، سوئد، مقدونیه، آلمان، ایالات متحده، گینه بیسائو، تایوان، ژاپن، ایرلند، پرتغال، ماکائو، انگلیس، سوئیس، ایتالیا، فرانسه، جزایر فارو، لیبریا و مونته نگرو.

پیش از این علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری کرده بود با احیای روابط بین دو کشور زمینه اعزام زائران عمره‌گزار ایرانی به سرزمین وحی نیز فراهم شود.
 
بر اساس این گزارش، هنوز 13 کشور از جمله: مصر، لبنان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، آرژانتین، برزیل، اندونزی، ویتنام، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان و اتیوپی، در فهرست ممنوعیت انجام مراسم عمره قرار دارند.
 
افزایش تعداد عمره‌گزاران خارجی به 120 هزار نفر در روز

از سوی دیگر، العهد گزارش داد: طبق نوشته روزنامه سعودی «عکاظ» عبدالعزیز وزان، معاون وزارت حج و عمره عربستان در امور عمره، با اعلام این که 50 عمره‌گزار خارجی دیروز شنبه، 23 مرداد، به فرودگاه جده رسیده و با اتوبوس به مدینه منوره منتقل شده‌اند، گفت: مجوز عمره مفرده تنها به انجام مناسک طواف و سعی صفا و مروه محدود نمی‌شود بلکه شامل آیین‌های دیگر مانند نماز در مسجد الحرام، مجوز زیارت حرم پیامبر(ص) در مسجد النبی، مجوز نماز در روضه شریفه چه برای مردان و چه برای زنان در زمان‌های مشخص شده است.
 
وی افزود: تمام این آیین‌های اضافه بر مناسک عمره، باید بر اساس معیارها و تدابیر بهداشتی برای حفظ سلامتی زائران و عمره گزاران انجام شود.
 
این مسئول سعودی ادامه داد: از آغاز ماه محرم امسال، ظرفیت عملیاتی عمره با هماهنگی با تمام نهادهای دست‌اندرکار در وزارت حج عربستان، به 60 هزار عمره‌گزار در روز افزایش یافت.
 
وی با بیان اینکه تعداد زائرانی که از خارج عربستان در مراسم عمره حضور می‌یابند رو به افزایش است، گفت: با توجه به اینکه فصل عمره طولانی است و 10 ماه پی‌درپی ادامه می‌یابد، بنابراین ما از پذیرش تعداد کمی عمره‌گزار شروع کرده و مانند سال‌های گذشته تعداد آنها را افزایش می‌دهیم.
 
وزان در خصوص ظرفیت حجاج گفت: هم‌اکنون روزانه 60 هزار زائر مناسک عمره را به جا می‌آورند که این تعداد به زودی به 90 هزار نفر در روز و سپس با هماهنگی مقامات وزارت حج، به 120 هزار نفر در روز افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام
captcha