راهپیمایی بوسنیایی‌ها به یاد قربانیان سربرنیتسا
کد خبر: 3982786
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

راهپیمایی بوسنیایی‌ها به یاد قربانیان سربرنیتسا

هزاران نفر از مردم بوسنی در راهپیمایی گسترده‌ای، بیست و ششمین سالگرد کشتار مردم سربرنیستا به دست صرب‌ها را گرامی می‌دارند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، حدود 3 هزار نفر از مردم بوسنی به منظور ابراز همدردی با قربانیان و نجات یافتگان کشتار سربرنیتسا، امروز پنجشنبه 17 تیر ماه از روستای «نزوک» در مرکز بوسنی راهپیمایی خود را آغاز کرده و به سمت شهر سربرنیستا حرکت می‌کنند. در طول مسیر نیز ساکنان محلی شهرهای مختلف به این راهپیمایی می‌پیوندند.
 
شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که برای هفدهمین بار برگزار می‌شود، پس از پیمودن حدود 100 کیلومتر، قصد دارند در 10 ژوئیه (19 تیر) به بنای یادبودی که در گورستان پوتوچاری (Potochari) در شمال شرقی بوسنی نصب شده، برسند.
 
راهپیمایان مسیری را که هزاران بوسنیایی اهل سربرنیستا در تابستان 1995 میلادی در جنگل‌ها و دشت‌ها برای فرار از چنگ نیروهای صرب پیموده بودند، می‌پیمایند.
 
«زلوو صالح اویچ» رئیس کمیته هماهنگی راهپیمایی صلح، با اشاره به اینکه در راهپیمایی امسال حدود 3 هزار نفر شرکت دارند، گفت: افرادی از سایر کشورها از جمله ترکیه نیز در این راهپیمایی حضور دارند.
 
یادآوری می‌شود، نیروهای صرب به فرماندهی راتکو ملادیچ، در 11 ژوئیه 1995 میلادی پس از اینکه سازمان ملل متحد منطقه بوسنی را منطقه‌ای امن اعلام کرده بود، وارد سربرنیستا شده و دست به کشتار دسته جمعی مردم این شهر زدند.
 
نیروهای صرب طی چند روز، بیش از 8 هزار بوسنیایی 7 تا 70 ساله را به قتل رساندند. این جنایت پس از آن رخ داد که نیروهای هلندی مقیم بوسنی دهها هزار بوسنیایی را به نیروهای صرب تحویل داده بودند.
 
انتهای پیام
captcha