رئیس جمهور آفریقای جنوبی: حوادث غزه یادآور دوران آپارتاید است
کد خبر: 3972424
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

رئیس جمهور آفریقای جنوبی: حوادث غزه یادآور دوران آپارتاید است

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی می‌گوید حوادث غزه او را به یاد خاطرات تلخ دوران آپارتاید در کشورش می‌اندازد.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در مصاحبه با فرانس 24 گفت که وضعیت غزه با اقدامات خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز اسرائیل علیه فلسطینیان او را به یاد دوران آپارتاید در کشور خودش می‌اندازد.

وی افزود: آفریقای جنوبی در كنار فلسطینیان است اما از هر دو طرف خواست كه مذاكره كنند همانطور كه ​​در اوایل دهه 1990 در آفریقای جنوبی انجام شد.

رامافوزا در واکنش به حملات سربازان اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی در قدس شرقی و نوار غزه گفت: تصاویر تخلیه زنان و کودکان از منازلشان، خاطرات تلخ کلی و شخصی مردم آفریقای جنوبی مربوط به مهاجرت اجباری و اشغال اراضی‌شان را زنده می‌کند.

وی روز گذشته در پیامی که در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر در این رابطه منتشر کرد گفت: به عنوان دوست‌دار آزادی و عدالت، همانطور که از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین حمایت می‌کنیم، در مسیر مبارزه این مردم در برابر موارد نقض حقوق بشر و انکار حیثیت‌شان در کنار آن‌ها قرار داریم.

رامافوزا با بیان این که خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی، تبعیض رژیم آپارتاید علیه سیاه‌پوستان در آفریقای جنوبی بین سال‌های 1948 الی 1994 را در اذهان زنده می‌کند، ادامه داد: در آن دوره خانواده من و سایر خانواده‌های آفریقایی با تحقیر مواجه شده بودند. خانواده‌ام در طی آن سال‌ها دو بار به طور اجباری به نقاط دیگر کشور مهاجرت کرده بودند.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت که اتفاقاتی مشابه با آپارتاید که مردم فلسطین با آن مواجه هستند، به راحتی فراموش نشده و تاثیرات آن سال‌ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha