جامعه قرآنی نیاز به مدیران دغدغه‌مند و همت نخبگان دارد
کد خبر: 3951415
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹

جامعه قرآنی نیاز به مدیران دغدغه‌مند و همت نخبگان دارد

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس با اشاره به قرآن‌محور بودن بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اجرای آموزه‌های قرآن در جامعه و ساختن جامعه قرآنی نیاز به‌ همت نخبگان و مدیران قرآنی دغدغه‌مند، پرتلاش و تحول‌ساز دارد.

سیدمصطفی موسوی، مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، به تبیین اهمیت سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های قرآنی پرداخت و گفت: معتقدیم که قرآن بزرگ‌ترین هدیه الهی برای انسان‌ها و گرانبهاترین میراث پیامبر(ص) میان مسلمانان است ولی امت اسلامی آن‌گونه که شایسته‌ است برای استفاده از این میراث عظیم قرآن از خود همت نشان نداده و نمی‌دهد.

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات فراوان پیامبر(ص) مبنی بر وجوب رجوع و عمل به قرآن به‌ عنوان ثقل اکبر و فراگرفتن علوم قرآنی از اهل بیت(ع) به عنوان ثقل اصغر و باقی گذاشتن حدیث ثقلین، جامعه اسلامی پس از وفات آن حضرت، متأسفانه از تمسک به این حبل متین الهی محروم مانده است و در نتیجه از جایگاهی اصلی خویش که قرآن آن‌ها را بدان مژده داده است و می‌فرماید «... أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛... غمگین مشوید كه شما برترید» (آیه 139 سوره آل عمران) بازمانده است.


بيشتر بخوانيد:


موسوی با بیان اینكه جامعه اسلامی به دلیل فاصله گرفتن از واقعیت قرآن و علوم اهل بیت(ع) متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب در طلیعه رمضان امسال فرمودند باید دستورات قرآن در زندگی کاربردی شود، چون قرآن تحول‌ساز است و جامعه متصل به قرآن و روایات همواره موفق خواهد بود.

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس تأكید كرد: همان‌طور كه در قرآن بارها به نصرت الهی اشاره شده است مانند نصرت الهی در جنگ بدر با یاری سه هزار ملک، ما هم با توکل و اتصال به خداوند متعال می‌توانیم سبک زندگی قرآنی را ایجاد و در جامعه تحول ایجاد کنیم.

وی با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر اخلاق و قرآن‌محوری تأکید کرده‌اند، گفت: اجرای آموزه‌های قرآن در جامعه و ساختن جامعه قرآنی نیاز به‌ همت نخبگان و مدیران قرآنی دغدغه‌مند، پرتلاش و تحول‌ساز دارد.

موسوی به داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن كریم اشاره كرد و گفت: قرآن کریم حضرت یوسف(ع) را به‌عنوان فرد تحول‌ساز معرفی می‌کند که خداوند او را از زندان بیرون آورد و مشاور و امین عزیز مصر کرد و درباره آن می‌فرماید « قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ؛ [یوسف] گفت مرا بر خزانه ‌هاى این سرزمین بگمار كه من نگهبانى دانا هستم» (آیه 55 سوره یوسف) كه در اینجا دو نکته مدیریتی را برای مسئولان جامعه اسلامی ذکر می‌کند یكی پاكدستی و حافظ بیت‌المال بودن و دیگری دانشمند، علیم، دانا و متخصص بودن.

گذری بر روند تخصیص بودجه‌های قرآنی

این حافظ قرآن كریم در ادامه با بیان اینكه گسترش فعالیت‌های قرآنی یکی از دغدغه‌های جامعه قرآنی و مسئولان و متولیان امر بوده است،‌ گفت: در سال ۸۹  برای نخستین بار مسئولان به تخصیص درصد بودجه‌ای جداگانه برای رفع بخشی از نیازهای جامعه قرآنی روی آوردند و در سال‌های بعد مسئولان قرآنی دولت و مجلس برای ارتقا و بهبود وضعیت بودجه قرآنی دست به اقدامات جدیدی زدند و بودجه نیم‌درصدی قرآنی را به تصویب رساندند اما واقعیت این است که بعد از چندین سال از تصویب بودجه قرآنی شاهد عدم واریز کامل یا واریز نهایتاً نصف مبلغ مصوب در لایحه بودجه و یا تأخیر در پرداخت اعتبارات قرآنی کشور بوده‌ایم.

وی یادآور شد: بودجه قرآنی کشور دو بخش است که یک بخش اعتبارات تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در قالب صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است و بخش دیگر اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها است که متأسفانه در بخش اول این بودجه و اعتبار صندوق در سال ۹۹ با کاهش ۸۰ درصدی مواجه بودیم ولی در بخش دوم یعنی همان اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها مانند اداره اوقاف، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات با رشد و افزایش بودجه مواجه بودیم در حالی که باید بودجه اصلی به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص یابد. هرچند این بودجه‌ها هم برای فعالیت‌های قرآنی کافی نیست و تمام نیازهای قرآنی کشور را پوشش نمی‌دهد.

موسوی تأكید كرد: اعتبارات قرآنی و کل بودجه کشور امانتی در دست دولت است و این تفاهم‌نامه‌هایی که بین دولت و دستگاه‌ها برای برنامه‌های قرآنی بسته می‌شود، لازم‌الاجرا است اما متأسفانه همان میزان بودجه تخصیص داده شده، تأمین نمی‌شود و این متناقض با آیات قرآن و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور است. سؤال اصلی اینجاست که چرا اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی طبق اساسنامه مصوب سال ۹۱ که منحصر در جذب و سپس تخصیص منابع اعتباری و مالی به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و مؤسسات قرآنی مردمی برای اجرای برنامه‌های مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است به دلایل مختلف هر سال کاهش پیدا می‌کند؟ در چندین سال گذشته شاهد بی‌مهری‌های فراوانی از سوی مسئولان و دولتمردان نسبت به فعالیت‌های قرآنی و بودجه فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده‌ایم که قطعاً مسئولان مربوطه روزی در درگاه الهی نسبت به شکایت پیامبر(ص) نسبت به بی‌توجهی به قرآن و مهجوریت قرآن پاسخگو خواهند بود.

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس همچنین گفت: هر چند نباید فعالیت‌های قرآنی کشور را به بودجه دولت وابسته کرد ولی تخصیص بودجه مناسب با فعالیت‌های قرآنی از سوی دولت نشانه مهم بودن قرآن در جامعه و اولویت ذهنی بین مسئولان است. کشوری که ادعای ساختن جامعه قرآنی و تمدن نوین اسلامی را دارد واقعاً چه بودجه‌هایی برای قرآن در نظر می‌گیرد؟

فعالیت‌های قرآنی وابسته به بودجه دولت نیست

موسوی بیان كرد: هر چند فعالیت‌های قرآنی وابسته به بودجه‌ دولت نیست و عامل اصلی افت و خیز فعالیت‌های قرآنی کشور هم متناسب با رشد نرخ بودجه قرآنی نیست که مثلاً با کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی در سال ۹۹ حجم فعالیت‌های قرآنی هم مثلاً ۸۰ درصد کاهش یابد ولی انتظار جامعه قرآنی از دولت و متولیان و مسئولان امور قرآنی کشور که داعیه‌دار ساختن جامعه قرآنی هستند بیش از این است و ما به ویژه از شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و فراکسیون قرآن و عترت مجلس برای مطالبه جدی این قضیه از سازمان برنامه و بودجه کل کشور و رئیس مجلس و کمیسیون‌های تلفیق به‌طور مجدانه درخواست و مطالبه داریم.

مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس با تأكید بر اینكه در بحث بودجه‌های قرآنی با توکل به خدا و با کمک بودجه‌های مردمی و خیرین قرآنی اجازه نمی‌دهد کار قرآنی بر روی زمین بماند، گفت: سؤال اینجاست که اگر نتایج ده‌ها جلسه شورای توسعه قرآنی کشور و صدها جلسه اقماری و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی قرآنی منجر به رکود فعالیت‌های قرآنی در کشور و برجا ماندن فرامین راهگشای قرآنی رهبران انقلاب و کاهش مستمر سالانه بودجه قرآنی کشور شده است به نظر می‌رسد که بهتر است همه این تشکیلات تعطیل شود و زمینه برای حضور خودجوش و مردمی برای احیا و تحول در امور قرآنی کشور فراهم شود.

وی در ادامه بودجه‌های فرهنگی كشور را هم مورد تأكید قرار داد و گفت: فارغ از بحث بودجه قرآنی مقوله کلی‌تری به نام بودجه فرهنگی وجود دارد که باید مطالعه و تحلیل‌های منطقی در مورد آن صورت گیرد و اگر امکان هم‌پوشانی برخی برنامه‌های فرهنگی با برنامه‌های قرآنی وجود دارد، عملیاتی شود و همچنین در نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها با حساسیت بیشتری بودجه‌های قرآنی به اهلش واگذار شود.

قوانین مجلس پیوست قرآنی داشته باشند

موسوی با بیان اینكه از نمایندگان مجلس انقلابی انتظار می‌رود بودجه‌های قرآنی مناسبی برای كشور در سال 1400 تصویب كنند، گفت:‌ نیاز به مجلس انقلابی، کارآمد و قرآنی داریم؛ مجلسی که قوانین آن پیوست قرآنی داشته باشد.

این حافظ قرآن با تأكید بر اینكه همچنین اولویت مجلس باید معیشت، اقتصاد و فرهنگ باشد که قرآن برای همه این‌ها حرف دارد، ابراز امیدواری كرد: با کمک فراکسیون قرآن و عترت مجلس، ماده و تبصره‌هایی که قانون می‌شود باید پیوست قرآنی داشته باشند.

وی در پایان اظهار كرد: چرا باید قوانینی چون ربا در بانک‌ها به سمتی رود که منجر به تذکر مراجع تقلید و مقام معظم رهبری شود؟ چرا باید قوانین مهمی چون قانون تسهیل ازدواج که مصوب سال ۸۴ است بیش از 14سال روی زمین بماند و اجرایی نشود؟ امیدواریم در مجلس انقلابی فعلی شاهد عزم جدی برای ایجاد تحول با روحیه جهادی و حرکت‌های جدی و خوبی در وضع قوانین و نظارت بر آن‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی و قرآنی کشور باشیم.

انتهای پیام
captcha