چگونگی رسیدن به ملكه سلامت نفس با تلاوت قرآن
کد خبر: 3946660
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
موسوی‌بلده بیان کرد:

چگونگی رسیدن به ملكه سلامت نفس با تلاوت قرآن

داور بین‌المللی مسابقات قرآن با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن فقط برای هنر و تفنن نیست بلکه برای ایجاد ملکه سلامت نفس است که در اثر انس و هم‌نشینی با قرآن حاصل می‌شود، افزود: تلاوت فقط خواندن یک متن نیست بلکه حضور در محضر امام است.

چگونگی رسیدن به ملكه سلامت نفس با تلاوت قرآنسیدمحسن موسوی‌بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به اهمیت هزینه كردن برای فعالیتهای قرآنی گفت: به‌ طور كلی مسئولان كشور به جایگاه و فرهنگ قرآنی و به‌ویژه جایگاه فن و علم تلاوت قرآن اشراف و توجه ندارند و نمی‌دانند اگر بزرگان دین اعم از پیامبر(ص) و ائمه به انس با قرآن توصیه داشته‌اند، برای چیست.


بيشتر بخوانيد:


وی با تأكید بر اینكه تلاوت قرآن فقط برای هنر و تفنن نیست بلكه برای ایجاد ملكه سلامت نفس است كه در اثر انس و هم‌نشینی با حضرت قرآن - ثقل اكبر - حاصل می‌شود، افزود: گمان می‌كنیم تلاوت قرآن تفننی است و افرادی گاه حتی آن را با خواندن نسخه پزشك مقایسه می‌كنند و می‌گویند تا زمانی كه دارو را از داروخانه نگیریم و مصرف نکنیم، خواندن نسخه به تنهایی فایده‌ای ندارد؛ در حالیكه این دو اصلاً قابل قیاس با یكدیگر نیستند.

موسوی‌‌بلده بیان كرد: تلاوت قرآنی كه پیامبر(ص) بسیار بر آن متعهد بودند و اصلاً این كار بر ایشان واجب بود قابل قیاس با خواندن نسخه پزشك نیست؛ چرا كه تلاوت قرآن فقط خواندن یك متن نیست بلكه حضور در محضر امام است. یعنی زمانی كه قرآن، این معجزه الهی را تلاوت می‌كنیم، حضرت قرآن حضور پیدا می‌كند و این واقعیت در فرمایشات بزرگان دین وجود دارد كه هر زمان قرآن تلاوت می‌شود، نازل می‌شود و این تعبیر بسیار بالایی است یعنی حضرت قرآن كه امام اكبر و زنده هستند و ظاهرشان به شكل كلماتی درآمده و در صفحاتی به‌ شکل مكتوب آمده است و ما به محضرشان راه می‌یابیم.

وی با تأكید بر اینكه ذات كتاب قرآن، امام حی و زنده است، گفت: زمانی كه قرآن می‌خوانیم حضرت قرآن حضور پیدا می‌كند و این مسئله افسانه یا تعارف نیست؛ چگونه وقتی در محضر امام صادق(ع) حضور پیدا می‌كنیم و كلام ایشان را می‌شنویم، نور وجود ایشان را دریافت می‌كنیم، برای قرآن هم چنین است. همگان به‌‌ویژه مسئولان باید به این حقیقت برسند كه وقتی قرآن تلاوت می‌شود، قاری در محضر حضرت قرآن حاضر می‌شود و در واقع كلام قرآن را از زبان خود می‌شنود. انسان از محضر امام نور می‌گیرد. همان‌طور كه وقتی مردم به حضور ائمه می‌رفتند، از ایشان نور می‌گرفتند و ایمانشان تقویت می‌شد و صفای دل پیدا می‌كردند.

داور بین‌المللی مسابقات قرآن اظهار كرد: امروز وقتی به زیارت امام حسین(ع) یا امام رضا(ع) می‌رویم به زیارت سنگ و چوب و آهن و فلز كه نمی‌رویم بلكه به زیارت خود امام می‌رویم و اعتقاد داریم كه زنده هستند و از محضر ایشان نور دریافت می‌كنیم و حاصل این زیارت هم صفا و پاكی دل می‌شود گرچه معنای سخنانشان را ندانیم.

وی با یادآوری اینکه پیامبر(ص) فرمود نگریستن به چهره علی(ع) عبادت است، گفت: اثر زیارت حب خوبی‌ها و کراهت از بدی‌ها است. «حَبَّبَ إِلَيْکُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَيْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ». چنین اثری در تلاوت قرآن و ملاقات با حضرت قرآن نیز وجود دارد. تلاوت قرآن در واقع زیارت حضرت قرآن است. حال تصور کنید اگر معنای آیاتی را که می‌خوانیم بدانیم بخوانیم چه‌ها خواهد شد.

موسوی‌بلده ادامه داد: اگر مسئولان ما چنین نكاتی را توجه کنند، قطعاً حاضر می‌شوند برای تقویت ایمان و اخلاق مردم و كاسته شدن این بزهكاری‌ها كه در جامعه وجود دارد و متأسفانه با وضعیت خاص اقتصادی بیشتر هم می‌شود، فعالیت‌های قرآنی را تقویت كنند و برای انس بیشتر مردم با قرآن هزینه اختصاص دهند.

وی در پایان با تأكید بر اینكه بسیاری از توطئه‌های فرهنگی دشمنان از طریق هزینه برای انس بیشتر مردم با قرآن كریم خنثی می‌شود، گفت: متأسفانه هنوز مسئولان ما به این قضیه نرسیده‌اند در صورتی كه خرج كردن برای قرآن سرمایه‌گذاری است. مسئولان خرج كردن برای قرآن را هزینه ندانند بلكه آن را مانند بیمه حساب كنند كه هر فردی مبلغی برای بیمه كنار می‌گذارد و نفع این پول در نهایت به خودش باز می‌گردد.

انتهای پیام
captcha