بودجه‌ بیت‌المال است / انجام فعالیت‌های قرآنی شرطی نشود
کد خبر: 3945770
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
مجتبی فردفانی:

بودجه‌ بیت‌المال است / انجام فعالیت‌های قرآنی شرطی نشود

حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه در بحث فعالیت‌های قرآنی نباید شرطی شویم، گفت: متأسفانه برخی ادارات در این رابطه شرطی شده‌اند و اگر بودجه باشد فعالیت می‌کنند و اگر هم نباشد انجام نمی‌دهند یا اینکه کار را صوری انجام می‌دهند.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه چرا باید برای قرآن هزینه کرد، گفت: استاد پرهیزگار چند سال پیش در این رابطه گفتند هرچقدر برای قرآن هزینه نکنیم، باید در جای دیگری برای رفع بزهکاری‌های فرهنگی و اخلاقی هزینه کنیم.

فردفانی وجود پرونده‌های متعدد فساد در دادگاه‌ها را به دلیل دوری از قرآن دانست و افزود: این یک واقعیت مسلم است چرا که ترویج آموزه‌های قرآن در جامعه یک پیشگیری است و اگر پیشگیری نکنیم باید درمان کنیم و مسلماً هزینه درمان قابل قیاس با هزینه پیشگیری نیست.

وی با اشاره به آیه 56 سوره ذاریات «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند»، گفت: خداوند در این آیه هدف از خلقت را عبادت توصیف کرده است که در مفاهیم قرآن هم آمده است که چگونه عبادت کنیم و خدا را بشناسیم و تا زمانی که برای قرآن هزینه و سرمایه‌گذاری نکنیم، نمی‌توانیم به اهداف غایی خود دست یابیم. مسئولان باید وظیفه خود بدانند که برای قرآن هزینه کنند و فقط هم برای مسابقات قرآن یا محافل قرآنی نیست بلکه در زمینه تفسیر، علوم قرآنی به‌ویژه در حوزه و دانشگاه نیز باید هزینه کرد.

فردفانی با تأکید بر اینکه نباید وابسته به بودجه‌های دولتی باشیم و حتی اگر بودجه هم قطع کردند نباید کار قرآنی را رها کنیم، گفت: در بحث فعالیت‌های قرآنی نباید شرطی شویم، متأسفانه برخی ادارات در این رابطه شرطی شده‌اند و اگر بودجه داشته باشند فعالیت قرآنی می‌کنند اگر هم نباشد انجام نمی‌دهند یا اینکه کار را صوری انجام می‌دهند. رهبر معظم انقلاب می‌فرماید باید قوی شویم و یکی از ساحت‌هایی که باید در آن قوی شویم همین مباحث فعالیت‌های قرآنی است و نباید خود را وابسته به بودجه‌های دولتی کنیم و اگر بتوان بودجه مستقلی برای قرآن تعریف کرد تا نیاز به عنایت ویژه دولت و مجلس نباشد، بسیار خوب است و در این زمینه می‌توان از ظرفیت وقف و خیران قرآنی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید نیک‌اندیشان و واقفان را برای انجام وقف‌های قرآنی تشویق کنیم، گفت: هر زمان هر کاری را به دست مردم سپردیم، واقعاً جواب گرفته‌ایم و در مبحث قرآن هم قطعاً همین‌گونه است البته وظیفه مسئول هم این است که در این زمینه یاری‌رسانی کند و هیچ منتی هم ندارد زیرا این بودجه‌ها بیت‌المال است و هزینه شخصی نیست.

فردفانی در پایان با تصریح اینکه متأسفانه عموم مردم طی این چند سال از قرآن بسیار بهره‌ نبرده‌اند، گفت: باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های قرآنی را عمومی‌سازی کنیم و در این زمینه هم مسابقات قرآن را برگزار کنیم زیرا ثمرات بسیاری دارد البته شرط آن هم این است که عموم مردم بهره بیشتری از قرآن ببرند.

انتهای پیام
captcha