چرا باید برای قرآن هزینه کنیم / اثرات منفی کاهش بودجه‌های قرآنی در آینده
کد خبر: 3945533
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
شاه‌میوه در گفت‌وگو با ایکنا:

چرا باید برای قرآن هزینه کنیم / اثرات منفی کاهش بودجه‌های قرآنی در آینده

داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم کشورمان در پاسخ به اینکه چرا باید برای قرآن هزینه کنیم، به تبیین نکاتی در این باره پرداخت.

چرا باید برای قرآن هزینه کنیم / اثرات منفی کاهش بودجه‌های قرآنی در آیندهغلامرضا شاه‌میوه، داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه چرا باید برای قرآن هزینه کنیم، گفت: قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی در خط مقدم جبهه فرهنگی کشورمان قرار دارد، گرچه سایر فعالیت‌های فرهنگی جای خود را دارند، اما اگر می‌خواهیم فرهنگ مملکت اصلاح شود، باید آموزه‌های قرآن در جامعه عملاً نهادینه شود نه فقط اینکه صرفاً به برگزاری مسابقات اکتفا کنیم.

وی افزود: برای نهادینه شدن آموزه‌های قرآن نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و طرح جامع چندساله داریم، اما متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف برخی از مسئولان طی سال‌های گذشته این کار عقب افتاده است و هیچ طرح جامعی برای این قضیه نداریم.

شاه‌میوه بیان کرد: اگر قرار باشد، فرهنگ قرآنی در کشورمان نهادینه شود، باید بدانیم یکی از ابزارهای آن برگزاری مسابقات قرآن است زیرا مسابقات باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شود و آنان به دنبال انس با قرآن می‌روند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند لایه اول مباحث قرآنی کشور، انس با قرآن است که این مسئله هم با عمومی‌سازی قرائت، حفظ و ترتیل قرآن امکان‌پذیر است و مسابقات قرآن انگیزه لازم را برای این کار فراهم می‌کند.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن در عین حال این نکته را یادآور شد که انس با قرآن لایه‌های دیگری هم مثل مفاهیم و تفسیر و استفاده از هنرهای امروز برای تبیین مفاهیم و آموزه‌های قرآن دارد که انجام تمام این کارها نیاز به بودجه دارد و اگر قرار باشد در بودجه‌های فرهنگی کشور، مبالغ مناسبی از سوی دولت و مجلس برای قرآن دیده نشود، طبیعی است که این مسئله بر مسائل قرآنی کشور هم تأثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به لایحه بودجه 1400 گفت: متأسفانه علی‌رغم تورم چند برابری بودجه‌های قرآنی به مساوات تورم افزایش پیدا نکرده است و حتی از سال گذشته هم کمتر شده است که قطعاً این مسئله در چند سال آینده آثار خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام
captcha