حجت‌الاسلام امامی و همكاری در تألیف تفسیر نمونه/ خادم قرآن در عرصه پژوهش
کد خبر: 3942722
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
با خادمان قرآن/39

حجت‌الاسلام امامی و همكاری در تألیف تفسیر نمونه/ خادم قرآن در عرصه پژوهش

مرحوم حجت‌الاسلام محمدجعفر امامی فعالیت‌های علمی و فرهنگی متعددی انجام داده است که مهم‌ترین فعالیت ایشان همكاری در تألیف تفسیر نمونه، بود. این تفسیر محصول تلاش گروهی از محققان برای آشنایی همگان با قرآن و مفاهیم آن، تحت نظر آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی است.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشت به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق، نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. زنده یاد حجت‌الاسلام محمدجعفر امامی از این افراد است.


بیشتر بخوانید:


تولد و دوران كودكی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر امامی در سال 1322 و در شب عیدفطر، در روستای «لایزنگان» (خشم علیا) از توابع شهرستان داراب استان فارس، در میان خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدرش روحانی نبود، ولی پدر بزرگش در كسوت روحانیت بود، اما از راه باغداری و كشاورزی زندگی خویش را اداره می‌كردند.

دوران تحصیل

ایشان دوران ابتدایی را در زادگاه خود، ابتدا در مكتب‌خانه و پس از آن در مدرسه ابتدایی آن روز به تحصیل گذراند. در سال 1337 به حوزه علمیه داراب كه تحت سرپرستی مرحوم آیت‌الله نسابه اداره می‌شد، وارد شد و تا سال 1341 در آنجا بود.

در طی این سال‌ها، دروس دوره مقدمات و بخشی از دروس دوره سطح را آموخت و سپس به حوزه علمیه قم آمد. در قم، نخست به مدرسه رضویه رفت و دروس دوره سطح را پی گرفت و در مدتی كوتاه، آن را به پایان برد. سپس به درس خارج استادان مشهور آن روزگار رفت و از محضر بسیاری از آنان بهره‌مند شد، اما استاد اصلی او در این بخش آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی بود.

استادان

حجت‌الاسلام والمسلمین امامی در سال‌های تحصیل خود به محضر استادان بسیاری شرفیاب شد. او در حوزه علمیه داراب، جامع‌المقدمات را نزد مرحوم حاج شیخ علی آقا منوچهری(ره)، سیوطی، شرح قطر و بخشی از لمعه، قوانین و مطول را نزد حجج اسلام مرحوم حاج شیخ محمدعلی عندلیبی و مرحوم حاج شیخ محمدحسن عندلیبی فرا گرفت و بخش دیگر آن را در قم در محضر آیت‌الله حاج شیخ علی پناه اشتهاردی آموخت. رسائل را نزد آیت‌الله شیخ حسین نوری و آقای صدیقین فرا گرفت، در قسمتی از مكاسب و شرح تجرید علامه از مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین شرعی استفاده كرد و قسمت دیگری از مكاسب وكفایت را در بحث آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی حضور یافت و تا پایان كفایتین در این درس شركت داشت و در همین مدت سایر دروس دبیرستان را به طور متفرقه امتحان داد.

با پایان دوره سطح، در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام گلپایگانی، میرزاهاشم آملی، حاج شیخ مرتضی حائری، مكارم شیرازی و شریعتمداری شركت كرد و در فلسفه از استاد آیت‌الله جوادی، در عرفان از بحث‌های استاد آیت‌الله حسن‌زاده آملی و در تفسیر از محضر آیت‌الله مشكینی بهره‌های بسیار برد.

فعالیت‌های علمی و فرهنگی

مهم‌ترین فعالیت حجت‌الاسلام والمسلمین امامی در این عرصه، همكاری در تألیف تفسیر نمونه، پیام قرآن و اخلاق در قرآن است. تفسیر نمونه كه محصول تلاش گروهی از محققان، زیر نظر آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی بود، كوششی برای آشنایی همگان با قرآن و مفاهیم آن است.

استاد امامی و برخی دیگر از استادان و فضلای حوزه، در طول سال‌های متمادی به تحقیق در قرآن و آماده‌سازی این تفسیر مبادرت کردند. ترجمه سه جلدی نهج‌البلاغه را با همكاری دوست خود، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد رضا آشتیانی، تحت نظر آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی انجام داد و هم اكنون نیز در تهیه و تألیف پیام امام امیرمؤمنان(ع) و شرحی چون «تفسیر نمونه» بر «نهج‌البلاغه» با جمعی از دوستان، تحت نظر معظم‌له شركت دارد.

تألیفات

از حجت‌الاسلام والمسلمین امامی، كتب دیگری نیز منتشر شده است كه برخی از آنها به شرح زیر است:

  1. رهبری امام علی علیه السلام (ترجمه كتاب المراجعات)
  2. اسلام و مسائل زندگی
  3. پای سخنان پدر (بحثی روان در باره فرقه ضاله بهائیت)
  4. اسلام و استعمار
  5. اسلام و مسائل روز
  6. طرحی نو در تدریس عقائد (با همكاری، برای سازمان تبلیغات اسلامی)
  7. نظام دفاعی اسلام (جهت ارتش جمهوری اسلامی ایران، با همكاری)
  8. روزه، روش نوین برای درمان بیماری‌ها
  9. خدمات اجتماعی در اسلام
  10. ترجمه و شرح فشرده‌ای بر صحیفه سجادیه (با همكاری، جهت سازمان اوقاف و امور خیریه)
  11. بیست درس عقائد (جهت عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی)
  12. جزوه در‌س‌های عقیدتی و اخلاقی برای مهمانداران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
  13. چراغ ایزد، بررسی فشرده و نقدی بر سخنرانی «هاشم آغاجری » در «خانه معلم همدان»
  14. «راست‌قامتان جاده توحید، اما زبد...!!»، پاسخی به نامه 127 نفر ازنمایندگان مجلس ششم به مقام معظم رهبری
  15. ستاره‌ای كه غروب كرد (شرح حال آیت‌الله نسابه) و...
  16. همچنین، مقالات متعددی از ایشان در نشریاتی همچون: نشریه سالانه «نسل جوان»، پیام حوزه» و... به چاپ رسیده است.

فعالیت­‌های سیاسی

حجت‌الاسلام والمسلمین امامی، در پیش و پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون سیاسی حضور فعال داشته است. او در سال‌های حكومت پهلوی برای تبلیغ به نقاط مختلف كشور سفر می‌كرده و در آنجا ماهیت رژیم پهلوی را افشا می‌کرده است، تا آنجا كه رژیم پهلوی او را ممنوع‌المنبر كرد و تا پیروزی انقلاب این ممنوعیت ادامه داشت.

از آغاز ورود او به قم كه مبارزه مرجعیت و روحانیت با تصویب «لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی» بر ضد رژیم پهلوی شروع شد، همواره در تمام صحنه‌های این مبارزه شركت داشت. او در جریان رفراندوم و لوایح ششگانه، در سخنرانی جلسه مهم مدرسین حوزه كه پس از لغو مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی در مسجد اعظم قم كه در آن آیت‌الله‌العظمی مكارم و مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ مرتضی انصاری سخنرانی كردند و موضع مدرسین حوزه را اعلام داشتند و در تمامی سخنرانی‌های امام راحل، آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره) چه آنها كه در مسجد اعظم ایراد فرمودند و چه سخنرانی معروف مدرسه فیضیه در عصر عاشورا، شركت داشت و نیز در صحنه 15 خرداد در قم كه ملت ایران به خاك و خون كشیده شدند، حضور داشت.

در شب و روز آزادی امام(ره) از حبس و حصر و حضور مردم قم در بیت ایشان و ورود هيئت‌های دیداركننده از شهرستان‌های كشور و سخنرانی آن حضرت در مسجد اعظم و در جشن بازگشت حضرت امام كه در فیضیه منعقد گردید و نیز در سخنرانی ضد كاپیتولاسیون كه در بیت خود حضرت امام(ره) در محله یخچال قاضی قم انجام گرفت، در تمامی این مراحل حضور داشت.

او پس از انقلاب نیز در صحنه‌های گوناگون، همواره پشتیبان انقلاب و امام(ره) بوده است و در آغاز به نمایندگی از امام در آمادگاه منظریه قم و در ستادانقلاب، مدتی در سازمان برنامه و بودجه و مدتی در وزارت بازرگانی انجام وظیفه کرد.

ایشان در طی سال‌های دفاع مقدس نیز با تنظیم كتاب نظام دفاعی اسلام و بحث‌های عقائد و اطلاعات رزمندگان اسلام را با مبانی دفاع و دیدگاه اسلام درباره آن آشنا می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امامی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سوم شعبان المعظم 1429 برابر با 15مردادماه 1387بعد از نماز صبح دعوت حق را لبیك گفت و به ملكوت اعلی پیوست. ایشان در سال 1387 در همایش تكریم و تجلیل از خادمان برگزیده قرآن، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یكی از خادمان قرآن كریم در عرصه پژوهش معرفی و خانواده وی مورد تجلیل قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha