چرایی تشکیل شورای عالی قرآن در فارس
کد خبر: 3942577
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

چرایی تشکیل شورای عالی قرآن در فارس

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت فارس با اشاره به درخواست تشکل‌های قرآنی استان از نماینده رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تشکیل شورای عالی، گفت: اگر شورای عالی قرآن در استان تشکیل شود، دستگاه‌های دولتی در کنار مجموعه‌های مردم‌نهاد زیر پرچم ولایت قرار می‌گیرند و اتفاقات چشمگیری رخ می‌دهد.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به درخواست تشکل‌های قرآنی استان از نماینده رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تشکیل شورای عالی گفت: در سال‌های گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها وجود داشت که سیاست‌گذاری‌های استان‌ها را دربرمی‌گرفت و رئیس آن هم نماینده رهبر معظم انقلاب در استان بود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در این شورا تصمیم‌گیری‌ها و هزینه‌کرد قرآنی سازمان‌ها و ادارات اعم از دولتی و غیردولتی مصوبه داشت و این مصوبه هم اجرایی بود اما بنا به دلایلی که شاید وزارت فرهنگ و ارشاد در این قضیه دخیل بود، گفتند این شورا باید ذیل شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها تعریف شود و اگر موردی درباره این شورا باشد باید در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود.

اسلامی ادامه داد: البته برخی از استان‌ها مستقل عمل کردند و از شورای فرهنگ عمومی استان مصوبه گرفتند، اما در برخی از استان‌ها این قضیه منتفی شد و فارس نیز جزو این استان‌هاست که در شورای فرهنگ عمومی آن حتی اگر موضوع قرآنی هم مطرح شده باشد، مصوبه اجرایی نداشت.

مدیر مؤسسه قرآنی مدینة‌النبی(ص) شیراز با تأکید بر اینکه فعالیت‌‌های قرآنی در شورای فرهنگ عمومی استان هیچ خروجی نداشته است، گفت: برای اینکه بتوانیم در حوزه قرآن عملیاتی و کاربردی‌تر عمل کنیم و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد بیشتر در جامعه و دستگاه‌های اجرایی دیده شود، تصمیم گرفتیم تا نامه‌ای به آیت‌الله دژکام بنویسیم و از ایشان درخواست تشکیل شورای عالی قرآن را دهیم.

وی ادامه داد: اگر شورای عالی قرآن در استان تشکیل شود، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در کنار مجموعه‌های مردم‌نهاد زیر پرچم ولایت قرار می‌گیرند که اتفاق مبارکی است و قطعاً با حضور آیت‌الله دژکام اتفاقات خوب و چشمگیری در حوزه قرآن در استان رخ خواهد داد.

اسلامی بیان کرد: اکنون دستگاه‌های دولتی رویکرد جدی به مجموعه‌های مردم‌نهاد ندارند و حتی خود دستگاه‌ها هم گاهی اوقات نمی‌توانند عملیاتی کار کنند و دلایل خاصی دارد، چراکه موضوعات فرهنگی به‌ویژه مسائل قرآنی با بخشنامه و دستورالعمل پیش نمی‌رود و باید از سوی مردم انجام شود. اگر دستگاه‌های دولتی متوجه شوند که مجموعه‌های مردم‌نهاد می‌توانند همیار آنها باشند، قطعاً تحول خوبی در حوزه قرآن رخ می‌دهد؛ بنابراین به دنبال ایجاد این اعتماد در میان دستگاه‌ها هستیم و باید محوری میان دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردم‌نهاد وجود داشته باشد و برای این کار هیچ‌کس بهتر از نماینده ولی‌فقیه در استان نیست و همه باید مطیع نظرات ایشان باشند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه باید از پراکندگی در فعالیت‌های قرآنی خارج شویم، گفت: همچنین، برخی اساتید و بزرگان قرآنی استان طی این سال‌ها مهجور شدند. بنابراین نگاه ما این است که در شورای عالی قرآن از ظرفیت این اساتید استفاده شود تا در تصمیم‌گیری‌های فعالیت‌های قرآنی نقش داشته باشند.

انتهای پیام
captcha