ضرورت توسعه تلاوت خاشعانه / بی توجهی شبکه‌های تلویزیونی به پوشش رویدادهای قرآنی
کد خبر: 3939716
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد:

ضرورت توسعه تلاوت خاشعانه / بی توجهی شبکه‌های تلویزیونی به پوشش رویدادهای قرآنی

حجت‌الاسلام حمید محمدی در حاشیه برگزاری سومین شب از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن اظهار کرد: نباید در مسابقات فقط به بخش‌های آوایی اکتفا کنیم، باید بحث‌های معارفی را نیز در جشنواره‌های قرآنی جدی بگیریم، همچنین با آیین‌نامه‌های سخت، خلاقیت‌ها را محدود نکنیم و تلاوت خاشعانه را توسعه دهیم.

ضرورت توسعه تلاوت خاشعانه / بی توجهی شبکه‌های تلویزیونی به پوشش رویدادهای قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در حاشیه برگزاری سومین شب از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و در برنامه زنده شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: از همه کسانی که در این مسابقات شرکت کردند و کسانی که دست‌اندرکار برگزاری این رویداد قرآنی هستند، نهایت تشکر را دارم. در این دوران همه چیز باید با پدیده کرونا هماهنگ شود. به نظرم تدبیری که برای این دوره مسابقات انجام شد و ضبط تلاوت‌ها در مراکز استان‌ها به انجام رسید، باعث شده است مسابقه‌ای ملی و واقعی را تجربه کنیم. این مسابقات، تجربه‌ای موفق و عالی است که می‌تواند برای بعد از کرونا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مسابقه قرآن، مایه آرامش در بحران کرونا

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: برای عبور از حزن، خوف و ناآرامی کرونا، باید بیش از پیش به تلاوت قرآن بپردازیم، در سیره معصومان(ع) داریم که هر وقت به شما حالت اضطراب حادث شد، با خدا صحبت کنید. قرآن بخوانیم تا خدا با ما سخن گوید و راه را به ما نشان دهد. کسی اگر می‌خواهد در شرایط کرونا به آرامش برسد، باید خود را در پناه قرآن قرار دهد.

محمدی تصریح کرد: متأسفم برای رسانه ملی که این رقابت‌ها را فقط از شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن پخش می‌کند، البته قدردان همه تلاش‌ها هستیم، اما ای کاش مهم‌ترین مظهر آرامش جامعه یعنی تلاوت قرآن را امری درجه دو تلقی نمی‌کردیم، بلکه از همه شبکه‌ها حداقل بخش‌هایی از این مسابقات را نمایش می‌دادیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: نگاه شورای توسعه به مسابقات سراسری این است که برآیند تلاش‌های قرآنی همه دستگاه‌ها، مؤسسات و آحاد جامعه در امور قرآنی است. شورای توسعه در دو ساحت سیاستگذاری و بودجه به مسابقات کمک می‌کند. راه‌اندازی نهاد سیاستگذار و شورای عالی مسابقات و کمک بودجه‌ای به رقابت‌های قرآنی از نمونه‌های آن است.

وی اظهار کرد: پیش از کرونا، هر ساله در طول سال، دو نماد بزرگ قرآنی یعنی مسابقات ملی و بین‌المللی و دیگری نمایشگاه قرآن را شاهد بودیم. این دو نماد، دو قله حساس برای به نمایش‌گذاشتن ظرفیت‌های قرآنی کشور بودند. اتفاقاً در دوران کرونا بیشتر به برگزاری مسابقه قرآن نیاز داریم، زیرا تعطیلی مسابقات عملاً دامن‌زدن به ترس و خوف کرونا است. وقتی عالی‌ترین ذکر، قرآن است، قاری می‌تواند با تلاوت خود به جامعه آرامش القاء کند.

آخرین وضعیت بودجه قرآنی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت بودجه قرآنی در سخنانی که چند روز گذشته نیز بدان اشاره کرده بود، گفت: چند نوع بودجه قرآنی داریم؛ یکی بودجه دستگاه‌هاست که برقرار است و رشدی متناسب با شرایط کشور دارد. اما بودجه دیگر، بودجه اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که میزان آن 10 سال پیش 200 میلیارد تومان بود، اما در سال جاری به 20 میلیارد تومان رسید و در لایجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال 1400 نیز همین رقم پیش‌بینی شده است. یعنی 10 درصد بودجه 10 سال قبل!

وی افزود: علت این وضعیت می‌تواند محدودیت‌های مالی کشور باشد، اما علت ریشه‌ای، نبود نگاه راهبردی به امر قرآن در بعضی مسئولان است، درحالی که حل بسیاری از مشکل‌ها و آسیب‌ها با قرآن محقق می‌شود. برای بودجه سال 1400 با مجلس صحبت کردیم و رئیس کمیسیون بودجه قول مساعدت داد که بودجه اجرای منشور قرآنی حداقل به 10 سال قبل برگردد. در بعضی از مسئولان نگاه راهبردی به قرآن کم است. به قرآن باید به عنوان اصل نگاه شود، نه حاشیه.

مردمی‌سازی امور قرآنی

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم‌اکنون بالغ بر چهار هزار مؤسسه و 20 هزار خانه قرآن در کشور داریم که هدف آ‌ن‌ها مردمی‌سازی امر قرآن است. مردم باید احساس کنند به سرمایه‌گذاری در زمینه قرآن نیاز دارند، همانطور که برای مجالس اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) هزینه می‌کنند. یادمان باشد که پیامبر اکرم(ص) دو یادگار به جای گذاشتند: ثقل اکبر و ثقل کبیر. از همه واقفان درخواست دارم که در زمینه وقف قرآنی حرکت کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مردمی، یادآور شد: جشنواره تلاوت‌های مجلسی امسال چهاردهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و در 31 استان و 107 شهر بدون بودجه دولتی و با بودجه‌گذاری مردمی برگزار شد. مراسم فینال فینالیست‌ها نیز به زودی در برج میلاد برگزار می‌شود و جوایز از 500 هزار تا 30 میلیون تومان خواهد بود. این رویداد نیز تجربه‌ای بسیار موفق در میان مسابقات قرآنی است.

ضرورت احیای جلسات خانگی قرآن

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تأکید کرد: مهم‌ترین راهبرد توسعه فرهنگ قرآنی احیای جلسات خانگی است. گاهی یک برج، حکم یک شهرک را دارد. از این به بعد در شهرک‌سازی و برج‌سازی باید در میان طبقات، جایی برای قرآن‌خوانی تعبیه شود. مردم نیز خانه خود را برای ساعاتی به جلسه قرائت، حفظ و تفسیر به اعضای ساختمان اختصاص دهند. برای رسیدن به قله، دو میلیون و نیم جلسه خانگی نیاز داریم.

وی درباره ماهیت مسابقات قرآن، اظهار کرد: مسابقه این نیست که عده‌ای با چند صدم نمره بیشتر ببرند یا ببازند، بلکه در مسابقات نگاه استباقی حاکم است، چراکه قرآن می‌گوید: «فاستبقو الخیرات؛ بشتابید به سوی خیرات». این نگاه رسول‌الله(ص) است که در آن همه با هم به مقصد و مطلوب می‌رسند. داور این مسابقات، خود خداوند متعال است و امتیازات براساس خشوع در قلب‌ها رقم می‌خورد. جایزه نیز رسیدن به آرامش الهی است. وقتی همه با داوری حضرت حق به سوی مأدبة‌الله حرکت کنیم، همه برنده‌اند و هیچ‌کس بازنده نیست، حتی عوامل اجرایی و برگزارکنندگان نیز برنده‌اند.

محمدی با ذکر سه توصیه به مسئولان برگزاری مسابقات قرآنی اظهار کرد: نباید فقط به بخش‌های آوایی قرآن اکتفا کنیم، بلکه باید بحث‌های معارفی را نیز در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی جدی بگیریم، دوم اینکه با آیین‌نامه‌های سخت، خلاقیت‌ها را در مسابقات محدود نکنیم و سوم اینکه تلاوت خاشعانه را توسعه دهیم و جدی بگیریم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان تأکید کرد: قرائت با تلاوت تفاوت دارد، قرائت یعنی خواندن، اما تلاوت قرائتی است که با تدبر است و به قصد تبعیت؛ ما دنبال تلاوت هستیم.

انتهای پیام
captcha