برنامه‌ریزی صحیح برای فعالیت‌های قرآنی نداریم
کد خبر: 3939546
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
حنیفی در گفت‌وگو با ایکنا:

برنامه‌ریزی صحیح برای فعالیت‌های قرآنی نداریم

پیشكسوت و داور بین‌المللی مسابقات قرآن با اشاره به افزایش نیافتن بودجه‌ قرآنی اظهار کرد: دلیل کاهش بودجه‌های قرآنی نبود برنامه‌ریزی صحیح در شرایط خاص کرونایی برای فعالیت‌های این حوزه است.

علی‌اكبر حنیفی، پیشكسوت و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به وضعیت تخصیص بودجه‌های قرآنی در كشور، اظهار کرد: هزینه در راه قرآن در حقیقت هزینه در راه فرهنگ، اعتلا، ترقی و تعالی وضعیت فكری و عقیدتی كشور است و جوانان را از انحراف، كژی و نادرستی مصون و بیمه می‌كند.

وی ادامه داد: امروز شیوع كرونا بر تمام فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های قرآنی تأثیر بسیاری گذاشته است و سطح كارها و به تبع آن هزینه‌ها نیز پایین آمده است، بنابراین این‌ مسائل در تعیین بودجه‌های قرآنی برای سال آتی تأثیرگذار است و تصمیم‌گیران به این مسائل توجه دارند.

حنیفی به مسابقات سراسری قرآن كه این روزها غیرحضوری برگزار می‌شود، اشاره كرد و افزود: برگزاری این مسابقه به‌ شکل حضوری مسلماً دارای هزینه‌های بسیار زیادی است، اما اكنون در این شرایط هزینه‌های رفت‌وآمد متسابقان، داوران و اسكان، هتل و پذیرایی كم یا صفر شده است، بنابراین در تصمیم‌گیری برای بودجه هم تأثیر می‌گذارد و این اتفاق را در سایر فعالیت‌های قرآنی اعم از كلاس‌های آموزشی و دوره‌ها مشاهده می‌كنیم.

این پیشكسوت قرآنی كشورمان اظهار كرد: اینكه بودجه‌های قرآنی كاهش پیدا كرده یا تغییر نمی‌كند به این دلیل است كه برنامه‌ریزان قرآنی نتوانستند برنامه‌ریزی اصولی داشته باشند و برای فعالیتی كه در عالم واقع اتفاق می‌افتد برنامه‌ دقیقی نداشتیم.

وی با اشاره به شیوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن بیان کرد: گویا بناست مسابقات بین‌المللی را به‌ همین شیوه مسابقات سراسری برگزار كنند، یعنی یک شركت‌كننده از كشور دیگر می‌تواند در منزل خود در مسابقات شركت كند که در این صورت هزینه‌های بالای مسابقات حضوری كلاً حذف می‌شود.

حنیفی از شیوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن با صرف هزینه‌های بسیار انتقاد كرد و افزود: برای مسابقات غیرحضوری كه حتی یک تماشاچی در آن وجود ندارد، 16 داور در نظر گرفتند و این تعداد داور را از سراسر ایران جمع كرده و به تهران آوردند. چه لزومی دارد كه چنین هزینه‌هایی برای مسابقات مجازی صرف شود؟ این به نوعی هدررفت هزینه و اعتبارات است.

وی با تأكید بر اینكه باید انتقادپذیر باشیم و حرف حق را بپذیریم، گفت: ما دست‌اندركاران برنامه‌های قرآنی، مؤسسات یا نهادهای قرآنی برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده نداریم، بنابراین وضعیت بودجه این می‌شود و یا حتی اگر برنامه‌ریزی هم داشته باشیم، در عالم واقع اتفاق نخواهد افتاد، زیرا آینده به دلیل شیوع كرونا قابل پیش‌بینی نیست، به‌همین دلیل اكنون نمی‌توانیم نقد خود را براساس معیار صحیح انجام دهیم و بگوییم چه كسی مسئول این كار است و آن را تشویق كنیم كه كارهای صحیح انجام دهد.

حنیفی با بیان اینكه اكنون وضعیت تمام فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های قرآنی بلاتكلیف است، تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به نبود برنامه، هرگونه اضافه كردن بودجه‌ منجر به مصرف بیهوده خواهد شد. به‌عنوان مثال یک سازمان بودجه قرآنی دارد، اما به دلیل شیوع كرونا اجازه فعالیت ندارد، بنابراین این بودجه‌ها را صرف هزینه‌های جاری دستگاه خود می‌كند.

این پیشكسوت قرآنی كشور تأكید كرد: انصافاً نباید یک طرفه نقد كنیم و بسیاری از این مسائل را نادیده بگیریم و این سؤال را از خود بپرسیم با افزایش بودجه قرآنی چه كار می‌خواهیم انجام دهیم و چه برنامه‌ریزی برای آن داریم؟ در این شرایط كرونا كاری نمی‌توانیم انجام دهیم، وقتی المپیک و بازی‌های جهانی تعطیل می‌شود دیگر در این شرایط چگونه می‌توانیم برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشیم و مطمئن باشیم دقیقاً اجرایی خواهد شد.

وی در پایان بیان كرد: در این شرایط باید «... تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ؛... همدیگر را به حق سفارش و به شكیبایى توصیه كرده‏‌اند» (آیه 3 سوره عصر) را رعایت كرده و فعالیت‌ها و برنامه‌ها را مدیریت كنیم و مدیریت بحران هم برای چنین زمان‌هایی است، بنابراین نهادها و سازمان‌های قرآنی باید در این زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت درستی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha