پاسخ اوقاف فارس به اعتراض متسابق حذف شده از مسابقات قرآن
کد خبر: 3933570
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

پاسخ اوقاف فارس به اعتراض متسابق حذف شده از مسابقات قرآن

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف فارس در پاسخ به گلایه متسابق حذف‌شده از مرحله كشوری مسابقات قرآن نكاتی را بیان و اظهار کرد: هدف غایی مسابقات علاوه بر ارتقای سطح قاریان و حافظان با ایجاد رقابت‌های سالم، تلاش برای ترویج اخلاق و فرهنگ قرآنی بین شرکت‌کنندگان است.

سیدامیرعباس جلالی،‌ رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس، 7 آبان ماه جزئیات برگزاری مرحله كشوری چهل‌ و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن را به خبرگزاری ایکنا اعلام كرد و بار دیگر با اعلام اسامی راه‌یافتگان از استان فارس، یادآور شد: در سال جاری آیین‌نامه مسابقات در رشته حفظ تغییر کرده است و باید برای راهیابی به مرحله كشوری در بخش حسن حفظ امتیاز بالای ۷۵ و در بخش صحت قرائت (جمع نمرات تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن) بالای ۷۵ باشد.

با این احتساب نام نفرات برگزیده رشته حفظ 20 جزء مسابقات قرآن اوقاف فارس جهت راهیابی به مرحله كشوری حذف شد كه یكی از آنان سیدمصطفی موسوی، نفر اول این رشته، بود. به‌ همین دلیل موسوی، 8 آبان‌ماه متنی گلایه‌آمیز در مورد این اقدام در اختیار ایكنا فارس، قرار دارد كه در همان روز با تیتر «گلایه متسابق حذف شده از مرحله كشوری مسابقات قرآن اوقاف / در عمل نیروی قرآنی تربیت كنیم» بر روی خروجی این رسانه قرار گرفت.

با گذشت چند روز رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف فارس به این یادداشت و گلایه متسابق واكنش نشان داد و نكاتی را به این شرکت‌کننده حذف‌شده از مسابقات كشوری قرآن یادآور شد و به خبرنگار ایكنا گفت: نخستین اعتراض این متسابق، بحث موقوفات فراوان تحت نظارت اوقاف فارس است كه چرا با وجود این موقوفات و بودجه‌های آن شاهد حمایت جدی این سازمان از فعالیت‌های قرآنی نیستیم. در پاسخ به این اعتراض باید گفت كه سازمان اوقاف و امور خیریه امانتدار نیات واقفان و نیک‌اندیشان است و هیچ‌گاه مجوز صرف درآمد موقوفات آنان با نیتی غیر از نیات واقفان ندارد ضمن اینكه به لحاظ شرعی هم هیچ‌گاه چنین اجازه‌ای به اوقاف داده نشده است كه بتواند در راهی به جز نیات واقفان قدم بردارد.

جلالی ادامه داد: به‌ عنوان مثال وقتی نیت یک وقف برای اطعام یا روضه‌خوانی اهل بیت(ع) قرار گرفت، هیچ‌گاه اوقاف اجازه ندارد از درآمد آن وقف برای انجام فعالیت‌های قرآنی استفاده كند مگر اینكه در وقف‌نامه از سوی واقف چنین چیزی قید شده باشد؛ ضمن اينكه باید بدانیم تعداد موقوفات قرآنی دارای درآمد در استان فارس بسیار كم است و باید فرهنگ‌سازی لازم برای تشویق واقفان به این امر انجام شود.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس اظهار كرد:‌ نكته دوم اینكه این اداره هر ساله برای مرحله استانی و كشوری مسابقات قرآن كارگاه‌های آموزشی را برگزار می‌كرد، اما امسال به دلیل شیوع كرونا امكان برپایی این كارگاه را نداشتیم پس این‌گونه نیست كه نسبت به ارتقای متسابقان خود بی‌تفاوت باشیم. متسابق حذف شده امسال برای نخستین بار بود كه در مرحله استانی و كشوری شركت می‌كرد و به‌همین دلیل شاهد برگزاری این كارگاه‌ها نبود.

جلالی بیان كرد: سومین و مهم‌ترین نكته‌ای كه باید تمام متسابقان و متقاضیان شركت در مسابقات قرآن به آن توجه كنند، مطالعه دقیق آیین‌نامه مسابقات است كه هر ساله ممكن است تغییراتی داشته باشد؛ لذا انتظار می‌رود كه پیش از شركت حتماً با دقت آیین‌نامه را مطالعه كنند و در صورت پذیرش مفاد مختلف آن به ثبت‌نام اقدام كنند تا در مراحل مختلف مسابقات گلایه‌ای از تغییرات آیین‌نامه نداشته باشند.

وی در پایان تأكید كرد: هدف غایی مسابقات قرآن اوقاف، علاوه بر ارتقای سطح قاریان و حافظان با ایجاد رقابت‌های سالم، تلاش برای ایجاد اخلاق و فرهنگ قرآنی بین متسابقان است و مسلماً هر كدام از شركت‌كنندگان هم خود جامعه مخاطبی دارند كه می‌توانند این اخلاق و فرهنگ را به آنان منتقل كنند تا شاهد ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی باشیم.

انتهای پیام
captcha