موقوفه حاج علی‌اكبر قوام؛ از تأمین روشنایی عتبات تا تلاوت قرآن در نجف
کد خبر: 3930967
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
معرفی موقوفات شاخص فارس / ۴

موقوفه حاج علی‌اكبر قوام؛ از تأمین روشنایی عتبات تا تلاوت قرآن در نجف

موقوفه حاج علی‌اكبر قوام یكی از موقوفات بزرگ شیراز و دارای ۴۵۰۰ رقبه در شهرستان‌های شیراز، ارسنجان، كوار، خرامه و سروستان است که بخشی از درآمد این موقوفه صرف تأمین روشنایی حرم‌های كاظمین، نجف و كربلای معلی شده است.

موقوفه حاج علی‌اكبر قوام؛ از تأمین روشنایی عتبات تا تلاوت قرآن در نجفوقف، یكی از سنت‌های حسنه در جوامع بشری است كه دین مبین اسلام از ابتدای شكل‌گیری تاكنون سفارش فراوانی بدان داشته است و اصولاً در قرآن كریم آیات فراوانی بر انفاق،‌ صدقه و نیكوكاری آمده است و در تاریخ این دین آسمانی نیز می‌خوانیم كه بزرگترین واقفان جهان اسلام، خاندان آل‌الله(ص) هستند.

هر ساله به‌منظور تبیین و یادآوری اهمیت سنت حسنه وقف و تأثیر آن بر ساختار و شاكله جامعه و رفع نیازمندی‌های مسلمانان یك دهه را به نام دهه وقف نامگذاری می‌كنند كه امسال این دهه از ۲۵ مهرماه آغاز و تا ۶ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

در استان فارس موقوفات شاخصی از دیرباز تاكنون در خدمت جامعه اسلامی و برای رفع نیازمندی‌های آنان وقف شده است كه به‌مناسبت فرا رسیدن دهه وقف، نگاهی گذرا به برخی از این موقوفات و معرفی آن‌ها خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید:


موقوفه حاج علی‌اكبر قوام

حاج میرزا علی‌اكبر قوام در سال 1203 هجری قمری در خانواده‌ای فرهنگی و مذهبی چشم به جهان گشود. وی از طرف فتحعلی‌شاه به قوام‌الملكی ملقب شده است و در سال 1279 هجری قمری به سمت نایب‌التولیه آستان مقدس رضوی انتخاب شد و تا سال 1282 هجری متولی این مكان مقدس بود و در همین سال وفات یافت و در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

مرحوم قوام فردی خیر و نیک‌اندیش بوده و از خود املاک و رقباتی را در شهرهای شیراز، كوار، كربال، سروستان، جهرم، خفر، سیمكان، ارسنجان و مرودشت به جای‌ گذاشته است كه رقبات آن شامل واحدهای مسكونی و تجاری و زمین‌های زراعی، 2 باب حسینیه، چند آپارتمان است. نیت این نیک‌اندیش بر این بوده است كه تمام عواید موقوفه در مصارفی نظیر تعزیه‌داری و سفره حضرت سیدالشهدا(ع)، اطعام در روزهای پنج‌شنبه هر هفته، تأمین هزینه‌های حسینیه، كمک به طلاب، كمک به فقرا، شمع روشنایی روضات مقدسه نجف اشرف كربلا، كاظمین، عسكریین و سرداب حضرت حجت(عج) و بقعه حضرت عباس(ع) هزینه شوند.

اين موقوفه دارای چندين وقف‌نامه است كه در آن رقبات مختلفی در نقاط مختلف استان فارس آمده است كه در اينجا نگاهی به رقبات و نيات واقف در وقف‌نامه اصلی خواهيم داشت.

دارالعلم شيراز و حومه:
- قريه شاهيجان با همه متعلقات اعم از قنات و چشمه
- مزرعه رحمت‌آباد خارج از محدوده درواز كازرون و دروازه شاه داعی الی‌الله
- مزرعه مشهور به حناچی خارج از دروازه كازرون و باغ شاه
- سه دانگ قريه ده كره
- دو دانگ طاحونه ابراهيم‌آباد
- طاحونه كوهک
- طاحونه جنيدک
- سه دانگ طاحونه حبيب‌آباد
- طاحونه درازک مشهور به عبدالرحيم خانی

املاک و رقبات واقع در بلوک ارسنجان:
- دو دانگ قريه خبريز و بساطتين و باغات آن
- دو دانگ قريه مهريان
- سه دانگ قريه شوراب
- قريه فشار همراه با طاحونه
- سه دانگ قريه كتک همراه با قنات
- قريه كفر
- قريه چاشت خوار
- قريه مبارك‌آباد
- قريه قدمگاه
- مزرعه دولاب

املاک و رقبات در بلوک كوار:
- قريه نوروزان
- قريه مظفری
- باغ اختصاصی واقف
- 7 سهم و نيم از 6 دانگ قريه محمودآباد
- يك سهم و ربع قريه دشتک
- مزرعه‌ای مشهور به كوار

املاک و رقبات واقع در كربال:
- 28 فرد مزرعه فتوح‌آباد
- 3 سهم و نيم قريه گاوكان
- دو سهم و نيم قريه سقاآباد
- دو دانگ قريه نعمت‌آباد
- سه دانگ قريه حسن‌آباد

املاك و رقبات خفر:
- سه دانگ قريه تادوان
- دو دانگ مزرعه ملک‌آباد

نيات اين موقوفات:
- نيت تعزيه‌داری و سفره جناب شهادت مآب خامس آل عبا عليه‌السلام در ليالی و ايام از غره شهر محرم هر سنه الی يوم سيزدهم و در دهه آخر شهر صفر حسنه.
- تعزيه‌داری و سفره در ليالی پنج‌شنبه هر هفته و تعزيه‌داری و روضه عصر پنج‌شنبه هر هفته.
- رسيدگی به معيشت فقرای ذی‌الارحام واقف اعم از مرد و زن و صغير و كبير كه پريشان احوال هستند.
- فقرای زوار مشاهد مشرفه به جهت زاد و راحله ايشان (اعزام فقرا به مشهد مقدس).
- شمع و روشنايی روضات مقدسه نجف اشرف و كربلای معلی و كاظمين و عسكريين و سردابه حضرت حجت‌الله فی‌الارضين و بقعه حضرت عباس(ع) كه بخشی از اين نيات هزينه‌اش به عتبات داده مي‌شود.
- در نجف اشرف، اشخاص متدين و عارف به مسائل در روضه مقدسه حضرت اميرالمؤمنين مشغول به تلاوت و قرائت كلام‌الله مجيد شود، خصوصاً در اوقات شريفه مثل شب‌های جمعه، ليالی قدر، ايام و شب‌های شهور رمضان المبارک و غيره
- تعمير و نگه‌داری حسينيه قوام واقع در محله بالاكف
- هزينه‌ای در وجه طلاب ساكن در حسينيه قوام
اين وقف‌نامه در سال 12 جمادی‌الثانی سال 1272 هجری قمری نوشته شده است و امروزه متولی اين موقوفه محمود صاحب‌ديوانی از ذريه و خويشان و نزديكان واقف ارجمند است.

انتهای پیام
captcha