وقتی که نیک‌اندیشی موروثی می‌شود / تأمین نیاز‌های روز جامعه از سوی موقوفه نمازی
کد خبر: 3929760
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
معرفی موقوفات شاخص فارس / ۱

وقتی که نیک‌اندیشی موروثی می‌شود / تأمین نیاز‌های روز جامعه از سوی موقوفه نمازی

موقوفه «نمازی» یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موقوفات شیراز و استان فارس است. مرحوم نمازی از خانواده‌ای خیراندیش است که با نیک‌اندیشی نیاز‌های جامعه را در آن روزگار و همچنین امروز برطرف می‌کند.

وقف، یكی از سنت‌های حسنه در جوامع بشری است كه دین مبین اسلام از ابتدای شكل‌گیری تاكنون سفارش فراوانی بدان داشته است و اصولاً در قرآن كریم آیات فراوانی بر انفاق،‌ صدقه و نیكوكاری آمده است و در تاریخ این دین آسمانی نیز می‌خوانیم كه بزرگترین واقفان جهان اسلام، خاندان آل‌الله(ص) هستند.

هر ساله به‌منظور تبیین و یادآوری اهمیت سنت حسنه وقف و تأثیر آن بر ساختار و شاكله جامعه و رفع نیازمندی‌های مسلمانان یك دهه را به نام دهه وقف نامگذاری می‌كنند كه امسال این دهه از 25 مهرماه آغاز و تا 6 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

در استان فارس موقوفات شاخصی از دیرباز تاكنون در خدمت جامعه اسلامی و برای رفع نیازمندی‌ها وقف شده است كه به‌ مناسبت فرا رسیدن دهه وقف، نگاهی گذرا به برخی از این موقوفات و معرفی آن‌ها خواهیم داشت كه در گام اول به معرفی یكی از شاخص‌ترین و مهم‌ترین موقوفات استان یعنی موقوفه نمازی می‌پردازیم.

مرحوم محمد نمازی، فرزند محمدحسین تاجر نمازی است. خاندان تاجر نمازی از خانواده‌های سرشناس و خیر شیراز از دوره زندیه و قاجاریه بودند كه دارای تجارت‌خانه‌های بزرگ در كشورهایی همچون هند، چین، هنگ‌كنگ و مصر بوده‌اند به‌طوری كه یكی از افراد این خانواده كه در قاهره تجارت‌خانه داشته است به وزیر اقتصاد جمال عبدالناصر منصوب می‌شود.

حاج محمدحسن نمازی، پدر مرحوم محمد نمازی در اواخر دوره قاجاریه كه بیماری‌های گوناگون در شیراز شیوع داشت و بسیاری از افراد بی‌سرپرست و بی‌پناه در شیراز زندگی می‌كرده‌اند اقدام به ایجاد نوانخانه‌ای بزرگ در دروازه كازرون جهت اسكان افراد بی‌سرپناه و همچنین دواخانه‌ای (درمانگاه) در خیابان قاآنی شیراز می‌كند.

وی سپس در سال 1304 هجری شمسی اقدام به وقف درمانگاه می‌كند و درآمد یكی از ساختمان‌های خود در كشور چین را جهت هزینه‌های این درمانگاه اختصاص می‌دهد.

حاج محمد نمازی در 14 مهرماه سال 1274 شمسی متولد شد. وی تحصیلات اولیه را در شیراز فرا می‌گیرد و اصول و فنون تجارت را از پدر خویش می‌آموزد و بعد از فوت پدر، امور مربوطه به تجارت‌خانه‌های وی به فرزند واگذار می‌شود. دو شركت به نام آب تهران، جهت تهران و بنگاه آب جهت شیراز تأسیس می‌كند كه با تعویض شهردار تهران و عدم همكاری شهردار جدید، شركت آب تهران منحل می‌شود.

مرحوم نمازی در هنگام اجرای لوله‌كشی آب شیراز یكی از باغات بزرگ و با صفای شیراز را كه به باغ احمدیه مشهور بوده است را برای ساخت بیمارستان خریداری می‌كند و در مراحل اجرای لوله‌كشی شیراز ساختن بیمارستان را نیز شروع می‌كند.

بنگاه آب شیراز كه به دستگاه آب شیراز تغییر نام داده بود با همه مشكلات اجتماعی كه در مراحل اجرا در سر راه خود داشت، در اردیبهشت ماه 1331 از سوی رجال سیاسی طراز اول كشور افتتاح و بهره‌برداری می‌‌شود.

مرحوم حاج محمد نمازی در تاریخ 10 دی‌ماه سال 1332 شمسی در حالی كه ساختمان بیمارستان در دست اجرا و ساخت بود با تنظیم وقف‌نامه اقدام به وقف بیمارستان و باغ محوطه آن و همچنین ویلاهای ساخته شده در محوطه باغ جهت اسكان پزشكان و پرسنل بیمارستان و چندین اراضی در قسمتهای شمالی شیراز می‌كند.

وی سپس در تاریخ 2 تیرماه سال 1333 شمسی با تنظیم وقف‌نامه‌ای شامل بر یک مقدمه، یازده فصل و خاتمه درآمد كلیه املاک ساختمان‌ها، دستگاه‌ها، چاه‌ها و مستحدثات دستگاه آب شیراز را وقف بر بیمارستان نمازی می‌كند.

بیمارستان نمازی شیراز هم‌اكنون به‌ عنوان مهم‌ترین و مجهزترین مراكز علمی و آموزشی و درمانی كشور به حساب می‌آید. این بیمارستان دارای بخش‌های بستری بزرگسالان، كودكان، جراحی، ICU، مراقبت‌های ویژه، اتفاقات، آزمایشگاه، نوار قلب، اندوسكوپی، رادیوتراپی و ... است و همچنین  دارای 18 اطاق عمل و بیش از 600  تخت بیمارستانی است. این بیمارستان دارای دو درمانگاه مجهز به نام‌های شهید مطهری و امام رضا(ع) است كه روزانه بسیایر از مردم جهت مداوا به این درمانگاه مراجعه می‌كنند.

طبق آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشكی، روزانه تعداد مراجعه‌كنندگان به بیمارستان موقوفه نمازی و درمانگاه‌های شهید مطهری و امام رضا(ع) نزدیک به 40 هزار نفر است كه این مهم در نوع خود بی‌نظیر است. بیمارستان موقوفه نمازی روزانه 15 هزار نفر مراجعه‌كننده و درمانگاه‌های آن نیز روزانه 25 هزار نفر مراجعه‌كننده دارند.

در بیمارستان نمازی در ماه 1200 عمل جراحی صورت می‌گیرد و روزانه 200 نفر در اورژانس پذیرش می‌شوند. عمل كبد و پانكراس در ایران، تنها در این بیمارستان انجام می‌شود و این بیمارستان در این خصوص جزو 10 بیمارستان در سطح جهان است.

انتهای پیام
captcha