بزرگترین موقوفه معاصر کشور را بیشتر بشناسید / نیک‌اندیشی در راه ترویج علم
کد خبر: 3930461
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
معرفی موقوفات شاخص فارس / ۳

بزرگترین موقوفه معاصر کشور را بیشتر بشناسید / نیک‌اندیشی در راه ترویج علم

موقوفه حاج محمدحسن کاظمی شیراز، بزرگترین موقوفه معاصر کشور به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان و با نیت توسعه علم و پژوهش منطبق با نیاز‌های روز جامعه در سال ۹۵ در شیراز به ثبت رسید.

به گزارش ایكنا از فارس، موقوفه حاج محمد حسن کاظمی‌شیرازی، بزرگترین موقوفه معاصر كشور در سال 95 و همزمان با سالروز بعثت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) با حضور رئیس وقت سازمان اوقاف و جمعی از علما و مسئولان با ارزش بیش از 120 میلیارد تومان و با نیت توسعه علم و پژوهش منطبق با نیازهای روز جامعه در شیراز به ثبت رسید.


بيشتر بخوانيد:


این موقوفه رقبه دارد که شامل 20 هکتار زمین مزروعی در بخش بیضا، 20 هکتار زمین در شهرک انجیره، باغاتی در شهر خفر، چندین قطعه زمین به مساحت 3 هزار متر مربع در شیراز، 2 هکتار اراضی باغی در شهر شیراز، یک هکتار زمین در دروازه قرآن شیراز و یک باب منزل مسکونی در دینکان شیراز است.

موقوفه حاج محمدحسن کاظمی‌شیرازی با نیت توسعه علم و دانش، ترویج علوم دانشگاهی و حوزوی؛ حمایت از نخبگان، دانشجویان، طلاب و پژوهشگران، احداث ساختمان‌های آموزشی و تهیه کتب، حمایت از پژوهش در خصوص سلامت مالی و اداری و توسعه سلامت اداری، ساخت آسایشگاه و سرای سالمندان، خوابگاه و واحدهای مسکونی ویژه دانشجویان و طلاب، ساخت استراحتگاه همراهان بیمار، برگزاری ویژه برنامه‌های جشن عید قربان و میلاد پیامبر(ص) وقف شده است.

واقفان این موقوفه حاج محمدحسن کاظمی‌شیرازی و هلن کاظمی‌شیرازی از خاندان آیت‌الله‌العظمی محمدکاظم شیرازی و آیت‌الله‌العظمی میرزای شیرازی بزرگ هستند.

انگیزه اصلی حاج محمدحسن کاظمی‌شیرازی در وقف اموال خود و توجه خاص ایشان به علم و دانش برگرفته از بیوت اجداد ایشان، مراجع تقلید زمان مرحوم میرزای شیرازی بزرگ و مرحوم حاج محمدکاظم شیرازی نشئت گرفته است، لذا وی پس از مشورت با اساتید مختلف از جمله دکتر نجفی که خود پدر جرم‌شناسی ایران هستند، تصمیم گرفت تا پژوهشکده جرم‌شناسی و پیشگیری در این راستا تأسیس كند.

وی معتقد است که سالمندان هر اجتماعی گنجینه‌های اجتماع به‌ شمار می‌روند؛ لذا بر آن شد تا تعدادی خانه سالمندان در جوار خوابگاه دانشجویان در اراضی موقوفه باشد و یکی از شرایط حضور در این خوابگاه برای دانشجویان این است که از سالمندان پذیرایی و با آن‌ها مهربانی کنند حتی با یک شاخه گل.

این واقف شیرازی رقبات متعددی جهت نیل به اهداف این موقوفه وقف کرده است که درآمد حاصل از آن‌ها طبق نیت وقف در راستای توسعه و پشتیبانی علم و دانش و گسترش علوم حوزوی و دانشگاهی در رشته‌های پزشکی، حقوقی، فیزیک، شیمی و عمران هزینه خواهد شد.

کار دیگری که در این وقفنامه پیش‌بینی شده، احداث میهمان‌سرا برای آسایش همراهان بیماران در شیراز است؛ وی همیشه می‌گوید شیرازی‌ها میهمان‌نوازند و چرا اجازه دهیم همراهان بیماران که میهمان هستند در بلوارها و چمن‌ها بخواند.

انتهای پیام
captcha