فیلم | دکتر بهشتی در آلمان و اقامتی به رنگ تبلیغ
کد خبر: 3906805
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵

فیلم | دکتر بهشتی در آلمان و اقامتی به رنگ تبلیغ

با نام شهید بهشتی(ره) و مختصری از شخصیت او که همه ساله در روز هفتم تیرماه ـ سالروز شهادت او و یارانش ـ مورد تجلیل واقع می‌شود، کمتر کسی است که آشنا نباشد. اما ابعاد فعالیت‌های علمی و فرهنگی ایشان و مجاهدت‌های بی‌حد او در پیشبرد فرهنگ انقلابی و اسلامی برای بسیاری از ما همچنان ناشناخته است.

به گزارش ایکنا،‌ یکی از ارزنده‌ترین فعالیت‌های شهید بهشتی(ره) اقدامات فرهنگی و دینی او در مدت اقامت در آلمان است.
آیت‌الله بهشتی فروردين ۱۳۴۴ به توصيه مراجع تقليد برای اداره مركز اسلامی هامبورگ به کشور آلمان سفر کرد و تا سال ۱۳۴۹ اداره این مرکز دینی را بر عهده داشت.

او نام مسجد جامع ایرانیان را به مرکز اسلامی‌ هامبورگ تغییر داد و با برنامه‌های علمی و دینی منظم یکی از بزرگترین پایگاه‌های تبلیغی اسلام در اروپا را بنیان‌گذاری کرد. همچنین با ایجاد تشکیلات مستقل برای دانشجویان ایرانی خارج کشور، پایه‌گذار جنبشهای دانشجویی خارج از کشور شد .
دکتر بهشتی با انجام سخنرانی‌های علمی در مجامع فرهنگی و دانشگاهی و ارتباط با محافل تحقیقاتی اروپا، تحولی در شرق‌شناسی اروپا پدید آورد و نگاه آنان را به اسلام و منابع علمی آن شفاف‌تر کرد.
اقامت آیت‌الله بهشتی در شهر هامبورگ تا سال 1349 شمسی و به مدت پنج سال به طول انجامید.
در سال 1348 با سفر به کشورهای سوریه، لبنان و ترکیه فعالیت‌های اسلامی این مناطق را رصد و با امام موسی صدر، رهبر جنبش أمل و پیشوای شیعیان لبنان تجدید پبمان کرد و در جمع مردم مسلمان فلسطین و لبنان و گروه‌های مبارز در این کشورها حضور یافت. از خاطرات ایشان در این مسافرت‌ها دیدار و گفت‌وگو با امام موسی صدر بود که تا سال‌های پایانی حیاتشان همیشه از آن یاد می‌کرد.
در تابستان 1348 با سفر به عراق،‌ دیدارها و گفت‌وگوهایی با امام خمینی(ره)، آیات عظام سیدابوالقاسم خویی(ره)، سیدمحمدباقر صدر(ره) و سیدمحمد باقر حکیم(ره) داشت و در عربستان به زیارت خانه خدا و مسجدالنبی(ص) مشرف شد.
شهید بهشتی در این مدت سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشت و طی آن با پیشرفت‌های علمی و صنعتی غرب بیشتر آشنا شد. بازدید از مراکز علمی و صنعتی اروپا تأثیر زیادی بر ارتقای شخصیت علمی و سیاسی شهید بهشتی داشت. هرچند محل اقامت ایشان بیشتر در هامبورگ بود ولی حوزه فعالیت دکتر بهشتی کل آلمان حتی اتریش و تا حدودی هم سوئیس و انگلستان را در برمی‌گرفت. علاوه بر این ارتباط ایشان با اکثر کشورها از جمله سوئد، هلند، بلژیک، آمریکا، ایتالیا، فرانسه و غیره برقرار بود.
او پس از این مسافرت‌ها با کوله‌باری از تجربه و علم، بنا به ضرورت‌هایی به ایران بازگشت. شهید بهشتی خود گمان می‌کرد که امکان بازگشت به اروپا بسیار کم است و عوامل رژیم پهلوی مانع خروج ایشان خواهد شد. سرانجام همانگونه که پیش‌بینی می‌شد ساواک به دلیل وسعت فعالیت‌های انجام گرفته در اروپا مانع خروج ایشان از کشور شد و اقامت ۵ ساله دکتر بهشتی در آلمان پایان یافت.

انتهای پیام
captcha