کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور
کد خبر: 3891674
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

پس از اینکه چین در هفته گذشته اعلام کرد حتی یک کشته نیز طی روز نداشته و آمار مبتلایان کاهش داشته است، باز روند رو به افزایش بیماری در این کشور مشاهده شده است. از سویی آمار قربانیان در اکوادور چنان زیاد است که سازمان‌های کفن و دفن از انجام وظیفه خود باز مانده‌اند و ارتش به کمک آنها آمده است.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادوربه گزارش ایکنا؛ آخرین آمارها نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به ویروس کووید ـ 19 در سراسر جهان از یک میلیون و 925 هزار نفر گذشته و به مرز دو میلیون نفر نزدیک می‌شود. این ویروس تاکنون جان 120 هزار نفر را گرفته است.

در حال حاضر واکسن یا دارویی برای این ویروس شناسایی و کشف نشده است و همین موضوع سبب شده که نیمی از جمعیت جهان در خانه‌های خود بمانند. تعطیلی شهرها، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها خود موضوع دیگری است که به دلیل شیوع این ویروس در دست انجام بسیاری از کشورها قرار گرفته است. این موضوع باعث ضربه زدن به اقتصاد کشورها شده است.

تمدید منع تردد در ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره آخرین تدابیر اتخاذ شده در راستای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: از ساعت 24 روز جمعه، 17 آوریل (29 فروردین) تا ساعت 24 روز 19 آوریل (31 فروردین) نیز مقررات منع آمد و شد اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صورت لزوم مقررات منع عبور و مرور تمدید خواهد شد، گفت: وضع مقررات منع آمد و شد برای آخر هفته‌ها در چارچوب تدابیر پیشگیرانه از شیوع کرونا، طی دوره‌های آینده در صورت لزوم ادامه خواهد یافت.

اردوغان تصریح کرد: در برابر هیچ فشار و تحمیلی به ‌ویژه برنامه صندوق بین‌المللی پول که مایه منت‌گذاری بر سر کشورمان شود، سر خم نخواهیم کرد. تاکنون یک میلیارد و 612 میلیون لیر در چارچوب کمپین همبستگی برای مقابله با کرونا جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به کمک‌هایی که تاکنون ترکیه در راستای مقابله با ویروس کرونا به کشورهای جهان ارسال کرده است، اظهار کرد: تاکنون به 34 کشور دنیا محموله کمک‌های پزشکی ارسال کردیم. این کمک‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهند یافت.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

اکثر مردم ترکیه از سنین مختلف از پویش «در خانه بمانیم» که در راستای اجرای طرح‌‌های اجتماعی برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا «کووید ـ 19» راه‌اندازی شده است، استقبال می‌کنند، به طوری که معابر، میادین، خیابان‌های شهرهای بزرگ از جمله استانبول، آنکارا و ازمیر طی این روزها شاهد کمترین میزان تردد خودرو و عابر پیاده است.

با شناسایی 4 هزار و 93 مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا طی شبانه‌روز گذشته،‌ آمار کل مبتلایان به 61 هزار و 49 نفر در این کشور افزایش پیدا کرد. در مجموع 1296 نفر در اثر این ویروس در ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

رسیدن فرانسه به آمار 136 هزار مبتلا

وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد که تعداد قربانیان ویروس کرونا با درگذشت 574 نفر دیگر، به 14 هزار و 967 نفر افزایش پیدا کرد. بر این اساس، طی یک روز گذشته 4 هزار و 188 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است. با احتساب این تعداد، آمار مبتلایان در این کشور به 136 هزار و 779 نفر رسیده است.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

تاکنون 27 هزار و 718 بیمار بهبودی پیدا کرده‌‌اند. در حال حاضر 32 هزار و 113 نفر که 6 هزار و 821 نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند،‌ در بیمارستان به‌سر می‌برند.

فرانسه چهارمین کشور جهان است که بیشترین تعداد نفرات را از نظر ابتلا به بیماری کرونا دارد.

تبادل سریعتر اسرا در افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان از دولت افغانستان و گروه طالبان خواست تا تبادل زندانیان را هر چه سریعتر انجام دهند. وی این اقدام را گامی مهم در کاهش خشونت و رسیدن به صلح دانست.

در همین راستا خبرگزاری فرانسه، به نقل از صلیب سرخ جهانی گزارش داد که گروه طالبان 20 نفر از نیروهای امنیتی افغانستان را که در زندان‌های این گروه بودند آزاد کرده است.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

دولت افغانستان نیز از هفته گذشته آزادی زندانیان طالبان را آغاز کرد. جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اظهار کرد: دولت تاکنون 361 زندانی طالبان را به فرمان ریاست جمهوری از زندان بگرام آزاد کرده است.

همچنین سازمان بهداشت جهانی محموله‌ کمک‌های پزشکی را به منظور مقابله با ویروس کرونا در افغانستان برای این کشور ارسال کرد. بنا به اعلام تلویزیون ملی افغانستان، این محموله شامل 12 هزار کیت تشخیص کرونا و 10 هزار کیت محافظتی است که توسط پیرکورن، نماینده سازمان بهداشت جهانی به وزارت بهداشت این کشور تحویل داده شده است.

موج دوم کرونا در چین

کمیسیون ملی بهداشت چین امروز، 14 آوریل 2020 طی بیانیه‌ای اعلام کرد: طی 24 ساعت گذشته 89 مورد جدید مبتلا به ویروس کووید ـ 19، از جمله 86 تبعه خارجی و 3 شهروند چین شناسایی و ثبت شده است.

براساس این بیانیه، طی شبانه‌روز گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ویروس کرونا در خاک چین ثبت نشده و 74 نفر دیگر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بنا به اعلام دولت چین، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 82 هزار و 249 نفر در این کشور به این بیماری مبتلا شده، 3341 نفر بر اثر آن جان باخته و 77 هزار و 738 نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

کمتر از یک هفته پیش بود که چین اعلام کرد: آمار ابتلا به ویروس کرونا به شدت افت کرده و در یک روز (6ـ 7 آوریل) برای اولین بار هیچ مورد مرگی ثبت نشده و افزون بر این تنها 32 مورد جدید ابتلا گزارش شده‌اند.

اکنون موارد جدیدی از ابتلا به این ویروس در برخی مناطق این کشور به ثبت رسیده‌اند. روز یکشنبه، 24 فروردین (12 آوریل) در حالی 108 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین اعلام شد که روز قبل از آن فقط 99 مورد جدید شناسایی شده بود. این رقم بالاترین میزان ابتلای جدید به ویروس کرونا از پنج هفته پیش به این سو است.

98 مورد از بین 108 ابتلای جدید شهروندان چینی هستند که تاکنون در خارج از کشور بوده و به تازگی به چین بازگشته‌اند.

به گفته معاون مدیرکل کمیسیون سلامتی چین، تعداد بیماران کووید ـ 19 در روزهای آینده بیشتر خواهد شد. دلیل این امر موج مسافران بازگشتی به چین از مبادی ورودی این کشور است که براساس آمار، تاکنون بین 10 ـ 20 درصد آنها آلوده به ویروس Cov-2 بوده‌اند.

انتشار این خبر نگرانی‌هایی را در زمینه تشدید شیوع بیماری کووید  ـ 19 در ایران به دنبال داشته است.

اختلاف ترامپ با فرمانداران ایالت‌ها

چند هفته پس از آغاز قرنطینه در ایالت‌های مختلف آمریکا برای مهار کرونا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور ادعا کرد که برای تصمیم‌گیری درباره پایان قرنطینه و آغاز کار مجدد فعالیت‌های اقتصادی در ایالت‌ها، صلاحیت و اختیار تام دارد.

این ادعا به مذاق فرمانداران ایالت‌های آمریکا از هر دو جناح دموکرات و محافظه‌کار خوش نیامد، زیرا آنها با استناد به قانون، خود را دارای صلاحیت تصمیم‌گیری در این زمینه می‌دانند.

ترامپ بدون استناد به جزئیات خاصی از منبع قانونی قدرت ادعایی خود گفته است که به رغم محدودیت‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی، قدرت او در کشور مطلق است. ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید گفت: وقتی یک نفر رئیس‌جمهور ایالات متحده است، اقتدارش کامل است و فرمانداران این را می‌دانند.

براساس قانون اساسی آمریکا، فرمانداران ایالت‌ها مسئول اصلی تصمیم‌گیری در زمینه تأمین امنیت شهروندان مقیم همان ایالت هستند. فرمانداران گفته‌اند از آنجایی که خودشان به منظور تأمین امنیت تصمیم به وضع مقررات قرنطینه گرفته‌اند، بنابراین خودشان هم باید درباره زمان بازگشت به شرایط عادی تصمیم بگیرند.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا اندکی پس از آن ایراد شد که مسئولان چند ایالت در غرب و شمال‌شرقی آمریکا از جناح دموکرات اعلام کردند تصمیمات جداگانه برای لغو تدریجی مقررات قرنطینه و بازگشایی فعالیت‌ها به وضع عادی در ایالت‌های خود را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند.

گرچه دونالد ترامپ به تمام مردم کشورش توصیه کرده بود برای در امان ماندن از کرونا و نجات جان دیگران در خانه بمانند، ولی براساس قانون، این فرمانداران و رهبران محلی بودند که در عمل محدودیت‌های اجباری از جمله تعطیلی مدارس و مشاغل غیرضروری را در هر ایالت اعمال کردند.

ترامپ روز دوشنبه اختلاف خود با فرمانداران بر سر صلاحیت تصمیم‌گیری برای پایان قرنطینه را تقصیر رسانه‌های «اخبار جعلی» دانست و در توئیتر نوشت: برخی رسانه‌ها اخبار جعلی با هدف ایجاد اختلاف و اغتشاش نوشته‌اند که بازگشایی در ایالت‌ها با فرمانداران است و نه رئیس‌جمهوری و دولت فدرال آمریکا. باید کاملاً درک شود که این موضوع اشتباه است.

وی در ادامه توئیتش نوشته است: دلایل خوب و زیادی داریم که تصمیم با رئیس‌جمهوری است. این را هم باید بگویم که من با دولتم از نزدیک با فرمانداران همکاری می‌کنیم و این کار ادامه خواهد داشت. به زودی تصمیمی درباره قرنطینه با هماهنگی فرمانداران ایالت‌ها گرفته می‌شود.

بازگشایی تدریجی مدارس در آلمان

آکادمی تحقیقات علمی لئوپولدینا در آلمان توصیه کرده که مدرسه‌های ابتدایی هر چه زودتر و دبیرستان‌های این کشور، تدریجاً و تحت شروط معینی باز شوند. از جمله شروط این نهاد، تثبیت آمار ابتلا به ویروس کرونا در پایین‌ترین میزان و رعایت اکید مقررات بهداشتی است.

کارشناسان آکادمی، خواستار استفاده الزامی از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو شده‌اند، ولی بازگشایی مهدهای کودک را صلاح ندانسته‌اند. آنها می‌گویند: بچه‌های کوچک نمی‌توانند به مقررات فاصله‌گذاری و حفاظتی پایبند باشند و مهد‌های کودک حتی در صورت رعایت همه جوانب، می‌توانند محل انتقال ویروس باشند.

در بیانیه‌ این آکادمی تحت عنوان «غلبه پایدار بر بحران» آمده است که بسیاری از بخش‌های زندگی عمومی می‌توانند تحت شرایط معین به حالت عادی باز گردند؛ از جمله خرده‌فروشی‌ها، مراکز پذیرایی و رستوران‌ها و اداره‌ها. سفرهای شخصی یا شغلی و مراسم ورزشی، اجتماعی و فرهنگی هم می‌توانند به مرور و مشروط ممکن شوند.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

متخصصان آکادمی گفته‌اند که تجمیع بهینه اطلاعات مربوط به ابتلا و ایمنی، مستلزم بررسی وضعیت نقطه به نقطه در هر شهر و محل است؛ این داده‌ها باید در زمان واقعی وقوع پردازش شوند تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را بیشتر قابل اطمینان‌ کنند.

آنها همچنین با استناد به مدل کره جنوبی، استفاده از مختصات تردد شهروندان داوطلب را الگویی کارآمد برای ردگیری تماس‌ها و تشخیص مسیر انتقال ویروس خوانده‌اند. در بیانیه آمده که این مدل در حال حاضر کاراترین شیوه برای کنترل و نظارت بر ارتباط بین نقطه آلوده و نقطه ایمن است و داده‌های شهروندان می‌تواند به صورتی ناشناس، امن و حفاظت شده برای پیش‌بینی‌های بهتر مورد استفاده قرار گیرد.

گوشمالی گردشگران ناقض مقررات در هند

یک پلیس هندی، در شهر شمالی «ریشیکش»، جمعی از گردشگران ناقض مقررات قرنطینه را به ابتکار خودش گوشمالی داد. وی با مشاهده 10 توریست خارجی در خیابان، آنها را مجبور کرد روی هر کاغذی که دارند، پانصد بار این جمله را بنویسند: من مقررات عبور و مرور را رعایت نکردم. خیلی عذر می‌خواهم.

ریشیکش در حاشیه رود گنگ، از شهرهای مورد علاقه دوستداران یوگا در هند است. همکار این پلیس به خبرگزاری آلمان گفته که علت چنین تصمیمی، بی‌توجهی اکثر خارجی‌ها به مقررات منع آمد و شد در هند بود.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

در ویدئویی که در رسانه‌های محلی نمایش داده شده، پلیسی دیده می‌شود که دارد به گردشگران اخطار می‌دهد و می‌گوید: امروز خیلی سبک جریمه‌تان کردم، وگرنه همه را به پاسگاه می‌بردم و به بازداشتگاه می‌انداختم. این گردشگران اهل استرالیا، مکزیک، آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

از اواخر ماه مارس در هند محدودیت‌های رفت و آمد اعمال می‌شود. مردم فقط برای خرید مواد غذایی و مراجعه به داروخانه اجازه دارند خانه‌هایشان را ترک کنند. قرار است در آینده، گردشگران فقط با همراهی یک راهنمای محلی از هتل خارج شوند. براساس اعلام وزارت بهداشت هند، 9100 نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌ و 300 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شروع دوباره برخی فعالیت‌ها در اسپانیا

مطابق تصمیم دولت اسپانیا محدودیت‌هایی که در این کشور به خاطر مقابله با شیوع گسترده ویروس جدید کرونا اعمال شده بود، دست‌کم در مورد فعالیت‌های اقتصادی گام به گام برداشته می‌شود.

از این هفته فعالیت‌های ساختمانی و کار صنایع دوباره از سر گرفته می‌شود، ولی بسیاری از کسب و کارهای خرد، از جمله رستوران‌ها و کافه‌ها همچنان بسته می‌مانند.

تعدادی از سیاستمداران محلی در مناطق اسپانیا از تصمیم دولت مرکزی برای راه‌اندازی مجدد بخشی از فعالیت‌های اقتصادی انتقاد می‌کنند و نگران هستند که با این تصمیم اپیدمی دوباره به سرعت گسترش یابد.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا هشدار داد که از سرگیری بخشی از فعالیت‌های اقتصادی به معنای کاهش واقعی محدودیت‌ها نیست. وی گفت: مایل هستم منظور خود را خیلی واضح بیان کنم؛ ما هنوز در ابتدای مرحله دوم هم قرار نداریم. دور اول کاهش محدودیت‌ها دست‌کم دو هفته دیگر آغاز می‌شود که آن نیز بسیار محتاطانه و گام به گام خواهد بود.

نخست‌وزیر اسپانیا وضعیت این کشور را که بیش از دیگر کشورهای اروپایی درگیر شیوع کروناست، به جنگی تشبیه کرد که شرط پیروزی در آن فقط اتحاد است.

کمک ارتش برای دفن اجساد بیماران در اکوادور

شهر بندری گوایاکیل به کانون بیماری کووید ـ 19 در کشور اکوادور تبدیل شده است. گفته می‌شود تاکنون هزاران نفر بر اثر بیماری کووید ـ 19 در این شهر در خانه‌های خود درگذشته‌اند. به دلیل ازدحام بیماران، بیمارستان‌ها امکان پذیرفتن بیماران جدید را ندارند.

یگان‌ ویژه ارتش وظیفه دفن اجساد بیماران کرونایی را برعهده گرفته‌ است. خدمات خاکسپاری توسط شرکت‌های کفن و دفن به دلیل آمار زیاد مرگ و میر فلج شده است.  تاکنون نیروهای ویژه اجساد بیش از 800 نفر را از خانه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

خورخه واتد، رئیس یگان ویژه مشترک پلیس، ارتش و سازمان آتش‌نشانی اکوادور در توئیتر، گزارش موقت کار این نیروها را منتشر کرد. یگان ویژه طی سه هفته گذشته 771 جسد را از خانه‌های گوایاکیل خارج کرده است. علاوه بر این، 631 جسد نیز توسط یگان ویژه از بیمارستان‌هایی که سردخانه‌های آنها پُر شده بودند خارج شده‌اند. برای 476 نفر دیگر نیز گواهی فوت صادر شده است.

تاکنون هیچ شهری در کشورهای آمریکای جنوبی به اندازه شهر گوایاکیل این چنین درگیر گسترش ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ـ 19 نشده است.

پیشنهاد بیل گیتس

بیل گیتس، میلیاردر و بنیانگذار شرکت مایکروسافت‌، از کشورهای بزرگ صنعتی خواست که برای تولید و پخش واکسن ویروس کرونا سرمایه‌گذاری کنند.

گیتس در مقاله‌ای برای روزنامه آلمانی «ولت ام زونتاگ» گفته است که کشورهای ثروتمند باید مبالغ کلانی برای تحقیق پیرامون اپیدمی کرونا و تهیه واکسن جلوگیری از آن سرمایه‌گذاری کنند.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

به گفته وی گروه جهانی ائتلاف واکسن که به نام اختصاری Gavi شهرت دارد، برای مقابله یا بیماری‌های واگیردار تاکنون حدود هفت و نیم میلیارد دلار هزینه کرده که سطح کنونی سلامتی و ایمنی بهداشتی را تأمین کند.

به گفته بیل گیتس، برای تهیه ویروس کرونا حتی به بودجه‌ای بالاتر نیاز است. وی که مقاله خود را بیشتر خطاب به کشورهای گروه 20 به نگارش درآورده، از زمامداران این کشورها خواسته است که برای تأمین هزینه مالی در این زمینه بیش از این تأخیر و اهمال نکنند.

وی در عین حال تأکید دارد که همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، باید در این زمینه با هم همکاری کنند.

اعلام حالت فوق‌العاده سه ماهه در عراق

حسن الکعبی، نائب رئیس پارلمان عراق و رئیس گروه بحران پارلمان، امروز، 14 آوریل (26 فروردین) از طرح اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور به مدت سه ماه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر و هشدار داد که عراق هنوز در حلقه خطر قرار دارد.

وی گفت: طرح حالت فوق‌العاده شامل کاهش تجمع شهروندان در مناطق عمومی با حاکمیت امنیت و قانون است. عراق هنوز در حلقه و کانون خطر قرار دارد و اظهارنظرها درباره کم شدن خطر این بیماری مسری واقعیت ندارد و دقیق نیست.

کرونا در جهان؛ از موج دوم بیماری در چین تا آمار بالای قربانیان در اکوادور

الکعبی تصریح کرد: عراق از کمبود دستگاه‌های تشخیص و معاینه برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا رنج می‌برد و فقط چهار دستگاه ویژه این امر در کل کشور وجود دارد که برای چهل میلیون نفر جمعیت بسیار ناچیز است.

تهیه و تنظیم از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha