رسانه‌های نوین؛ زبان مشترک مربی و متربی / آموزش قواعد تربیتی نسل دیجیتال به مربیان
کد خبر: 3882153
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
شکوهی تأکید کرد؛

رسانه‌های نوین؛ زبان مشترک مربی و متربی / آموزش قواعد تربیتی نسل دیجیتال به مربیان

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروزه زبان مشترک مربی و متربی مبتنی بر رسانه‌های نوین تعریف می‌شود، گفت: اینکه دانش‌آموزان از چه اطلاعاتی، از چه سایتی، در چه زمانی، چگونه، به چه میزان و با چه نوع هوشمندی و دوراندیشی و با بهره‌گیری از چه دانش و مهارتی استفاده کنند، نیازمند هدایت و راهبری مربی دانا و توانمند در سواد رسانه‌ای است.

مسعود شکوهی

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات وزارتخانه به منظور آموزش مربیان با محوریت پرورش و تربیت اسلامی، اظهار کرد: همه ساله برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی با موضوعات تربیتی و فرهنگی با هدف به‌روزرسانی دانش و مهارت‌های حرفه‌ای کارکنان وزارت آموزش و پرورش اعم از مربیان امور تربیتی، معاونان پرورشی و فرهنگی و سایر کارکنان مدرسه در دستور کار استان‌های سراسر کشور قرار دارد.

شکوهی ادامه داد: بخشی از این دوره‌ها حضوری و بخشی نیز الکترونیک برگزار می‌شود. در سال تحصیلی جاری اداره‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به عنوان متولی امر توانمندسازی کارکنان حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی، پس از تشکیل کارگروه تخصصی و دعوت از نمایندگان دیگر واحد‌های زیرمجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی با عناوین «اداره‌کل امور قرآنی، نماز و عترت»، «اداره‌کل فرهنگی و هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی» و همچنین «سازمان دانش‌آموزی»، اقدام به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد کرده است که حاصل آن طراحی و ارائه ۱۷۲ دوره جدید آموزشی کوتاه‌مدت ویژه کارکنان حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته بوده است.

بیشتر بخوانید: 

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به اهمیت فضای آموزشی و توجه به آن در آموزش نیرو‌ها و مربیان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دانش‌آموزان امروزی دنیای بدون فناوری و رسانه‌های نوین را تجربه نکرده‌اند و از زمانی که به دنیا آمده و چشم باز کرده‌اند، زمان زیادی را با موبایل و بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون سپری کرده‌اند و می‌گذرانند و اساساً در این فضا بزرگ شده و رشد کرده‌اند و از آنجا که زندگی بدون رسانه‌های نوین برایشان امکان‌پذیر نیست و معروف به نسل دیجیتالی هستند، نیازمند مربیانی در مدرسه بوده که رژیم مصرف رسانه‌ای مطلوب را به آن‌ها بیاموزند.

وی گفت: امروزه زبان مشترک مربی و متربی، مبتنی بر رسانه‌های نوین تعریف می‌شود. سبک زندگی جدید، اقتضائات تربیتی جدید را طلب می‌کند. دانش‌آموز در فضای دیجیتال زندگی می‌کند، یاد می‌گیرد و رشد می‌کند. اما اینکه متربی از چه اطلاعاتی، از چه سایتی، در چه زمانی، چگونه، به چه میزان و با چه نوع هوشمندی و دوراندیشی و با بهره‌گیری از چه دانش و مهارتی استفاده کند، نیازمند هدایت و راهبری مربی دانا و توانمند در سواد رسانه‌ای است.

به گفته مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، بدیهی است جذب مخاطب و هدایت استعداد‌های فطری متربیان نیز به این شکل، بهتر و اصولی‌تر انجام می‌پذیرد؛ لذا مربیان نباید از متربیان عقب بیفتند، بلکه باید در عرصه رسانه‌های نوین، پیشرو باشند.

انتهای پیام
captcha