مسئولان نگاه حداقلی به حوزه فرهنگ دارند/ تلاش مجلس برای افزایش اعتبارات قرآنی
کد خبر: 3864773
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

مسئولان نگاه حداقلی به حوزه فرهنگ دارند/ تلاش مجلس برای افزایش اعتبارات قرآنی

گروه اقتصاد ــ سعیدی اظهار کرد: ما در مجلس تلاش خود را خواهیم کرد که رقم بودجه‌های فرهنگی و قرآنی افزایش پیدا کند و سال گذشته هم بودجه فرهنگی را از 5 دهم درصد به حدود 7 دهم درصد رساندیم اما امسال هم بودجه‌های فرهنگی و قرآنی کاهش یافته و باید آن را بالاتر ببریم؛ چراکه برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از نیازهای ضروری کشور ماست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز یکشنبه هفته گذشته، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد؛ لایحه‌ای که بنا به گفته تیم اقتصادی دولت تلاش زیادی صورت گرفته که با توجه به تحریم‌های نفتی، وابستگی آن به نفت کاهش چشمگیری داشته باشد هرچند که استقراض، جایگزین این درآمدها شده است. از سوی دیگر دولت بنا دارد که بخشی از بودجه کل کشور را از طریق درامدهای مالیاتی تأمین کند. نکته دیگر این است که بودجه بخش‌های دینی و فرهنگی نیز برای سال آینده کاهش چشمگیری داشته است و این مسئله نیز موجب انتقادات بسیاری در میان فعالان بخش دینی و قرآنی کشور شده است.

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره کاهش اعتبارات فرهنگی و قرآنی در لایحه بودجه 99 کل کشور اظهار کرد: برای سال 99 فقط در بخش اعتبارات فرهنگی شاهد کاهش 4 درصدی بودجه هستیم. متأسفانه هرساله به جای اینکه بودجه‌ فرهنگی اضافه شود به نسبت سال قبل شاهد کاهش بودجه این بخش هستیم.

نگاه مثبتی به بخش فرهنگی وجود ندارد

وی ادامه داد: طبیعی است که کاهش بودجه بخش فرهنگی و قرآنی تبعات و تأثیرات خود را در بخش‌های مختلف می‌گذارد لذا معتقدم هنوز نگاه مثبتی به بخش فرهنگ به عنوان بخش مهمی از کشور وجود ندارد. از سوی دیگر باید اشاره کرد که اگر رشدی هم بودجه فرهنگی وجود داشته به خاطر تشکیل وزارت گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی بوده است و در بقیه بخش‌‌ها هم معمولاً شاهد کاهش اعتبارات هستیم.

سعیدی درباره دلایل کاهش بودجه‌های فرهنگی افزود: علتش این است که نگاه به این بخش، نگاهی حداقلی است. معتقدم باید نگاه مسئولان سازمان برنامه و بودجه به موضوع فرهنگ عوض شود چراکه نگاه کنونی به موضوع فرهنگ، آن چیزی نیست که هم رهبر معظم انقلاب و هم مردم انتظار دارند.

تأثیر تحریم‌‌ها بر کاهش اعتبارات فرهنگی

نماینده تبریز در مجلس یادآور شد: البته تحریم‌های اقتصادی علیه ایران قطعاً در تنظیم بودجه تأثیرگذار بوده است اما می‌شد این تبعات را مدیریت کرد. معتقدم اگر موضوعات به صورت کارشناسی تجزیه و تحلیل شده و دیدگاه نسبت به بخش فرهنگ و تأثیرات این بخش در رشد و توسعه کشور به صورت دقیق شناخته شود قطعاً تأثیرات تحریم بر روی بودجه و به ویژه اعتبارات بخش فرهنگ کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به کم‌توجهی مسئولان مربوطه به اعتبارات فرهنگی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی کشور ما در شرایط کنونی این است که هنوز تعداد کثیری از مسئولان باور ندارند که ما می‌توانیم در ابعاد مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی، روی پای خودمان بایستیم و هنوز این باور به خوبی ایجاد نشده که تولید ملی باید حمایت شود و هنوز اهمیت درونزایی اقتصاد به خوبی درک نشده است.

اقتصاد درونزا نیازمند فرهنگ‌سازی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: البته لازم است به بیرون هم توجه داشته باشیم اما اقتصاد باید درون‌زا باشد و از درون جوشش پیدا کند. لازمه تحقق این موضوع هم این است که فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد اما متأسفانه هنوز خود مسئولان هم این موضوع را به خوبی درک نکرده‌اند چه برسد به اینکه مردم در راستای درون‌زایی اقتصاد کشور تلاش کنند.

سعیدی بیان کرد: مردم که با این موضوع مشکلی ندارند بنابراین قطعاً مشکل اصلی ما در کاهش اعتبارات فرهنگی و قرآنی و کم‌توجهی به این بخش این است که مسئولان نگاهی حداقلی به این بخش دارند بنابراین باید بر روی خود مسئولان هم کار فرهنگی صورت گیرد تا بسیاری از مسائلی که هنوز باور نکرده‌اند را باور کنند. این عدم باور است که مسئولان را به سمتی می‌برد که حمایت از بخش فرهنگی نیست و علت تمامی شکست‌های برنامه‌های اقتصادی ما و بن‌بست آنها این است که مسئولان ما باور به تقویت بخش فرهنگ نداشته‌اند.

تلاش برای افزایش اعتبارات قرآنی

منتخب مردم تبریز در خانه ملت یادآور شد: برای مدت مدیدی مسئولان اجازه دادند واردات بی‌رویه صورت گرفت و لذا تولید داخلی ضربه خورد. وقتی هم اجازه دادند منسوجات وارد شد کمر صنعت نساجی ما شکست. با اجازه دادن به واردات بی‌رویه کیف و کفش هم کمر صنعت کفش ما را شکستند. زمانی سرلیست صادرات غیرنفتی ما، فرش بود اما الان ببینید وضعیت آن به کجا رسیده است. لذا وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم منظورمان برخی باورها و اعتقادات است که باید تقویت شود؛ هرچند معتقدم که مسئولان ما هنوز به چنین باوری نرسیده‌اند.

سعیدی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه احتمال می‌دهید تغییراتی در بودجه‌های فرهنگی و قرآنی حاصل شود؟ گفت: متأسفانه برخی از نمایندگان هم نگاه دولت را دارند. درد ما این است که سال گذشته با پیشنهاد یکی از نمایندگان در کمیسیون تلفیق، 350 میلیارد تومان از بودجه فرهنگی را کم کرده و به بخش‌های دیگر دادند. البته ما تلاش خود را خواهیم کرد که این رقم افزایش پیدا کند و سال گذشته هم آن را از 5 دهم درصد به حدود 7 دهم درصد رساندیم اما امسال هم بودجه‌های فرهنگی و قرآنی کاهش یافته و باید آن را بالاتر ببریم لذا امیدواریم مسئولان مربوطه توجه جدی به این بخش مهم داشته باشند چراکه برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از نیازهای ضروری کشور ماست و حیات این کشور به همین مسائل بستگی دارد.

انتهای پیام
captcha