اخبار معارفی رسانه‌ها/ طراحی دوره‌های «تدبر در قرآن» در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3854088
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲

اخبار معارفی رسانه‌ها/ طراحی دوره‌های «تدبر در قرآن» در دانشگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اعلام خبر طراحی دوره‌های «تدبر در قرآن» در دانشگاه‌ها که ازسوی معاون فرهنگی، دانشجویی وزیر بهداشت عنوان شد، از جمله مهمترین اخبار امروز، ‌‌11 آبان‌ماه در صفحات معارفی رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز شنبه، 11 آبان‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، می‌توان به خبر اعلام خبر طراحی دوره‌های «تدبر در قرآن» در دانشگاه‌ها که از سوی سیماسادات لاری، معاون فرهنگی، دانشجویی وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت اعلام شد، اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 11 آبان‌ماه و تا ساعت 15 تعداد پنج خبر با عناوین ««موزه وقف» در تهران افتتاح می‌شود»، «نهج‌البلاغه| اعضای کدام خانواده‌ها جذب غریبه‌ها می‌شوند؟»، «تلاوتی از احمدی‌وفا در حرم مطهر رضوی»، «خیّران هیئت «میثاق با شهدا»۳۲۰ نفر را به زیارت کربلا فرستادند» و «طراحی دوره‌های «تدبر در قرآن» در دانشگاه‌ها / اعلام دانشگاه‌های برتر قرآنی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و سه خبر دیگر نیز در حوزه‌‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «طراحی دوره‌های «تدبر در قرآن» در دانشگاه‌ها / اعلام دانشگاه‌های برتر قرآنی» دارد، مربوط به سخنان معاون فرهنگی، دانشجویی وزیر بهداشت در مراسم سومین اختتایمه بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت این وزارت بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «بیست‌و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با برگزاری سومین اختتامیه این جشنواره و تقدیر از 140 نفر از برگزیدگان بخش‌های مختلف آوایی رقم خورد و با اهدای پرچم این مسابقات به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مقدمات برگزاری جشنواره بیست‌و پنجم کلید خورد.
در این مراسم دکتر سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، رشد 29 درصدی نرخ مشارکت در سه بخش دانشجویی، اساتید و کارکنان را نشانه انس و الفت بیشتر دانشگاهیان وزارت بهداشت با قرآن‌کریم دانست و تصریح کرد: در مجموع و به‌صورت کلی در این جشنواره شاهد رشد 29 درصدی شرکت‌کنندگان بودیم و این نرخ رشد مشارکت در حوزه اساتید به 140 درصد می‌رسد.
لاری یکی از بخش‌های متمایز این جشنواره را برگزاری 11 کارگاه در حاشیه برگزاری مسابقات عنوان کرد و افزود: در این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته شاهد رشد برگزاری کارگاه‌های آموزشی از سه کارگاه به 11 کارگاه بوده‌ایم.
معاون وزیر بهداشت از همه رؤسا، معاونان فرهنگی و دانشجویی و کارشناسان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قدردانی کرد و گفت: در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حال طراحی دوره‌های «تدبر در قرآن» و امیدواریم با برنامه‌ریزی هدفمند، فهم، درک و شناخت دانشگاهیان از معارف تابناک قرآن‌کریم و سیره ائمه‌اطهار را تعمیق بخشیم».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 198 قرآن مجید از سوی مرحوم خلیل الحصری، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «منبر شکست نخورده است/ انتقاد شیخ حسین انصاریان از تقلیدکنندگان صدایش»، «موزه وقف امروز در تهران افتتاح می‌شود/ نمایش گنجینه آثار و اسناد وقفی کشور» و «توصیه مرحوم آیت‌الله بهجت برای رهایی از وهم و خیال» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و هر سه خبر در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
با توجه قرار داشتن در دهه وقف، این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز خبری در این حوزه و با عنوان «موزه وقف امروز در تهران افتتاح می‌شود/ نمایش گنجینه آثار و اسناد وقفی کشور» را منعکس کرده که در بخش هایی از این خبر آمده است: «موزه وقف امروز شنبه ۱۱ آبان‌ماه باحضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در محل موزه ملی ایران افتتاح می‌شود.
حجت‌الاسلام‌ سید محمدکاظم موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام این خبر گفت: موزه وقف شامل نمایشگاهی از دستاوردهای وقف در قرون گذشته متشکل از آثاری از وقفیات، اسناد وقفی و اموال موقوفه‌هایی که ارزش مذهبی، میراثی و تاریخی دارند برپا می‌شود.
وی ادامه داد: این موزه با همکاری وزارت گردشگری و با هدف نشان دادن وقف این سنت حسنه و ماندگار در کنار موزه ملی ایران افتتاح می‌شود. در این موزه آثار وقفی مانند درب امامزاده‌ای با قدمت چند صد سال و یا نهج‌البلاغه منصوب به امام علی(ع) که همگی آثار وقفی هستند به همراه گنجینه‌ای از اسناد و وقف‌نامه‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد».
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «۳ قرآن نفیس کتابت شده توسط هنرمند ایرانی رونمایی شد» است که این خبر نیز مربوط به روز نهم آبان‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه انعکاس نیافته است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه که درواقع پیش‌خبر آخرین خبر این صفحه است، مربوط به روز هشتم آبان‌‌ماه بوده و از آن زمان تا به امروز نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «نواخته‌شدن زنگ ملی مبارزه با استکبار در ۱۱۰ هزار مدرسه کشور» است که در رابطه با 13 آبان‌ماه، روز دانش‌آموز و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «نصرت‌الله لطفی روز شنبه در نشست رسانه‌ای تشریح برنامه‌های یوم‌الله ۱۳ آبان در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: یوم‌الله ۱۳ آبان یاد حماسه بزرگ و جانفشانی‌های سترگ را برای ملت غیور ایران اسلامی زنده می‌کند که الهام بخش تداوم راه انقلاب اسلامی و راه امام راحل عظیم‌الشان است.
وی گفت: ۱۳ آبان سال روز تبعید امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران از ایران به ترکیه در سال ۱۳۴۳، کشتار دانش‌آموزان از سوی رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده‌است.
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه یوم‌الله ۱۳ آبان از روزهای پرفروغ انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: ۱۳ آبان روزی است که در سه مقطع حساس تاریخ کشور، تقابل استکبار و استکبارستیزان را به نمایش گذاشت».
ایسنا
«رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم معرفی می‌شود»، «تجلی قرآن در اشعار کردی/بانوی کردستانی قرآن را به نظم کُردی درآورد»، ««موزه و وقف» در موزه ملی ایران»، «اجرای مستمر طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع شاخص قم» و «مراسم رونمایی از دیوار نگاره‌های لانه جاسوسی سابق آمریکا»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که سه خبر از این اخبار به موضوع قرآن کریم پرداخته و دو خبر دیگر نیز در رابطه با دهه وقف و روز دانش‌آموز منعکس شده‌اند.
«رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم معرفی می‌شود»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه است که در رابطه با مراسم تودیع و معارفه رؤسای قبلی و جدید سازمان دارالقرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مراسم تکریم و معارفه رئیس فعلی و جدید سازمان دارالقرآن الکریم صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ آبان‌ماه در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. پیش از این اسامی هیئت امنای این سازمان از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اعلام شده بود.
یاد آور می‌شود، مهدی قره‌شیخلو به مدت ۱۰ سال سکان هدایت سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت».
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد سه خبر با عناوین «افضل عبادات چیست؟»، «سوال‌های شرعی خود را درباره «اهمیت و احکام تقلید» در اینجا مطرح کنید» و «رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم معرفی می‌شود»، طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منتشر شده که یکی از این اخبار که مربوط به معرفی رئیس جدید سازمان دارالقرآن است، قرآنی بوده و دو خبر دیگر در حوزه‌های معارفی مختلف منعکس شده‌اند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر با عناوین «نقد و بررسی کتاب «روش‌های تفسیری»»، «نشست «بایسته‌های پژوهش در علوم قرآن و حدیث» برگزار می‌شود»، «سومین کنگره بین‌المللی امام علی(ع) پژوهی برگزار می‌شود»، «نشست «قرآن به منزلهٔ اثری ادبی» برگزار می‌شود» و «عرضه مجموعه تفاسیر منظوم دعاهای ابوحمزه ثمالی در قالب یک کتاب» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که سه خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «نشست «قرآن به منزلهٔ اثری ادبی» برگزار می‌شود» دارد، در رابطه با معرفی و ارزیابی آثار پروفسور مستنصر میر پیرامون قرآن و ادبیات منعکس شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: نشست هشتاد و دوم سلسله نشست‌های علمی دراماتورژی قرآن کریم با موضوع: «قرآن به منزله اثری ادبی» (معرفی و ارزیابی آثار پروفسور مستنصر میر پیرامون قرآن و ادبیات) با حضور محمدحسن محمدی مظفر، عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و مترجم کتاب ادبیات قرآن برگزار می‌شود.
این نشست سه‌شنبه ۱۴ آبان، ساعت ۱۸ در خیابان هنرستان، هنرستان ۲۰، مدرسه اسلامی هنر برگزار خواهد شد».
میزان
«رصد و مراقبت نسبت به جریان‌های نفوذی، وظیفه دیگر رسانه‌ها»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، تشکیل می‌دهد که در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مورد تأکیدات و هشدار‌های رهبر معظم انقلاب نسبت به نفوذی‌ها است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «چشم‌چرانی؛ خیانت چشم» به قلم علی میرزامحمد کرده که در بخش‌‌هایی از این مطلب خواندنی و قابل تأمل آمده است: «خیانت چشم در مصادیق مختلف و موارد متعددی اتفاق می‌افتد. چشم‌چرانی و نگاه دزدکی از موارد و مصادیق خیانت چشم است. شخص به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی به زن نامحرم نمی‌نگرد در حالی که زیر‌چشمی و دزدکی او را نگاه می‌کند. این نگاه به سبب اینکه تبعات و پیامدهای زیانباری برای شخص دارد و استفاده نادرست از عضوی که به امانت در اختیاراو نهاده شده ، امری حرام دانسته شده است.(یوسف، آیات ۵۱ و ۵۲)
خداوند چنین نگاه دزدکی و چشم‌چرانی را به عنوان خیانت به خویشتن قلمداد کرده و از مردمان خواسته است تا از آن پرهیز کنند. این عمل موجبات خشم الهی را فراهم می‌آورد(آل عمران، آیات ۱۶۱ و ۱۶۲) و از محبت خدا دور می‌سازد (انفال، آیه ۵۸؛ و نیز نساء، آیه ۱۰۷) بنابراین فرصت برای کمال چشم و دستیابی به بصیرت و رویت خاص از دست می‌رود و خداوند ربوبیت اسمای کمالی دیگر را از او سلب می‌کند.
دزدان چشمی چون مخفیانه این‌گونه اعمال را انجام می‌دهند و در حقیقت از مردم و نگاه دیگران شرم و حیا می‌کنند ولی نسبت به خداوند این‌گونه شرم و حیا نمی‌ورزند دشمن خداوند قلمداد می‌شوند و خداوند نیز آنان را رسوا می‌سازد و آبرویشان را می‌برد (نساء، آیات ۱۰۷ و ۱۰۸).
برای رهایی از گرفتاری به خیانت چشمی راهکارهایی در قرآن مطرح شده است که از جمله آنها می‌توان به دوری از صحنه‌های محرک‌زا و فروهشتن چشم‌ اشاره کرد».

انتهای پیام
captcha