خاطر‌ه‌ای خواندنی در محضر مرحوم آیت‌الله آصف محسنی
کد خبر: 3832932
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

خاطر‌ه‌ای خواندنی در محضر مرحوم آیت‌الله آصف محسنی

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی ضمن اشاره به خاطره خود در دیدار با مرحوم آیت‌الله آصف محسنی نقل می‌کند: این عالم وارسته از برکات انقلاب اسلامی و خدمات مرحوم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به شیعه یاد کرد و گفت «اگر قدرت داشتیم مثل حکومت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران را در افغانستان اجرا می‌کردیم».

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی، مبلغ حوزوی خاطره‌ای از جلسه دیدار خود با آیت‌الله آصف محسنی، از علمای برجسته افغانستان نقل می‌کند که از این قرار است:

«14 مرداد 97 در مشهد مقدس:

شب گذشته برای دومین‌بار در هفته جاری با حضرت آیت‌الله حاج شیخ ‌محمدآصف محسنی، از مراجع و علمای مجاهد و برجسته افغانستان که چند روزی است به مشهد سفر کرده‌اند، رسیدیم. در این دیدار که در معیت آیت‌الله عبدخدایی خدمت ایشان بودیم، مباحث علمی و خاطرات خوبی مطرح شد.
روی میز ایشان در محل اقامتشان دو نسخه از انجیل برنابا بود که قبل از آمدن ما داشتند آن را مطالعه می‌کردند و بعد به مناسبت گفت: برنابا از سایر اناجیل رگه‌های حقیقت بیشتری در خود دارد.
نکات قابل توجهی در این دیدار بیان شد که به برخی اشاره می‌شود:
1. در بین زیارات و ادعیه معتقدند فقط زیارت جامعه صغیره سند دارد و حتی زیارت امین‌الله و دعای کمیل سند ندارد اما این زیارات و دعاها با این علو مضمونی که دارد، سند نمی‌خواهد و به‌خصوص در مورد دعای کمیل با حالت بغض‌آلودی گفت: مطمئن هستم که این دعا جز از علی(ع) صادر نشده است.
همچنین از مرحوم شیخ محمد حسین کاشف‌الغطاء نقل کرد که درباره سند دعای صباح از ایشان پرسیدند و ایشان چه خوش جواب داد (با اینکه دعای صباح هم سند ندارد): یا من دل بذاته علی ذاته(و این جمله هم از خود دعای صباح است) و لذا قطعاً این دعا هم از ائمه(ع) صادر شده است هر چند سند ندارد.
۲. عرض کرد: در معجم احادیث المعتبره حدود ۱۲۰۰۰ روایت معتبرالسند را جمع کرده‌ام و اگر جمعی پیدا شوند و از طرق دیگر تصحیح مانند (علو مضمون و تصیح سند به‌وسیله متن، اشتراک مضمون و تعدد طرق، روایات فضایل اهل بیت(ع) از طرق عامه که قطعاً داعی بر کذب ندارد و...) استفاده کنند، شاید حدود ۴۰۰۰ روایت دیگر تصحیح و معتبر شود.
۳. از برکات انقلاب اسلامی و خدمت مرحوم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به شیعه یاد کرد و گفت: اگر قدرت داشتیم مثل حکومت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران را در افغانستان اجرا می‌کردیم.
۴. به علما و فضلای حوزه توصیه داشت که مانند کتاب «عروه»(عروة‌الوثقی اثر آیت‌‌الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی) نیاز به کتب فتوایی متناسب با مسائل جدید اجتماعی، اقتصادی، پزشکی و سیاسی روز داریم که باید برای مردم بیان شود.

 آیت‌الله آصف محسنی تنها عالم برجسته شیعیان افغانستان و مؤسس مدارس علمیه و دانشگاه و مراکز درمانی در افغانستان بود که تألیفات متعددی در زمینه‌های فقه، اصول، رجال، حدیث و کلام به قلم درآورده‌ است.

آیت‌الله محسنی، رئیس شورای علمای اهل تشیع افغانستان و مؤسس حزب حرکت اسلامی افغانستان شب گذشته، ۱۴ مردادماه به دلیل بیماری و در سن ۸۴ سالگی در کابل به لقاءالله پیوست.

علیرضا نوروزی 

انتهای پیام

captcha