اصل ولایت فقیه مورد انکار هیچ فقیهی نبوده است
کد خبر: 3810640
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
حجت‌الاسلام رفیعی:

اصل ولایت فقیه مورد انکار هیچ فقیهی نبوده است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تأکید کرد: همه علمای شیعه به ولایت فقیه معتقد بوده و هستند، ولی کسانی مانند محقق کرکی، صاحب جواهر و امام نوع مطلقه را قبول داشتند و برخی هم می‌گفتند مقید است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی 21 اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره انبیاء در حرم حضرت معصومه با اشاره به حربه‌های دشمن برای بی‌اثر کردن نفوذ پیامبر(ص) گفت: یکی از این حربه‌ها، متهم کردن پیامبر به این است که تو هم فردی مانند ما هستی، پس چرا باید از تو تبعیت کنیم.
وی با اشاره به آیه 8 سوره انبیاء و درخواست آنان مبنی بر اینکه چرا فرشته بر آنان نازل نمی‌شود، ادامه داد: خداوند فرمود اگر قرار بود فرشته هم پیامبر شود، باید به صورت چهره انسانی در می‌آمد؛ لذا ما هر پیامبری فرستادیم، به او وحی کردیم و در ادامه فرمود ای مشرکان از اهل ذکر بپرسید(در اینجا یهودیان) اگر بلد نیستید.
وی با اشاره به تعبیر قرآن مبنی براینکه به اهل ذکر مراجعه کنید و منظور از اهل ذکر در روایات ائمه هستند، افزود: انسان‌ها سه نوع هستند؛ برخی در یک رشته مانند پزشکی یا مکانیکی عالم هستند؛ برخی عالم نیستند، ولی محتاط هستند و دسته دیگری جاهل هستند یعنی نسبت به یک علم و فن، جهل دارند؛ بنابراین اگر انسان جاهل باشد، باید به عالم مراجعه کند که به آن تقلید می‌گویند و تقلید امری منطقی و عقلی است، لذا بزرگان و مفسران از این آیه جواز تقلید را استفاده کرده‌اند.
رفیعی بیان کرد: در امور دینی هم این طور است، اگر انسان عالم باشد، نباید سراغ تقلید از دیگری برود؛ اگر جاهل باشد باید تقلید کند و احتیاط هم با اینکه ممکن است، ولی خیلی سخت است، زیرا باید همه فتاوا را ببیند و محتاطانه عمل کند.
این استاد حوزه بیان کرد: چندین روایت از ائمه داریم که ایشان فرمودند ما اهل الذکر هستیم؛ بنابراین وقتی پیامبر از دنیا رفت، اگر می‌خواهید ببینید ایشان چگونه وضو می‌گرفت و نماز می‌خواند و اذان می‌‌گفت، باید از اهل ذکر بپرسید که ما اهل بیت(ع) هستیم و اگر نپرسید همین می‌شود که امروز شده و اختلاف در وضو و اذان را شاهد هستیم.
رفیعی با بیان اینکه همه احادیث ائمه که از پیامبر نقل شده تماما سلسله سندش ائمه ماقبل هستند، اظهار کرد: در آیه هشتم سوره انبیاء آورده است که اگر نمی‌دانید بروید از یهودیان بپرسید که آیا پیامبر آن‌ها هم فرشته بوده است یا خیر؟.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اهمیت پرسش از اهل ذکر تصریح کرد: کسانی که به مراجع و بزرگان ناسزا می‌گویند به آنها می‌گویم خیلی مراقب باشید و بی‌جهت خود را جهنمی نکنید؛ اهمیت عالم در اسلام زیاد است و خدا فرموده کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسان نیستند. 
وی با بیان اینکه در عصر غیبت ما را به تبعیت از فقیه عالم و مخالف هوای نفس رجوع داده‌اند، اظهار کرد: در اینجا بحث ولایت فقیه مطرح می‌شود؛ یعنی از میان فقهای واجد شرائط یک نفر انتخاب می‌شود که بقیه باید از او تبعیت داشته باشند.

رفیعی تصریح کرد: همه علمای شیعه به ولایت فقیه معتقد بوده و هستند، ولی کسانی مانند محقق کرکی، صاحب جواهر و امام نوع مطلقه را قبول داشتند و برخی هم می‌گفتند مقید است، بنابراین اصل ولایت فقیه مورد انکار هیچ‌کدام از علما نبوده و اصلی مسلم است.
وی تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند این اصل را امام آورد، ولی این‌طور نیست، بلکه بزرگان شیعه مانند شیخ انصاری و صاحب جواهر و محقق کرکی و ... آن را بیان کرده‌اند وامام آن را بسط داد.

انتهای پیام

captcha