گفت‌و‌گوهای 10 دوره ایران و واتیکان را اثربخش کنیم
کد خبر: 3766832
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

گفت‌و‌گوهای 10 دوره ایران و واتیکان را اثربخش کنیم

گروه بین‌الملل ـ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با دبیر شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان گفت: ما در 10 دور گفت‌و‌گوی ایران و واتیکان تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم و اکنون باید به سمت اثربخش كردن این گفت‌وگوها حركت كنیم.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ آیوزو گواكسی، دبیر شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان و مونسینیور خالد عكاشه، رئیس بخش اسلام این شورا با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو كردند.

ابراهیمی‌تركمان در این دیدار با یادی از كاردینال توران، رئیس فقید شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان كه چندی پیش درگذشت، ابراز امیدواری كرد گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت كاتولیك (ایران و واتیكان) كه تاكنون 10 دور آن برگزار شده است، همچنان تداوم یابد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأكید بر اینكه گفت‌وگو با واتیكان را برای خود ضرورت می‌دانیم، گفت: احساس ما این است گفت‌وگوهای بسیار مؤثری را تاكنون انجام داده‌ایم و انجام این 10 دور گفت‌وگوی دینی، در شناختن همدیگر، كمک زیادی به ما كرده است و راه‌های پیش رو را روشن می‌بینیم.

وی افزود: از زمان برگزاری نخستین دور گفت‌وگوها در سال 1994 میلادی تاكنون نگاه‌های ما به یکدیگر تغییر یافته است و البته حس خوب دو طرف سبب ماندگاری این گفت‌وگوها و تداوم طولانی آن شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری آغاز سی‌ودومین كنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، گفت: بسیاری از رهبران مذاهب اسلامی به این كنفرانس دعوت شده‌اند تا راهكارهای وحدت در جهان اسلام را بررسی كنند.

ابراهیمی ترکمان همچنین تأکید کرد: تنها راه نجات بشر برای بازگرداندن آرامش به جهان، گفت‌وگوست و تنها حركت در چارچوب آموزه‌های دینی می‌تواند صلح را تضمین كند.

گفت‌و‌گوهای 10 دوره ایران و واتیکان را اثربخش کنیم

وی با بیان اینكه مواضع پاپ فرانسیس به دلیل انسانی بودن در ایران مورد توجه است، گفت: گفت‌وگوهای دینی ما با واتیكان، در سطح وسیعی تأثیر خودش را در ایران گذاشته است. ما در 10 دور قبلی تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم و اکنون باید به سمت اثربخش كردن این گفت‌وگوها حركت كنیم.

تلاش کاردینال توران برای تداوم گفت‌و‌گو
آیوزو گواكسی، دبیر شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان نیز با قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ارسال پیام‌های تسلیت به مناسبت درگذشت كاردینال توران، رئیس فقید شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان از ایشان به عنوان شخصیتی یاد كرد كه در راه تداوم گفت‌وگوهای دینی با اسلام و ایران تلاش‌های بسیاری انجام داد.

وی همچنین گفت‌وگو را برای هر كسی در هر جایی و در هر زمانی، اولویت اول عنوان كرد و گفت: امروز شاهد بشریتی هستیم كه زخم‌خورده است و این نیاز احساس می‌شود كه افراد بشر در كنار هم قرار بگیرند و بر این اساس ضرورت زیادی برای انجام گفت‌وگو احساس می‌شود.

گواكسی بر دستاوردهای 10 دور گفت‌وگوی قبلی ایران و واتیكان تأكید كرد و با روشن دانستن آینده در خصوص این مهم، گفت: از سال 1994 تا 2018 تغییرات زیادی را شاهد بوده‌ایم و این خرد را داشتیم تا به نسل جدید فكر كنیم و به دنبال راهكارهایی برای وحدت بشر باشیم.

وی افزود: پاپ فرانسیس، رهبر كاتولیك‌های جهان همیشه پیشنهاد و تأكید می‌كند كه گفت‌وگوها بر مبنای احترام و دوستی باشد. وی همیشه به دنبال اعتلای فرهنگ جامعیت است؛ به معنای مراقبت از هر یک از اعضای بشریت و تحقق پل‌هایی برای رسیدن هر شخص برای ایجاد روح وحدت است.

دبیر شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان از برگزاری كنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران اظهار خرسندی كرد و هدف تمامی فعالان گفت‌وگوهای دینی را اشاعه وحدت میان پیروان همه ادیان عنوان كرد.

گفتنی است؛ سابقه گفت‌وگوهای دینی بین جمهوی اسلامی ایران و واتیكان به اولین گفت‌وگوی مركز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیكان در سال 1373 بازمی‌گردد كه نخستین نشست در تهران برگزار و دور دهم گفت‌وگوی دینی سال 1395 در شهر رم برگزار شد.

انتهای پیام

captcha