مهجور ماندن آموزه‌های قرآن در حیات اجتماعی/ ما به راه دیگر رفته‌ایم
کد خبر: 3742551
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

مهجور ماندن آموزه‌های قرآن در حیات اجتماعی/ ما به راه دیگر رفته‌ایم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ قائم مقام كمیته امداد كشور گفت: اگر قرآن در عرصه زندگی و حیات اجتماعی و حكومتی ظاهر نشود، قرآن مهجور مانده است و معلوم است كه خداوند امری داشته و راهی را نشان داده و ما به راه دیگر رفته‌ایم و این همان مهجور قرار دادن عملی قرآن است.

ظاهر نشدن آموزه‌های قرآن در حیات اجتماعی، مهجوریت عملی آن است

به گزارش ایكنا از فارس، منصور برقعی، قائم مقام كمیته امداد امام خمینی(ره) كشور امروز، 7 شهریورماه در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات سراسری قرآن «یادواره شهدای مدافع حرم» ویژه خانواده كمیته امداد امام خمینی(ره)، اشراف امت را حاملان قرآن دانست و گفت: بزرگان حقیقی امت اسلام در حقیقت قاریان، حاملان و عاملان حقیقی قرآن كریم هستند.
وی افزود: استماع آیات قرآن مانند این است كه نسیم شگفت‌انگیزی بر روح انسان می‌گذرد و دریچه‌های بزرگی به مفاهیم شگفتی كه معلوم نیست اندیشه بشری كی بتواند آن‌ها را ادراك كند، به سوی انسان باز می‌گشاید.
برقعی با تصریح اینكه ممكن است هزاران سال بگذرد تا این مفاهیم قرآن برای اندیشه بشری مشخص شود، گفت: در لسان قرآن كریم فردا روز اكمال دین و اتمام نعمت است.
قائم مقام كمیته امداد امام خمینی(ره) كشور با تصریح اینكه سوره مائده ویژگی خاصی میان سور قرآن كریم دارد، به برشمردن این ویژگی‌ها پرداخت و گفت: اساساً آیات مربوط به ولایت در این سوره قرار دارد و این سوره، آخرین سوره‌ای است كه نازل شده است و همه آنچه كه قرار است تا ابدیت در جامعه بشری جریان پیدا كند در این سوره است و اگر قرار است پیام باقی مانده‌ای وجود داشته باشد، باید در سوره مائده جست‌وجو كنیم و اصلاً این سوره شگفتی‌های فراوانی دارد.
وی به تبیین درس‌هایی از غدیر پرداخت و گفت:‌ اینكه در فاصله غدیر تا رحلت پیامبر(ص) و طی این 70 و اندی روز باقی مانده، چه می‌گذرد، نكات آموزنده‌ای برای همه ما وجود دارد و بسیاری از پیام‌های قرآن در این فاصله 70 و اندی روز و روزهای پس از آن خودش را نشان می‌دهد، معنا می‌شود و یا از صحنه خارج می‌شود.
برقعی اظهار كرد: یكی از آن چیزهایی كه در قرآن كریم وقتی به آن بر می‌خوریم، دل آدم را به درد می‌آورد گلایه و اندوهی است كه خداوند از پیامبر اكرم بیان كرده و افشا می‌كند شاید پیامبر(ص) این را در دل خودشان می‌ریختند و ابراز نمی كردند مثل خیلی از غصه‌های دیگری كه برای آن روز و آینده امت اسلامی می‌خوردند اما خداوند اراده شان بر این قرار گرفت كه این غصه را آشكار كند.
قائم مقام كمیته امداد كشور با اشاره به آیه 30 سوره فرقان « وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها كردند» گفت: این مهجوریت چیست؟ اینجا بحث تلاوت، مفاهیم، حفظ و پرداختن از زوایای گوناگون به قرآن است، ببینم چه می‌توانیم انجام دهیم كه این اندوه را از دل پیامبر اسلام(ص) بزداییم.
وی ادامه داد: اگر این آیه برای یك روز یا عصر پیامبر(ص) بود لزومی نداشت كه در قرآن كریم بیاید و تا ابدیت مردم آن را تلاوت كنند پس معلوم است كه این یك پدیده مستمر است و باید همواره به آن توجه شود یعنی مهجور بودن قرآن صورت مسئله بزرگی برای همه دلدادگان قرآن و حَمَله قرآن است.
برقعی این سئوال را مطرح كرد كه ما هر ساله مسابقات قرآن استانی، كشوری و حتی جهانی برپا می‌كنیم و در بسیاری از كشورها قرآن بسیار فراوان تلاوت می‌شود پس چرا مهجور بودن قرآن موضوعیت دارد؟
قائم مقام كمیته امداد كشور تأكید كرد:‌ اگر قرآن در عرصه زندگی و حیات اجتماعی و حكومتی ظاهر نشود، قرآن مهجور مانده است و معلوم است كه خداوند امری داشته و راهی را نشان داده و ما به راه دیگر رفته‌ایم و این همان مهجور قرار دادن عملی قرآن است و نتیجه مهجور ماندن قرآن این است كه آن بركاتی كه باید در تبعیت از آیات و احكام الهی نازل شود جای خود را به آثار دیگری می‌دهد.
وی با بیان اینكه كسانی كه مأنوس قرآن هستند ذره ذره از جنس نور می‌شوند، گفت: درست خواندن قرآن و بیان مفاهیم آن نوعی رونق دادن به دین است.
انتهای پیام

captcha