ارتقای اقتصاد فرهنگ‌بنیان در جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3559618
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد:

ارتقای اقتصاد فرهنگ‌بنیان در جهاد دانشگاهی

گروه دانشگاه: سیدحمیدرضا طیبی در گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی با تاکید بر اهمیت جذب نیرو‌های جوان گفت: باید اقتصاد فرهنگ‌بنیان را در کنار اقتصاد دانش‌بنیان افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، گردهمایی رؤسای سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز و دانشگاه‌های جهاد دانشگاهی صبح امروز 15 دی‌ماه در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و معاونان سابق و فعلی جهاد آغاز به کار کرد.
بنا بر این گزارش، پس از خیر مقدم محمدحسين ايماني خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ به مدیران و مسئولان جهاد دانشگاهی، طیبی در سخنانی با اشاره به هدف برگزاری این مراسم گفت: این جلسه با هدف تبادل نظر و ایجاد وحدت بین رؤسا و کارگزاران جهاد دانشگاهی تدارک دیده شده است.
وی جهاد دانشگاهی را یک نهاد الگوساز خواند و افزود: جهاد دانشگاهی امروز به عنوان یک نهاد الگوساز شناخته شده و باید تلاش داشته باشیم که توازنی بین شاخص‌های دستگاه‌ها ایجاد کنیم. کاری کردیم تا برنامه‌های چشم‌انداز را از حالت کمی به اهداف کیفی تغییر دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: ابتدا فعالیت‌های ما عرضه‌محور بود و نیازهای جامعه را شناسایی می‌کردیم و برای برطرف‌سازی آن اقدام می‌کردیم، اما ما می‌خواستیم در فعالیت‌های دولتی نیز حضور داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف تلاش و رایزنی کردیم
.

طیبی با اشاره به بودجه سال ۹۵ جهاد دانشگاهی گفت: ما همواره با کمبود بودجه مواجه بوده‌ایم. آقای نوبخت در بازدیدی که از جهاد دانشگاهی داشت، وعده داد که بودجه سازمان را دو تا سه برابر کنند که البته تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. از طرف دیگر به دلیل نامناسب بودن اوضاع کشور، تناسبی بین تلاش‌های ما و نتایجی که به‌دست آورده‌ایم، وجود ندارد. با این حال با رایزنی‌هایی که داشتیم توانستیم دو پروژه ریل‌گذاری و شیرین کردن آب را برعهده بگیریم و این دو پروژه در مجلس به نام جهاد دانشگاهی تصویب شد و ما نیز انتقال تکنولوژی برای این دو پروژه را به متخصصان جهاد دانشگاهی سپرده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: باید از انجام پروژه‌های کوچک خودداری کنیم و به انجام پروژه‌های بزرگ و اثرگذار بپردازیم و باید از نخبگان و دانشجویان در امور آموزشی جهاد نیز استفاده کنیم. باید بتوانیم رکودی که این شرایط اخیر جامعه به‌وجود آورده را از واحدهای توسعه‌یافته دور کنیم و تکمیل زیرساخت‌های مناسب نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که باید انجام شود. برخی از واحدهای ما هنوز به زیرساخت‌های مناسب دست پیدا نکرده‌اند.

طیبی با تاکید بر اهمیت جذب نیرو‌های جوان گفت: برای جذب نیروهای جوان باید از بین دانشجویان گزینش کنیم و از طرف دیگر اقتصاد فرهنگ‌بنیان را در کنار اقتصاد دانش‌بنیان ارتقاء دهیم. برخی از شرکت‌ها در بدنه جهاد دانشگاهی حضور دارند که باید مشخص شود که باید بمانند یا جدا شوند. شرکت‌هایی که درآمد دارند، می‌توانند در بدنه جهاد بمانند و دیگر شرکت‌ها باید جدا شوند. ایجاد استقلال برای شرکت‌ها و همچنین جانشین‌پروری از دیگر اموری است که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به فضای امروز جامعه اظهار کرد: حس می‌کنم فضای امروز جامعه بیش‌ از حد سیاسی شده است و مصالح ملی در نظر گرفته نمی‌شود، اگر این روند به همین شکل ادامه پیدا کند اعتماد در جامعه از بین خواهد رفت.

رئیس جهاد دانشگاهی در انتهای سخنرانی خود در رابطه با برجام بیان کرد: کشور در حالت تحریم نمی‌تواند پیشرفت داشته باشد. ما می‌توانیم بهترین تجهیزات را بسازیم، اما برای این کار نیاز به مواد عالی داریم و این کار با تعامل با جهان صورت خواهد گرفت، از طرف دیگر برخی از افراد از وجود تحریم‌ها سوء استفاده می‌کنند و بیشترین انرژی ما برای مهار فساد گرفته می‌شود.

captcha