افراط‌گرایی امنیت جهانی را مختل كرده است
کد خبر: 3535482
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
ابراهیمی ترکمان:

افراط‌گرایی امنیت جهانی را مختل كرده است

گروه بین‌الملل: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی در نشست امروز این سازمان گفت: افراط‌گرایی و خشونت روابط اجتماعی و جهانی را با چالش‌های جدی مواجه و امنیت جهانی را مختل كرده است.

افراط‌گرایی امنیت جهانی را مختل كرده است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست مشترك اندیشمندان دینی جمهوری اسلامی ایران و كرواسی، پیش از ظهر امروز، 13 مهرماه، با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی دو كشور از جمله ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در امور جهان اسلام، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رییس مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عزیز حسنویچ، مفتی اعظم كرواسی، نرمین بوتونیچ، منشی مخصوص مفتی اعظم، تومیسلاو كواچ، استاد دانشكده كاتولیك، اینزو رودینیس، دبیركل كنفرانس اسقفان كاتولیك، ونجیامین كوایچ پورنیریه، اسقف كلیسای صرب ارتدوكس كرواسی، لوبومیر لوبوتینا، اسقف كلیسای صرب ارتدوكس كرواسی، دراگوتین ماتاك، رئیس انجمن ادیان كرواسی و تعدادی از خبرنگاران و تصویربرداران از رادیو و تلویزیون كرواسی در این سازمان، برگزار شد.
ایمان به خدا؛ اساس دو دین اسلام و مسیحیت
در ابتدای این نشست، ابراهیمی‌تركمان طی سخنانی بر ضرورت گفت‌وگو با رهبران و اندیشمندان دینی جهان تأكید كرد و گفت: امروزه گفت‌وگو میان رهبران و اندیشمندان ادیان یك ضرورت و نیاز است و براساس همین ضرورت، مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران بیش از دو دهه است كه با برگزاری نشست‌های علمی و گفت‌وگو با رهبران و اندیشمندان دینی جهان، دستیابی به شناخت، تفاهم و همكاری بین رهبران و پیروان ادیان را دنبال می‌كند و در سال‌های اخیر كه شاهد رشد گروه‌های افراطی و تروریستی هستیم، فعالیت‌های مركز گفت‌وگوی ادیان چند برابر شده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: همه ما معتقدیم كه درگیری‌ها و خشونت‌ها ربطی به ادیان ندارد. امروز، افراط‌گرایی و خشونت روابط اجتماعی و جهانی را با چالش‌های جدی مواجه و امنیت جهانی را مختل كرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود، گفت: متأسفانه در تشدید این چالش‌ها، ما دست‌های پنهان و آشكاری را از برخی قدرت‌ها و دولت‌ها می‌بینیم كه با حمایت از این گروه‌های تروریستی و افراطی، به دنبال تأمین منافع نامشروع خود هستند. بنابراین لازم است راهكارهایی برای حل این معضلات و مقابله با این گروه‌های تروریستی و اندیشه‌های تكفیری اتخاذ شود.
وی ادامه داد: ما همگی دنبال جهان عاری از خشونت و درگیری هستیم و برای صلح و همزیستی باید به همدیگر كمك كنیم. مسئولیت ما در قبال انسان همانگونه كه در قرآن كریم و دیگر ادیان آسمانی آمده، مهم است.
ابراهیمی‌تركمان همچنین، تحمل‌پذیری و همزیستی مسالمت‌آمیز با احترام متقابل به همه سلایق، اعتقادات و فرهنگ‌ها و اعتماد به یكدیگر را از ضروریات زندگی دانست.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأكید كرد: همكاری، تفاهم، همزیستی مسالمت‌آمیز و تحمل‌پذیری نقش مهمی در صلح و امنیت دارند. باید به همدیگر احترام بگذاریم، به آموزه‌های دینی و اعتقادات یكدیگر احترام بگذاریم و با وحدت و همكاری و توسعه و ترویج ارزش‌های اخلاقی خشونت‌ها و درگیری‌ها را كاهش دهیم.
وی به وجود شباهت‌های غیرقابل انكار عقیدتی بین اسلام و مسیحیت اشاره كرد و گفت: این شباهت‌ها می‌تواند اساس یك گفت‌وگوی روشن‌فكرانه بین مسلمانان و مسیحیان باشد. اساس هر دو دین، ایمان به خدای یكتاست، وحی و نبوت، نجات و رستگاری، رستاخیز و جهان پس ‏از مرگ از دیگر مشتركات است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما ضمن اینكه به تفاوت‌ها و اختلافات بین ادیان احترام می‌گذاریم، به نقاط مشترك ادیان نیز توجه داریم تا بتوانیم با تكیه بر مشتركات، همكاری‌های سازنده داشته باشیم.
وی یادآور شد: اگرچه بشر، امروز در دوران كنونی از لحاظ علمی به پیشرفت‌های زیادی دست یافته است، لیكن پیشرفتی در زمینه اخلاق نداشته است و ضرورت دارد كه توجه جدی بدان داشته باشد.
ابراهیمی‌تركمان با تأكید بر اینكه افراط‌گرایی دینی یکی از پیچیده‌‌ترین چالش‌های دنیای امروز است، گفت: افراط‌گرایی ریشه در فهم نادرست از دین و سوء استفاده سیاست‌ورزان از آن دارد. نکته‌ اساسی و قابل تأمل در بررسی جریان‌های افراط‌گرای اسلامی، خروج آنها از مسیر اعتدال و عقلانیت و تمركز بر فهم نادرست متون مقدس دارد و لذا راهكار اساسی برای مقابله با این افراط‌گرایی، جدای از همكاری‌های سیاسی دولت‌ها، توجه به ریشه‌های افراط‌گرایی و اصلاح متون آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و ترویج آموزه‌های صحیح دینی در بین جوامع به ویژه جوانان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن قرائت پیام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خطاب به جوانان در اروپا، تأكید كرد: مسئولیت‌پذیری و نقش رهبران دینی و سیاسی در ایجاد صلح و مقابله با گروه‌های تروریستی ـ تكفیری در بحران‌های سوریه، عراق و یمن در گرو اقدامات مؤثر در مقابله با خشونت و افراط‌گرایی و توقف كشتار مردم بی‌گناه از جمله زنان و كودكان در كشورهای عراق، سوریه، بحرین و یمن و پایان اشغالگری‌ها و مداخله خارجی و واگذار كردن حق تعیین سرنوشت به ملت‌ها است.
وی در پایان اظهار كرد: امیدوارم سفر هیئت بلندپایه كرواسی به ایران، آغاز خوبی برای همكاری‌های گسترده‌تر و سازنده‌ با هدف نزدیكی هرچه بیشتر دو ملت و الگوی مناسبی برای همكاری بین پیروان ادیان مختلف در سطح جهان باشد.
captcha