تحول در اقتصاد بدون استفاده از نهادهای عمومی غیردولتی امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 3337362
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
ناصر جهانیان:

تحول در اقتصاد بدون استفاده از نهادهای عمومی غیردولتی امکان‌پذیر نیست

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: تحول در اقتصاد کشور نیازمند استفاده از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی و توسعه بخش خصوصی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جهانیان، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی، در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بنده معتقدم اگر در برنامه ششم توسعه، 24 محور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته و همچنین از برنامه‌های پنج‌ساله عدول کرده و به برنامه‌های سه ساله روی بیاوریم، برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی کشور مفیدتر است.

لزوم دخالت مردم در اقتصاد

وی ادامه داد: اصل در اقتصاد اسلامی، حضور مردم است و در جمهوری اسلامی ایران هم، مردم عامل اصلی پیروزی انقلاب و دفاع مقدس بودند و اسلام هم در اقتصاد، مردم را اساس کار قرار داده است؛ بنابراین دولت باید در جاهایی دخالت کند که مردم توان دخالت ندارند.

جهانیان افزود: شکی نیست که بخش خصوصی باید گسترش پیدا کند اما خود مردم هم بایستی در بخش‌های اجتماعی مشارکت بیشتری داشته باشند و باید آنها را در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دخالت دهیم.

تأکید اقتصاد اسلامی بر توسعه بخش خصوصی

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: اکنون چنین روندی در همه جای دنیا وجود دارد و در اقتصاد اسلامی، بیشتر بر آن تأکید شده است و اگر این روند را گسترش دهیم آنگاه، اقتصاد کشور را به شیوه بهتری اداره خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام جهانیان ادامه داد: مردم و نهادهای عمومی غیردولتی می‌توانند بخش خصوصی که صرفا به دنبال کسب سود است را کنترل و نظارت کنند و حتی از فساد آنها جلوگیری کرده و باعث حرکت جهادی در آنها شوند.

تحول در اقتصاد نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی است

وی در پایان گفت: اگر چنین بخش‌هایی را فعال کنیم، یکی از کمبودهای کشور ما هم برطرف می‌شود؛ چراکه هرچقدر به بخش  خصوصی و دولتی نصیحت کنیم، آنها کار خود را ادامه می‌دهند و اگر صرفا پول نفت به میزان بیشتری به جیب آنها برود، چون نظارت مردمی بر آنها وجود ندارد بنابراین تحولی در اقتصاد و توسعه کشور صورت نمی‌گیرد.

مطالب مرتبط
captcha