اجرای طرح کرسی‌های تلاوت با شعار «حمایت از محرومان»
کد خبر: 3323707
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
شاکرنژاد بیان کرد:

اجرای طرح کرسی‌های تلاوت با شعار «حمایت از محرومان»

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری طرح قرآنی کرسی‌های تلاوت شمیم وحی از اجرای این محافل در مناطق محروم و اهل‌تسنن کشور با شعار «حمایت از محرومان» درایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین نشست خبری طرح قرآنی کرسی‌های تلاوت «شمیم وحی»، عصر امروز، 14 تیرماه با حضور نصرالله آبادیان، شهردار منطقه11، حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران و مهرداد حاجی‌خوانی، مشاور شهردار تهران در امور خدمات اجتماعی و مشارکت های شهروندی در محل موزه ملی قرآن کریم برگزار شد.

این مراسم با تلاوت حامد شاکرنژاد آغاز شد. وی در ادامه ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه گفت: توفیقیست که در بهار قرآن این طرح در حال اجراست و ان‌شاءالله بتوانیم انس‌مان را با قرآن بیشتر کنیم و همچنین ماه قرآن سبب شود که عمل به آیه «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» در ما حتی پس از ماه مبارک رمضان تجلی بیشتری داشته باشد.

وی در خصوص این طرح ادامه داد: سال گذشته مقام معظم رهبری در یکی از بیاناتشان درباره کرسی‌های تلاوت قرآن مطالبی را فرمودند که همراه با اتفاقات خوب و تلاوت‌های قراء بین‌المللی ایرانی و غیرایرانی در کرسی‌های تلاوت بود. اما فرمایش مقام معظم رهبری مربوط به یک سال نیست بلکه باید این سخنان در امور قرآنی نهادینه شود.

اجرای طرح شمیم وحی با اولویت استان‌های محروم و اهل‌تسنن

شاکرنژاد اظهار کرد: در این طرح اساس برنامه‌های کرسی تلاوت قرآن با شعار «حمایت از محرومین» انجام می‌شود. همانطور که قرآن خوانده می‌شود باید به آیاتش نیز عمل شود.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: اجرای طرح شمیم وحی از ابتدای ماه مبارک رمضان و با اولویت استان‌های محروم و اهل‌تسنن آغاز شده است که طی آن این طرح در 16 استان کشور انجام می‌شود و دلیل انتخاب مناطق محروم و اهل‌تسنن از آنجاست که امسال سال «همدلی و همزبانی» و چنگ زدن به ریسمان الهی است و از سوی دیگر مقام معظم رهبری نیز بر این امر تأکید داشته‌اند.

شاکرنژاد بیان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان این طرح در استان‌های هرمزگان(بندرعباس)، کرمان، سیستان و بلوچستان(زاهدان)، خراسان شمالی و خوزستان انجام شده است و در ادامه و تا پایان ماه مبارک رمضان به استان‌ها وشهرهای ایلام، گرگان، گنبد، سنندج، بانه، فارس، مشهد و بوشهر و سپس تهران سر خواهیم زد و این طرح را اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که طی حضور در این شهر‌ها انجام می‌شود، افزود: حضور در مزار شهدا، دیدار با نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، بازدید از مناطق محروم از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای طرح شمیم وحی است.

اهدای 2000 جلد قرآن پالتویی در هر کرسی تلاوت

شاکرنژاد بیان کرد: در مناطق محروم کارهای مختلفی چون آزادی زندانیان، پیگیری افرادی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند و معرفی آنها به پزشکان زبده در تهران و یا در همان شهرها، ساخت مسکن، کمک به تکمیل ساخت مساجد و تکمیل و تجهیز آنها، کمک هزینه تحصیلی برای افراد نیازمند و تهیه جهیزه برای افراد نیازمند انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین طی هر کرسی که در هر شب برپا می‌شود دو هزار جلد قرآن در قطعه پالتویی به حاضران در جلسه به منظور همراه داشتن و انس بیشتر آنها با قرآن حتی پس از ایام ماه مبارک رمضان اهدا می‌شود.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: تکریم خانواده‌های معظم شهدا در هر استان و شهر با اولویت شهدای قرآنیست. همچنین در اجرای این طرح دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف کمک کردن و حتی مردم نیز در این راستا و انجام کار خیر با عنایت به ساحت قرآن ما را در اجرای بهتر این طرح همیاری کردند.

شاکرنژاد اضافه کرد: در کنار این مباحث خیر که در حاشیه کرسی‌های تلاوت انجام می‌شود، جوانان زیاد علاقه‌مند به قرآن هستند که می‌خواهند طی برنامه‌ریزی دقیق وارد عرصه قرآنی شوند که توسط دبیرخانه طرح قرآنی شمیم وحی، فرم‌هایی طراحی شده‌ است که مشخصات این افراد علاقه‌مند گرفته می‌شود که پس از ماه مبارک رمضان و جمع‌بندی که انجام می‌شود و با توجه به استعدادیابی و پرورس قرآنیان جدید، با آنها ارتباط‌گیری می‌شود و به آنها آموزش‌های حضوری و بعضاً غیرحضوری داده می‌شود.

نهادینه شدن امور خیر در تمامی محافل و جلسات قرآن کشور

وی بیان کرد: امیدوارم که این حرکت خداپسندانه و عام‌المنفعه منحصر به ماه مبارک رمضان نباشد و این را ادامه می‌دهیم و همچنین در نظر داریم تا طی این امر انجام فعالیت‌های خیر در تمامی محافل و جلسات قرآنی در سطح استان‌ها و شهرها نهادینه شود و اجرای این طرح را به عنوان الگویی شاهد اجرای آن در محافل و مراسم‌های قرآنی باشیم.

این قاری بین‌المللی اظهار کرد: طی این کرسی‌ها از پتانسیل استان‌ها قاریان، حافظان و حتی گروه‌های هم‌خوانی استانی استفاده شده است.

وی اضافه کرد: بعد از ماه مبارک رمضان با وجود اینکه برنامه شمیم وحی ادامه خواهد داشت مجدداً به استان‌هایی که سفر کرده بودیم، سفر می‌کنیم تا این سفر تکمیل کننده اولین سفرمان و به منظور برقراری ارتباط بیشتر با آن استان‌ها و پیگیری اموری چون ساخت مساجد، تهیه جهیزیه و بازبینی آن امور انجام شود.

شاکرنژاد در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از تعداد زندانیان آزاد شده در این طرح در دست است؟ ادامه داد: تقریباً در هر استان سه یا چهار زندانی آزاد شده  است و همچنین درخصوص مریض‌های صعب‌العلاج در برخی از استان‌ها یک یا دو نفر و حتی در برخی از استان‌ها بیشتر نیز بوده است اما بیشتر نظرمان تهیه و ارائه آمار و ارقام نبوده است.

قاری طرح «شمیم وحی» در پاسخ به نهاد‌های همکار در اجرای طرح، اضافه کرد: شهرداری تهران، سازمان‌ها و ادارات ارشاد، تبلیغات، اوقاف، دارالقرآن‌ الکریم، هلال‌ احمر، صدا و سیما و حتی ارتش در این طرح همکاری دارند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان در هر کرسی تلاوت عنوان کرد: در هر شهرستان یک جلسه اصلی در شهر برگزار شده است و درکنار آن نیز جلساتی در سپاه استان‌ها، مساجد اهل‌ تسنن و ... انجام شده است و جمعاً در هر کرسی تلاوت در هر شب حداقل دو هزار نفر حضور دارند.

شاکرنژاد ادامه داد: در تهران نیز این طرح براساس آنچه که دوستان در دبیرخانه برنامه‌ریزی کرده‌اند و براساس اولویت مناطق محروم در منطقه 18 اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که فراخوان‌ها در سطح استان‌ها چگونه انجام شده است؟ اظهار کرد: از طریق زیرنویس تلویزیون‌ها، شبکه‌های رادیویی استانی و تبلیغاتی که در سطح استان انجام می‌شود.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: تیمی که از سوی کاروان شمیم وحی به استان‌ها می‌رود در قالب دو تیم است که تیم اول قبل از حضور کاروان اصلی و به منظور پیگیری کارهای اولیه و سپس تیم دوم و برگزاری کرسی‌های تلاوت انجام می‌شود.

شاکرنژاد تصریح کرد: پایگاه اینترنتی این طرح در حال حاضر در تارنمای مؤسسه ندای ملکوت است و در آینده نزدیک پایگاه مجازی برای این طرح راه‌اندازی می‌شود.

captcha