شش ضلعی که در مورد اسناد راهبردی قرآنی پاسخگو نیستند/ سندنویسی اعتبار نمی‌خواهد!
کد خبر: 3313494
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
افتخاری مطرح کرد:

شش ضلعی که در مورد اسناد راهبردی قرآنی پاسخگو نیستند/ سندنویسی اعتبار نمی‌خواهد!

گروه سیاسی: رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم پاسخگویی مدیران و نهادهای مسئول در زمینه تهیه اسناد راهبردی توسعه امور قرآنی مندرج در برنامه پنجم توسعه گفت: عدم پاسخگویی آنها نشان می‌دهد که از برنامه عقب هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه که برنامه‌های کلان سال‌های 1390 تا 1394 را مشخص می‌کرد، در ماه‌های پایانی خود قرار دارد و دولتمردان در حال تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های برنامه ششم توسعه هستند، این در حالی است که بخش‌هایی از برنامه پنجم توسعه محقق نشده است.

یکی از این بخش‌ها به حوزه فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد که علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته هنوز به نتیجه نرسیده است.
آنچه در این مطلب به عنوان بخش مغفول برنامه پنجم توسعه از آن یاد می‌شود، در بند چهارم این برنامه منعکس شده است که بر این اساس «در اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است حداکثر تا پایان سال دوم برنامه، اسناد راهبردی توسعه حوزه‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را بر اساس پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی تهیه و برای تصویب به هیأت وزیران تقدیم کند».

تصویب چنین طرحی در برنامه توسعه‌ای کشور گام مثبتی در هدف‌مندی فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف و برنامه‌ریزی برای تعمیق فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف جامعه را نوید می‌داد اما پروسه‌ای که منجر به عملیاتی شدن «ماده چهارم» می‌شد این نگرانی را به وجود می‌آورد که اسناد راهبردی توسعه امور قرآنی در زمان مقرر ارائه و تصویب نشود.

پروسه‌ای که از شورای توسعه فرهنگ قرآنی آغاز می‌شود، به کمسیون‌های سه‌گانه تخصصی این شورا یعنی کمیسیون‌های پژوهش و آموزش عالی، تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی می‌رسد؛ سپس به شورا بازمی‌گردد و نهایتاً به معاونت برنامه‌ریز ی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور که امروز تبدیل به «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور» شده، می‌رسد. اسناد از طریق این سازمان به هیئت دولت می‌رود تا بند بند آن به تصویب برسد. این مسیر باید از سال 90 آغاز می‌شد و در پایان سال 92 به پایان می‌رسید.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی که اولین نقش را در این عملیات بر عهده داشت، در گام اول نظام‌نامه تدوین اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی را تدوین، تصویب و به کمیسیون‌های تخصصی خود ارائه کرد تا نوبت به نقش‌آفرینی کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برسد؛ نقشی که کمیسیون‌های تخصصی تا کنون از عهده آن برنیامده‌‌اند.

بر اساس دستورالعمل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مسئولیت حوزه پژوهش و آموزش عالی بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولیت حوزه تبلیغ و ترویج بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولیت حوزه آموزش عمومی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

از جمله مهم‌ترین ابزارهای نظارتی بر اجرای دقیق این قانون مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون قرآن، عترت و مجلس است که به نظر می‌رسد با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون پاسخی از مسئولان و نهادهای ذی‌ربط دریافت نکرده است.

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با ایکنا در این رابطه گفت: ما به چهار وزیر عضو در کمیسیون‌های تخصصی و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری نامه داده‌ایم و تذکرات کتبی وشفاهی لازم در این رابطه ارائه شده است.

وی افزود: علاوه بر آن هیئت دولت، وزیران و شورای توسعه فرهنگی قرآنی ملزم به اجرای قانون هستند و این قانون نیز بخشی از برنامه پنجم است و اگر ما تذکر ندهیم نیز آنها باید خودشان به این نکته توجه داشته باشند اما متأسفانه هیچ‌یک از این قسمت‌ها پاسخی به نامه‌ها نداده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: عدم پاسخگویی آنها دلیلی است بر اینکه هنوز از برنامه پنجم عقب هستند.
افتخاری در پاسخ به این سؤال که آیا برای تهیه و ارائه اسناد اعتبارات لازم دیده شده است، گفت: تهیه سند که نیاز به اعتباری ندارد اما اگر اعتباری بوده، به دستشان رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه سندنویسی اعتبار ندارد، افزود: باید اسناد ارائه شوند و پس از اینکه به تصویب رسید تبدیل به قانون شود در آن صورت اعتبارات لازم تأمین خواهد شد.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در مورد موعد مقرر ارائه اسناد راهبردی امور قرآنی نیز گفت: در قانون این مسئله به صورت شفاف آمده است و کمیسیون‌های تخصصی باید تا پایان سال دوم اجرای برنامه پنجم توسعه اسناد خود را ارائه می‌دادند.

افتخاری در مورد احتمال عدم ارائه اسناد از سوی کمیسیون‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه گفت: امیدواریم کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌های خود را برسانند و از قانون عقب نباشند اما اگر اینگونه نشد، پیشنهاد شده است که این بند از قانون برنامه پنجم به برنامه ششم تفویض شود تا بالاخره این کار انجام شود.

captcha