نخستین نسخه قرآن عراق به خط نسخ منتشر شد
کد خبر: 3308035
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
به همت آستان مقدس عباسی؛

نخستین نسخه قرآن عراق به خط نسخ منتشر شد

گروه بین‌الملل: چاپخانه «دارالکفیل» وابسته به آستان مقدس حضرت عباس(ع) در کربلای معلی، نخستین نسخه از قرآن به خط نسخ را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آستان مقدس عباسی»، مرکز چاپ، تفسیر و علوم قرآن کریم وابسته به آستان مقدس حضرت عباس(ع) برای نخستین بار اقدام به چاپ قرآن به خط نسخ کرده است.
در این نسخه از قرآن با استفاده از نرم‌افزارهای جدید، قرآن کریم به خط نسخ و با اعراب‌گذاری و علامت‌گذاری «حمید السعدی»، از خطاطان و خوشنویسان عراقی تدوین شده است.
ضیاءالدین حمید الزبیدی، مدیر مرکز چاپ، تفسیر و علوم قرآنی وابسته به آستان مقدس حضرت عباس(ع) در این‌باره گفت: مصحف شریف تاکنون توسط خطاطان برجسته‌ای همچون مصحف عثمان و محمد امین رشدی از ترکیه و عثمان طه، خوشنویس سوری کتابت شده است، اما خوشنویسان عراقی با وجود توانمندی که در این زمینه دارند، مشارکتی در کتابت نسخه‌های قرآن به خط نسخ نداشته‌اند.
وی افزود: این نسخه قرآنی آستان مقدس حضرت عباس(ع) به روایت حفص از عاصم که یکی از روایت‌های مشهور در عراق و سایر کشورها به‌شمار می‌رود، به چاپ رسیده است.
الزبیدی در ادامه گفت: این نسخه از قرآن قبل از چاپ براساس یک برنامه کاری روشمند، مراحل متعددی را سپری کرد و کادر تدوین و طراحی این مصحف نیز در دوره‌های متعددی برای ارائه یک کار خوب و حرفه‌ای شرکت کردند، همچنین برنامه‌های دیگری نیز به‌منظور مساعدت در حرکت‌گذاری حروف و گذاشتن نقطه‌ها استفاده شد.
وی افزود: براساس داده‌های این برنامه‌ها، ما نخست یک نسخه آزمایشی را چاپ کردیم و تیم کارشناسان متشکل از برترین خشنویسان عراقی، از جمله علی زبون و عدنان حمد، به برسی شکل ظاهری حروف و مد آنها بر طبق قواعد کتابت خط نسخ پرداختند.
الزبیدی در پایان بیان کرد: سپس کارگروه دیگری به طراحی، صفحه‌آرایی و تزئینات روی جلد این نسخه مبارک پرداختند.

captcha