بهبود اوضاع مسلمانان «ليبريا» علی‌رغم سياست‌های خصمانه آمريكايی ـ صهيونيستی
کد خبر: 2473717
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

بهبود اوضاع مسلمانان «ليبريا» علی‌رغم سياست‌های خصمانه آمريكايی ـ صهيونيستی

گروه بين‌الملل: آمريكا و رژيم اسرائيل می‌كوشند با در دست گرفتن اقتصاد ليبريا و افزايش نفوذ خود، از رواج اسلام در اين كشور جلوگيری كنند، با اين همه وضعيت مسلمانان ليبريا در حال پيشرفت و اسلام در اين كشور در حال گسترش است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «islamweb»، امروزه ندای اسلام در جهان روز‌به‌روز در حال گسترش است؛ به‌طوری‌كه حتی در كوچكترين كشورها در هر قاره‌ای كه باشد، از آسيا و اروپا و آمريكا گرفته تا آفريقا، اسلام يك دين شناخته ‌شده است و پيروان خود را دارد.
ليبــِريا(سرزمين آزادی) نيز كشوری است در غرب آفريقا كه اسلام در آن راه يافته‌ و در حال پيشرفت است. اين كشور در حاشيه شمالی خليج گينه در غرب آفريقا قرار گرفته و دارای حدود ۳.۵ ميليون جمعيت است. «مانروويا»، پايتخت و انگليسی، زبان رسمی اين كشور است. ٢٥٪ مردم اين كشور مسلمان و ١٠٪ مسيحی هستند.
كشور ليبريا در سال ۱۸۴۷ توسط بردگان آزادشده‌ای كه از آمريكا به قاره آفريقا بازگشته بودند بنياد شد. در اين كشور قبل از آن‌كه سياه‌پوستان مسيحی مقيم آمريكا بدان روی آورند، اكثريت مردم مسلمان بودند. رهبران مسيحی در اندك مدتی زمام امور را به دست گرفته و صاحب قدرت سياسی ـ فرهنگی شدند و مسلمانان را در انزوا قرار دادند.
يكی از اصلی‌ترين مشكلات مردم ليبريا شيوع فقر و بی‌سوادی در ميان آنان است؛ چراكه تنها يك مدرسه اسلامی در اين كشور وجود دارد كه قرآن و زبان عربی در آن آموزش داده می‌شود و تحصيل هم در آن تنها تا سطوح اوليه و مقدماتی امكان‌پذير است. در حالی‌كه ساير مدارس كشور از سوی مسيحيان اداره می‌شود كه از پذيرش دانش‌آموزان مسلمان خودداری می‌كنند.
يكی ديگر از مسائل و مشكلات عمده مسلمانان در ليبريا، نفوذی است كه آمريكا و رژيم اسرائيل توانسته‌اند در اين كشور پيدا كنند و با در دست گرفتن اقتصاد ليبريا و پيش‌بردن نظريات خود در اين كشور، سعی كرده‌اند از رواج اسلام و بهبود اوضاع مسلمانان جلوگيری كنند.
مسلمانان از نظر تعداد مكان‌های مذهبی و مساجد نيز در محدوديت به سر می‌برند. به‌طوری‌كه در مانروويا، پايتخت اين كشور، تنها ٥ مسجد در برابر ٤٣ كليسا وجود دارد. مسلمانان ليبريايی حتی از داشتن يك بيمارستان هم محروم هستند.
با اين همه، در سال‌های اخير وضعيت مسلمانان در ليبريا در حال پيشرفت است. اين گسترش نخست به كمك كشورهای مسلمان همسايه مثل گينه و سيرالئون اتفاق افتاده كه سياست‌های داخلی اين كشور را تحت تاثير قرار داده‌اند و ثانيا در سايه حمايت و پشتيبانی رهبران مذهبی و سازمان‌های اسلامی اين منطقه است كه توانسته‌اند نقش خوبی در اين زمينه ايفا كنند.
سازمان‌های اسلامی ليبريا شامل دو سازمان می‌شود كه يكی برای تعليم و تربيت رهبران مذهبی و آموزش قرآن و زبان عربی است و ديگری مسئوليت دعوت غير مسلمانان به اسلام را به عهده دارد. با اين حال ضرورت توجه و حمايت هرچه بيشتر سازمان‌های اسلامی بين‌المللی به مسلمانان ليبريايی همچنان احساس می‌شود.
captcha