حوزه نیازمند تحول مناسب محتوایی و آموزشی است
کد خبر: 1465165
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
مدیر حوزه‌های علمیه:

حوزه نیازمند تحول مناسب محتوایی و آموزشی است

گروه حوزه‌های علمیه: باید به دنبال تحول مناسب در حوزه از جهت آموزشی و محتوایی باشیم، ولی تمام هدف در این عرصه، رضایت بزرگان حوزه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری دیشب 6 آبان در مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه اظهار کرد: موضوع تدوین کتب درسی، از مباحث با اهمیت و از جایگاه رفیعی در حوزه‌های علمیه به لحاظ آموزش و پرورش طلاب  برخوردار است.

معاون جامعه مدرسین با بیان این که اساس آموزش در حوزه، متن محوری بوده است و بزرگان حوزه هم تاکید فراوانی بر این روش دارند، افزود: تاکید بر متن محوری در حوزه، حذف  عنوان واحد  و تبدیل آن به ساعت از مصوبه‌های شورای عالی حوزه بوده و لازم است این روند که جزء تاکیدات بزرگان حوزه  نیز هست با قوت بیشتر و بهتر ازگذشته ادامه پیداکند.

عضو خبرگان رهبری با  این که مقطع بندی برای هر سال تحصیلی بجای تابعیت ازروزهای تحصیلی، کار دیگری  بود که بعداز متن محوری در حوزه در این مدت اتفاق افتاد، اظهار داشت: در گذشته روند آموزشی حوزه به سمت روزهای تحصیلی گرایش داشت و این  گرایش مشکلاتی را در روند آموزشی مانند تمام نشدن کل کتاب و تدریس نشدن مباحث مهم فقهی  واصولی ایجاد می کرد.

هر روز باید به دنبال تحول جدید باشیم

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که هر روز باید به دنبال تحول جدید باشیم ودر این زمینه روش بزرگان گذشته و معاصر ما الگو هستند ادامه داد: طلبه اگر چه دراین نوع روند آموزشی در آزمون کتبی حوزه  موفق می شد، اما واقعیت این بود که از یک سو عملاآن مباحث مهم  تدریس نشده، باقی می ماند و در سال تحصیلی جدید هم کتاب دیگر و موضوع دیگری تدریس می شد و از طرفی مشکلی برای طرحان سوال امتحانی به وجود آورده بود و این موضوع موجب نگرانی و مشکل در روندآموزشی حوزه شده بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: تغییر روندآموزشی از تابعیت روزهای تحصیلی به مقطع بندی برای هر سال تحصیلی گام دومی بود که با هماهنگی اساتید آغاز شد و موفقیت‌هایی درروند آموزشی حوزه ایجاد کرد.

معاون جامعه مدرسین اظهار داشت: در مقطع بندی، تمام سعی اساتید این است که از هر موضوعی در سال تحصیلی شروع می کنند و تا قسمتی که تا پایان سال تحصیلی تدریس می شود، آزمون گرفته شود و برای سال جدید تحصیلی ادامه همان موضوع گذشته تدریس شود تا کل کتاب به اتمام برسد.

وی ادامه داد: اگر چه این مسئله  موجب گلایه طلاب شده بود که فکر می کردند به زمان سال تحصیلی اضافه شده است، ولی درحقیقت در این روند مدیریت حوزه، به دنبال درست خواندن کتاب ومباحث مهم فقهی و اصولی بود، که در گذشته تدریس نمی شدو مورد غفلت قرارمی گرفت.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که مبنای آموزشی حوزه، متن محوری است و باید متنی باشدکه بشود برآن تکیه کرد، خاطر نشان کرد: تکیه برمتن محوری و البته متن قوی، مستحکم وبدون اشکال از دغدغه های بزرگان حوزه است و هدف مدیریت هم همین است که بزرگان، دغدغه ای ازاین جهت نداشته باشند. بنابراین محتوای درسی باید استوار تر، متناسب و قوی تر از گذشته  تدوین شود.

عضو خبرگان رهبری افزود: باید به دنبال تحول مناسب در حوزه از جهت آموزشی و محتوای باشیم، ولی تمام هدف در این عرصه رضایت بزرگان حوزه است، باید طوری حرکت کرد که از لحاظ علمی به سطح علم بالاتریی نسبت به گذشته برسیم.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: مدیریت تدوین، که زیر نظر مدیریت حوزه اداره می شود، باید برنامه های گذشته را البته بابرنامه ریزی دقیق تر، بهترو قوی تر ادامه دهد و در صدد تکمیل برنامه های گذشته باشد.

وی اظهار داشت: زیر سوال بردن و علامت سوال قراردادن کارهای گذشته مسئول سابق، فرهنگ غلطی است که در جامعه ایجاد شده است، بنانیست هر مسئولی که به دلایلی عوض می‌شود و یا جابجا می‌شود، از سوی مسئول جدید، کارهای گذشته او مورد نقد قراربگیرد و یا کارهای سابق را با علامت سوال مطرح کنند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان گفت: مسئول جدید باید با خلاقیت خود کارهای قبلی را تکمیل کند و تنها هدفش خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، حوزه و جامعه باشد.

در این مراسم توسط آیت‌الله حسینی بوشهری از زحمات آقای حبیبی تقدیر و حجت‌الاسلام حمید جزایری به عنوان مدیر جدید مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه معرفی شد.

captcha