سال تحصیلی حوزه علمیه در قم آغاز می‌شود/ ورود ۱۷ هزار طلبه جدید به حوزه
کد خبر: 1445659
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
با سخنرانی آیت‌الله العظمی مکارم؛

سال تحصیلی حوزه علمیه در قم آغاز می‌شود/ ورود ۱۷ هزار طلبه جدید به حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با حضور ۱۷ هزار طلبه جدید و با سخنرانی آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی ۱۶ شهریور ماه به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله حسینی بوشهری، عصر دیروز 10 شهریور در نشستی خبری با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه گفت: مراسم افتتاحیه رسمی حوزه‎های علمیه روز شانزدهم شهریورماه با حضور آیت‎الله‎‏العظمی مکارم شیرازی در مدرسه علمیه قم آغاز خواهد شد. گرچه که در برخی استان‎ها، سال تحصیلی آغاز شده است.

وی افزود: امسال 17هزار نفر در مدارس علمیه سراسر کشور پذیرش شدند که این تعداد در قم 1هزار و 200 نفر خواهد بود؛ اما با توجه به نیازهایی که در کشور در این رابطه وجود دارد، بسیار محدود و کم است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، تصریح کرد: حوزه‎ها یادگار ائمه اطهار و بزرگان هستند که دوره طلایی آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کلید خورده است و امام راحل و مقام معظم رهبری فارغ‎‌التحصیلان این حوزه مبارک هستند.

وی گفت: در دوره دو ساله اول مدیریت جدید، برنامه‎های بسیاری تحت نظر و عنایت مراجع عظام و بزرگان حوزه انجام شده و خوشبختانه تحولات خوبی در حوزه‎های مختلف ایجاد شده است.

آمایش سرزمینی حوزه‌های علمیه

حسینی بوشهری با اشاره به پیگیری سند چشم‌انداز حوزه تصریح کرد: هدف راهبردی ما در حوزه‎های مختلف تعریف شده است که یکی از لوازم اصلی آن انجام پروژه بزرگ آمایش سرزمینی حوزه است که با شناخت ظرفیت‎ها، نیازها را بررسی کرده و بهترین تصمیمات را برای آنها اتخاذ می‎‏کنیم.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور گفت: هر حوزه علمیه در هر استان باید بتواند به نیازهای محدود جغرافیایی و اطراف خود پاسخگو باشد و نیازهای این منطقه را در حوزه معنوی و علمی تامین کند.

وی تاکید کرد: توسعه نیروهای انسانی کارآمد در حوزه‎های علمیه به منظور پاسخ به نیازهای روز و اعتلای هرچه بهتر حوزه‎ها از دیگر مباحث اصلی است که حوزه آن را دنبال می‎کند.

وی بیان کرد: یکی از طرح‎های مهم آموزشی حوزه، تفکیک ورودی‎های سطح یک نسبت به نوع تحصیلات مبدا و خارج از حوزه است که این طرح به دنبال ایجاد توازن در سطح کلاس‎های سطح یک است؛ دیگر ماموریت ما در این حوزه، انجام دوره تثبیت اختبار است که در یک دوره یک ماهه، داوطلبان حضور در حوزه، توان‌آزمایی کرده تا بتوانند حضور خود را در حوزه محک بزنند.

برگزاری مسابقات علمی

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: برگزاری مسابقات علمی بین مدارس علمیه و بین استانی از دیگر طرح‎های مهم حوزه است که اخیرا 140 نفر از ممتازین در دیدار با آیت‎الله‎العظمی سبحانی به بیان نظرات خود پرداختند.

رشته‌های حوزه توسعه می‌یابد

وی توسعه رشته‎های تخصصی به 37 رشته در قم را از مهم‌ترین طرح‎های آموزشی حوزه عنوان کرد و گفت: هم اکنون در شهرستان‎های کشور نیز 20 رشته تخصصی حوزوی تدریس می‎شود.

مدیر حوزه‎های علمیه عنوان کرد: در عرصه تبلیغ، امروز 3 هزار مبلغ در طرح هجرت شرکت کرده و به پاسخگویی به شبهات ذهنی مردم می‎پردازند؛ در حوزه فرق و ادیان نیز حوزه کارهای بسیار خوبی در سطح آموزشی ویژه طلاب و در سطح کشور انجام داده است.

وی گفت: دغدغه بزرگان حوزه در عرصه آموزشی بسیار مهم است و حوزه نیز تلاش می‎کند که به این انتظارات به حق به بهترین شکل جواب دهد؛ پاسخگویی به دغدغه‎‏های رهبر انقلاب نیز از مهمترین ماموریت‎‏های حوزه است که خوشبختانه در این زمینه نیز کارگروه‎هایی تشکیل شده است و یک به یک مطالبات تدوین شده ایشان را بررسی و در قالب طرح‎هایی تامین خواهند کرد.

تعطیلات حوزه کاهش می‌یابد

حسینی بوشهری یادآور شد: با انجام تقویم آموزشی در حوزه از میزان تعطیلات در حوزه به مدت یک ماه کاسته خواهد شد و در طول سال نیز این روند استمرار خواهد یافت، ولی باید به یاد داشت که حوزویان در ایام تعطیل نیز وقت خود را به تحقیق و تبلیغ اختصاص می‎دهند و تعطیل نیستند.

فعالیت 16 انجمن علمی

وی با اشاره به برگزاری همایش کتاب سال حوزه، علامه حلی و فعالیت 16 انجمن تخصصی در حوزه گفت: اعزام به اردوی راهیان نور و همچنین اجرای طرح آموزش کاربردی و مهارتی طلاب گام بسیار مهمی در تاثیرگذاری حضور روحانیت در عرصه‎های مختلف است.

ارتباط با حوزه‌های علمیه جهان اسلام

مدیر حوزه علمیه با اشاره به اهمیت ارتباط با حوزه‎های بزرگ جهان اسلام گفت: به دنبال ایجاد فضای مساعد هستیم که اگر ایجاد شود قطعا در زمینه ارتباط با حوزه‎های علمیه بزرگ جهان اسلام به خصوص مصر فعال‎تر عمل خواهیم کرد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه امروزه همه جامعه و نهادهای مهم به دنبال جذب طلاب هستند ولی ظرفیت جذب به این اندازه بالا نیست گفت: یکی از مطالبات مهم رهبری، تسلط طلاب به زبان عربی است که این طرح از امسال با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

مدیر حوزه‎های علمیه با اشاره به رابطه حوزه و دولت بیان کرد: رابطه حوزه با دولت‎ها چالشی نیست و همیشه مطلوب است ولی وقتی که کاری صورت بگیرد که صلاح دین و ملت در آن نباشد حتما نسبت به آن واکنش نشان داده و کارهای خوب را نیز تایید می‎کند.

captcha