آغاز محاكمه عامل قتل‌عام مسلمانان بوسنی
کد خبر: 1009590
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲

آغاز محاكمه عامل قتل‌عام مسلمانان بوسنی

راتكو ملاديچ، فرمانده ارتش صرب‌های بوسنی در سال‌های 1992 تا 1995، به اتهام قتل‌عام مسلمانان در شهر سربرنيتسا به پای ميز محاكمه می‌رود.


گروه بين‌الملل: راتكو ملاديچ، فرمانده ارتش صرب‌های بوسنی در سال‌های 1992 تا 1995، به اتهام قتل‌عام مسلمانان در شهر سربرنيتسا به پای ميز محاكمه می‌رود.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «news.sky»، به دستور ملاديچ در جولای سال 1995 بيش از 8 هزار نفر از ساكنان شهر مسلمان‌نشين سربرنيتسا در بوسنی و هرزگوين امروزی، توسط نيروهای ارتش جمهوری صربستان قتل‌عام شدند. اين كشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترين نسل‌كشی در اروپا به‌شمار می‌آيد.كشف اجساد از گورهای دسته‌جمعی در اطراف سربرنيتسا ادامه دارد. تا كنون از حدود شصت گور دسته‌جمعی كشف شده، هويت ۲۵۰۰ جسد توسط آزمايش دی‌ان‌اِی معين شده‌است.


پيش از اين كشتار، سازمان ملل متحد سربرنيتسا را منطقهٔ «حفاظت‌شدهٔ امن» اعلام كرده‌ بود. ۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان كه برای ايجاد امنيت در اين منطقه مستقر شده بودند در جريان كشتار واكنشی نشان ندادند.


ملاديچ سال‌ها به جرم محاصره سارايوو و قتل‌عام مسلمانان بوسنيايی در سربرنيتسا از سوی دادگاه بين‌المللی جرائم جنگی لاهه تحت تعقيب بود تا اين‌كه در ۲۶ می ۲۰۱۱ در لازارووی صربستان دستگير شد.


ملاديچ كه اكنون 70 سال سن دارد، در دادگاه جنايی بين‌المللی يوگسلاوی سابق در لاهه به جرم نسل‌كشی، كشتار، ترور و جنايت عليه بشريت محاكمه خواهد شد.


سرگئی برامرتز، دادستان بلژيكی دادگاه ملاديچ اعلام كرد: نمی‌توانم بگويم كه محاكمه اين جنايتكار پس از سال‌ها چه اهميتی برای من دارد. وی در حال حاضر در همان سلولی كه رادوان كاراجيچ، كه در زمان جنگ بوسنی رهبری صرب‌های اين كشور را بر عهده داشت، زندانی است.


كاراجيچ توسط ديوان بين‌المللی بررسی جنايت‌های يوگسلاوی سابق به عنوان جنايت‌كار جنگی شناخته شد. از او به عنوان متهم اول جنايت جنگی در بوسنی ياد می‌شود و در دادگاه به اتهام عمليات نسل‌كشی مسلمانان بوسنی مورد محاكمه قرار گرفت.

captcha