اعمال ماه شوال
کد خبر: 4209592
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵

اعمال ماه شوال

تداوم قرائت قرآن در ماه شوال به خصوص قرائت سوره‌هایی مانند سوره حمد، آیه الکرسی و سوره توحید از توصیه‌ شده‌ترین اعمال ماه شوال است.

اعمال ماه شوالماه رمضان پایان یافته و ماه عزیز شوال فرا می‌رسد. آنچه در خصوص اعمال ماه شوال مورد تأکید است، تداوم قرائت قرآن است چراکه مسلمانان در ماه رمضان به قرائت قرآن اهتمام بیشتری دارند و توصیه اکید این است که این رفتار ارزشمند دینی را در ماه شوال ادامه داده و به بخشی از زندگی خود در طول سال تبدیل کنند. 

اولین روز ماه شوال مصادف با عید فطر است؛ برای عید فطر نیز اعمال مستحبی فراوانی از جمله غسل کردن، فطریه دادن، اقامه نماز عید فطر، لباس معطر و نو پوشیدن و ... توصیه شده است.

در کنار این اعمال که ویژه عید فطر است، ماه شوال اعمال مربوط به خود را نیز دارد که یکی از آنها خواندن سوره‌های مبارکی همچون انعام، یس و کهف است. 

دعا و استغفار کردن در ماه شوال نیز از جایگاه قابل تاملی در میان دینداران برخوردار است و توصیه شده مردم تلاش کنند حالت معنوی ماه رمضان را پس از پایان این ماه حفظ کنند. 

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: سُمِّی شَوَّالاً لأِنَّ فِیهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِینَ أی اِرتَفَعَت؛ شوّال را از این جهت شوّال نامیدند که در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته می‌شود (المراقبات. ص. ۳۶۲۲)

 در روزهای ماه شوال خواندن سوره‌هایی مانند سوره حمد، آیه الکرسی و سوره توحید نیز بسیار مورد سفارش قرار گرفته است. همچنین خواندن زیارت امام حسین(ع) و زیارت عاشورا در ماه شوال از ثواب بسیار زیادی برخوردار است.

نماز مخصوص شب اول شوال

نماز شب اول ماه شوال نیز به این ترتیب است که مومنان می‌توانند بجا آورند دو رکعت نماز را که در رکعت اول بعد از حمد هزار مرتبه توحید و در رکعت دوم یک مرتبه توحید بخوانند و بعد از سلام نماز سر به سجده بگذارند و صد مرتبه بگوید: «یا ذاالمن و الوجود یا ذاالمن و الطول یا مصطفی محمد صلی الله علیه و آله صل علی محمد و آله و افعل بی کذا و کذو به جای آن حاجات خود را بطلبد.

روایت است که حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) این دو رکعت را به این کیفیت بجا می‌آورد و سپس سر از سجده بر می‌داشت و می‌فرمودند: به حق آن خداوندی که جانم به دست قدرت اوست هر که این نماز را بخواند هر حاجت از خدا بطلبد البطه عطا کند و اگر به عدد ریگ‌های بیابان گناه داشته باشد خدا بیامرزد.

در روایت دیگر بجای هزار مرتبه توحید صد مرتبه وارد شده، لیکن نماز را بعد از نماز مغرب و نافله آن باید بجا آورد.

انتهای پیام
captcha