ایران پاسخ معتبری برای تأدیب رژیم صهیونیستی دارد + صوت
کد خبر: 4209580
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۴
مهدی شکیبایی:

ایران پاسخ معتبری برای تأدیب رژیم صهیونیستی دارد + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه ایران یک پاسخ معتبر را برای تأدیب رژیم صهیونیستی در نظر دارد، گفت: پاسخ ما قطعی، حتمی و پشیمان‌کننده است اما اینکه حتما باید درحال حاضر باشد، به معنای بازی در زمین نتانیاهو و مقامات صهیونیستی است.

مهدی شکیبایی، فعال حوزه فلسطین و رئیس فرهنگسرای رسانه

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود وضعیت نامناسب و بد رژیم صهیونیستی در غزه به یک باره با تغییر موضع و حمله موشکی به بخشی از کنسولگری ایران در دمشق روبرو می‌شویم؟ گفت: آنچه که در غزه می‌گذرد از نظر ما از بعد نظامی پایان یافته است. رژیم صهیونیستی شش ماه است که در غزه  دست به تخریب و کشتار زده و بیش از 33 هزار نفر را شهید و تعداد بسیاری را مجروح کرده است چرا که به دنبال تحقق مجموعه اهدافی بوده است.  

وی با اشاره به اهداف محقق نشده رژیم صهیونیستی، افزود: ورود به نوار غزه ـ به رغم مخالفت‌ها ـ برای نابودی حماس، آزادی اسرای اسرائیلی و تغییر در اداره مدنی غزه ـ یا با تشکیلات خودگردان یا مجموعه‌ای بین‌المللی ـ از جمله اهداف نتانیاهو برای حمله و گسیل داشتن ارتش به نوار غزه بود و تا این اتفاقات صورت نگیرد از آنجا خارج نخواهد شد.

حمایت‌های دیپلماتیک آمریکایی‌ها و غربی‌ها‌ از اسرائیل

کارشناس مسائل فلسطین به همدردی‌های بین‌المللی با رژیم صهیونیستی پس از حمله حماس و طوفان‌الاقصی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواست با استفاه از این حس همدردی دست کم یک ماهه مسئله غزه را حل و فصل و اسرای خود را آزاد و سایر اهداف خود را محقق کند اما یک هفته به یک ماه و بیشتر از آن ادامه پیدا کرد. رژیم صهیونیستی در کنف حمایت وتوهای آمریکا در شورای امنیت، بود چراکه هر وتوی آمریکا در واقع به اسرائیل و نتانیاهو فرصت می‌داد تا کار حماس را تمام کند. 

رئیس فرهنگسرای رسانه ادامه داد: آمریکا و غربی‌ها‌ چون فرانسه و انگلستان حمایت‌های دیپلماتیک کامل خود را انجام دادند تا فرصت لازم را به رژیم صهیونیستی برای رسیدن به اهداف خود بدهند اما رفته‌رفته هرچه از ابتدای عملیات هفت اکتبر، فاصله می‌گیریم و دامنه جنگ به بیش از شش ماه رسیده است شاهد اتفاق دیگری در منطقه هستیم. 

شکیبایی با بیان اینکه رفته رفته عربستان، امارات و دیگر کشورها که در پی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند، گفتند تا جنگ خاتمه پیدا نکند به این مسئله ادامه نمی‌دهیم، تصریح کرد: این شرط، خطر بزرگی برای اسرائیل بود که اگر محقق می‌شد معنایش این بود که نتانیاهو به اهداف خود نرسیده است.

تشدید تظاهرات داخلی عیله نتانیاهو

وی با بیان اینکه در داخل سرزمین‌های اشغالی هم تظاهرات علیه نتانیاهو شدیدتر شد به طوری که خواستار برکناری وی شدند، اظهار کرد: واقعیت این بود که پایان جنگ به معنای راه‌اندازی پرونده‌های قضایی علیه نتانیاهو است. بدون شک با توجه به اسنادی که وجود دارد این به معنای محاکمه وی و در نهایت هم روانه شدن به زندان است که به حیات سیاسی نتانیاهو پایان می‌دهد. 

کد

رئیس فرهنگسرای رسانه با تأکید بر اینکه نتانیاهو تحت شرایط سختی است، گفت: البته اسرائیل تمام این کارها را می‌کند تا تمام این شکست‌ها را گردن یک شخص بیندازند و ارتش و اسرائیل را از این شکست مبرا کنند و بگوینید دلیل شکست ما در غزه این شخص بوده است. طبیعی است، قدرت دست نتانیاهو است و نمی‌خواهد به این راحتی آتش‌بس را بپذیرد و روانه زندان شود.

حمله به مجتمع دیپلماتیکی ایران راهی برای انحراف افکار عمومی

این کارشناس مسائل غرب آسیا بر خواست طبیعی نتانیاهو برای گستردگی دامنه جنگ علیه حزب الله لبنان، سوریه یا جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: از نظر رژیم صهیونیستی، عامل شکست در نوار غزه، جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین بدون اینکه به پیامدهای یک اتفاق گسترده‌‌ ـ که می‌تواند برنامه‌های آمریکایی‌ها را در منطقه به هم بزند ـ فکر کند، به مجتمع دیپلماتیکی جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله کرد تا بتواند با شروع یک جنگ، آمریکا را وادار کند که در صورت پاسخ ایران، در کنار اسرائیل با ایران وارد درگیری شود و از سوی دیگر افکار عمومی را از آنچه در نوار غزه گذشته و از آن شکستی که خورده ، منحرف کند و افکار عمومی را درگیر جنگ بزرگتری سازد.

خویشتنداری ایران در این جریان تروریستی

وی با بیان اینکه شخص نتانیاهو می‌توانست از دامی که در غزه پهن کرده، بگریزد و خود را از این قصه رها کند، گفت: ایران در این جریان تروریستی خویشتنداری کرده است. اینکه پاسخ رژیم صهیونیستی را باید داد در آن شکی نیست، منتها زمان آن مهم است.

شکیبایی درباره نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: معتقدم پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی در وقت نامناسب، هدیه بزرگ برای شخص نتانیاهو است. ما با شخص در اسرائیل کار نداریم ما با خود رژیم صهیونیستی کار داریم. فرصت‌های زیادی برای زدن رژیم صهیونیستی وجود دارد اما موضوع مهم این است که ما بفهمیم آیا اقدام اسرائیل از سر ابتکار بوده یا از سر استیصال؟! 

این کارشناس حوزه فلسطین تأکید کرد: معتقدم ضربه‌ای که به اسرائیل از طوفان‌الاقصی وارد شد، موجب این واکنش شده است. اینجا اسرائیل ابتکار عمل را در دست نداشت تا ما بخواهیم به ابتکار او پاسخ دهیم. او درمقابل ابتکار مقاومت اسلامی در منطقه پاسخ داده است. در یک صحنه نبرد ممکن است یکی بزنی، یکی بخوری یا یکی بزنی، دوتا بخوری! این طبیعی است.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال بحران در منطقه نیست

شکیبایی با تأکید بر اینکه مسئولان تحت فشار زیادی برای پاسخ به این اقدام تروریستی قرار دارند، ابراز کرد: پاسخ باید قطعی، حتمی و پشیمان‌کننده باشد اما اینکه بگوییم حتما باید درحال حاضر باشد، این به معنای بازی در زمینی است که نتانیاهو و مقامات صهیونیستی طراحی کرده‌اند. ما اگر این کار را انجام دهیم شاید به صورت مقطعی افکار عمومی داخلی را آرام کرده باشیم اما فرصتی به نتانیاهو، برنامه‌ها و ایده‌هایش داده‌ایم که منطقه را به آتش بکشد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال بحران در منطقه نبوده است، گفت: ایران معتقد است نیروهای بیگانه باید از منطقه خارج شوند تا امنیت به صورت مردم‌پایه و منطقه‌پایه در سطح منطقه حاکم شود نه اینکه خارجی‌پایه باشد. اکنون امنیت را آمریکایی‌ها در دست دارند و هر وقت خودشان بخواهند فیتیله بحران را در سطح منطقه زیاد می‌کنند تا باج لازم را از کشورها بگیرند و هر وقت خودشان خواستند فیتیله بحران را پایین می‌آورند.

صبر ایران بیشتر از اقدام عجولانه است

شکیبایی افزود: سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران از ابتدا، نشان می‌دهد که صبر جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بیشتر از این است که بخواهد عجولانه اقدام کند. 

رئیس فرهنگسرای رسانه تصریح کرد: در عین حال ایران حتما یک پاسخ معتبر را در نظر داشته باشد تا رژیم صهیونیستی تأدیب شود اما در حال حاضر نه تنها اصلا این موضوع را به صلاح کشور نمی‌بینم بلکه آن را هدیه با ارزشی برای نتانیاهو می‌دانم که می‌خواهد از محاکمه قضایی و مسائل دیگر فرار کند. 

وی افزود: معتقدم اگر رئیس‌جمهور آمریکا از این حمله تجاوزکارانه مطلع نبوده اما سازمان‌های اطلاعاتی‌ آمریکا حتما در جریان بودند. آمریکای بایدن با توجه به اتفاقات منطقه و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اصلا رضایتی بر گسترش جنگ ندارد. بایدن شعارهایی به ویژه درباره ایران داد که محقق نشد و حال نمی‌خواهد به آن شکست، شکست دیگری اضافه کند و یا پرونده باز دیگری داشته باشد.

افکار عمومی آمریکا، خواهان جنگ نیستند

شکیبایی تأکید کرد: اگر جنگی در منطقه انجام گیرد، قطعا در یک یا دو سال قابل جمع شدن نیست و اگر به دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برسد، هر رئیس‌جمهوری که آن جنگ را تأیید کند، سقوط می‌کند. از جرج بوش به این طرف، هر رئیس‌جمهوری بر سرکار آمده است در شعارهای انتخاباتی‌اش خواستار تغییر و خروج نیروهای آمریکایی از منطقه خاورمیانه شده‌ که بر این اساس نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق خارج شده‌اند. حتی آمریکایی‌ها در دوران ترامپ گفتند نیروهای ما از خاورمیانه خارج می‌شوند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه افکار عمومی آمریکا، خواهان پایان حضور نظامی در منطقه و بازگشت نیروهای نظامی هستند، گفت: در این وضعیت عاقلانه نیست که آمریکا به نتانیاهو کمک کند و وارد جنگ شود. از سوی دیگر معنای حرف من این نیست اگر نتانیاهو برود و شخص دیگری به قدرت برسد، خوب است بلکه اگر نفر بعدی بیاید، ایران به راحتی می‌تواند پاسخ دهد یعنی ایران می‌تواند پاسخ معتبر خود را پس از سقوط کابینه نتانیاهو انجام دهد.

احساس ترس و نگرانی نتانیاهو از منافع شخصی

وی گفت: نتانیاهو اگر با همین وضعیت ادامه دهد، می‌تواند منطقه را به آتش بکشاند و اصلا ملاحظه ندارد چون نفع شخصی‌اش در خطر است و لذا نه محاسبه و نه ملاحظه می‌کند. 

شکیبایی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران می‌تواند به راحتی پاسخ خود را پس از سقوط کابینه نتانیاهو بدهد، افزود: نخست‌وزیر پس از نتانیاهو با توجه به مشکلات داخل اسرائیل ملاحظاتی خواهد داشت و هر نخست‌وزیری جای نتانیاهو بیاید دست کم تا انتخابات آمریکا با سیاست‌های آمریکا پیش خواهد رفت.

وی در پایان اظهار کرد: از سوی دیگر آمریکایی‌ها در منطقه ملاحظاتی دارند. این بدان معنا نیست که آمریکایی‌ها خوب‌ هستند و بنا ندارند با ایران درگیر شوند بلکه آمریکا اگر این فرصت را پیدا کند و این تشخیص را بدهد که ایران ضعیف شده، خیلی جلوتر از اسرائیل به ایران حمله می‌کند اما اینجا آمریکایی‌ها ملاحظاتی دارند چراکه ایران می‌تواند بر روی ملاحظات آمریکا و برنامه‌های او، پاسخ‌هایی داشته باشد. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha