شنیدن قرآن؛ محسوس‌ترین تجربه دینی
کد خبر: 4209573
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
دینداری در قرآن/ 30

شنیدن قرآن؛ محسوس‌ترین تجربه دینی

تجربه دینی، از ابعاد دینداری است و زیست معنوی افراد را توصیف می‌کند و تجربه مرگ و تجربه گوش فرادادن به قرآن، محسوس‌ترین تجربه‌های پیش روی ماست.

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دینحجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین، به مناسبت ماه رمضان سلسله یادداشت‌هایی را با محور «دینداری در قرآن» نوشته که هر روز از رسانه ایکنا منتشر می‌شود. مشروح سی‌امین یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

پیش از هر چیز قبولی طاعات و عبادات شما را از بارگاه الهی تمنا دارم و  پیشاپیش حلول عید سعید فطر، روز بهره‌مندی از غفران الهی و دریافت جوائز، مواهب و عطایای خداوندی را به شما تبریک و شادباش می‌گویم. مانایی و تداوم توفیقات معنوی شما را از خداوند منان و بی‌همتا مسئلت دارم.

در پایان وظیفه خود می‌دانم،  قدرشناس یک ماه همراهی صمیمانه شما باشم. نگاه مهربانانه شما را در مطالعه منبرهای ارسالی ارج  می‌گذارم؛ با وجود اینکه گفتارهای ارسالی وزانت ادبی، علمی و محتوایی چندانی نداشتند؛ اما مشمول لطف شما برادران و خواهران گرامی قرار گرفت، از ابراز محبت‌ها و نگارش مطالب در تقویت یا تصحیح گفتارها، نیز قلبا سپاسگزارم.

به رسم مألوف در گفتار پایانی آنچه را که نوشتم جمع‌بندی می‌کنم.

تجربه دینی، از ابعاد دینداری است و زیست معنوی افراد را توصیف می‌کند؛ تجربه دینی سهم مهم و نقش موثری در تقویت معنویت و آشنایی با معارف و آموزه‌های دینی دارد.

در سلسله گفتارهای ارسالی ۲۲ تجربه قرآنی تقدیم حضور گرامی شما شد. چنانچه ملاحظه داشتید، برخی تجربه‌ها، خود تجربه برخی، آموزه‌ها و معارف ذیل آن دارای اهمیت بودند؛ بعضی تجربه‌ها فردی و بعضی جمعی‌اند. نتایج و پیامدهای تعدادی تجربه‌ها قابل تکرار و برخی غیر قابل تکرارند(حامل پیام معنوی‌اند)، شماری تجربه‌ها مثبت و شماری منفی بودند، پاره‌ای از تجربه‌ها از خوبی به بدی و پاره‌ای برعکس بودند؛ برخی تجربه‌ها در خواب و برخی در بیداری به وقوع پیوستند.

بعضی تجربه عملی و عینی و برخی ذهنی و فکری‌اند،  شماری تجربه برای ثروتمندان و شمار دیگری برای فقرای جامعه‌اند. برخی تجربه‌ها میدان جنگ و برخی وضعیت اجتماعی دیگر را توصیف کردند.

تجربه مرگ و تجربه گوش فرادادن به قرآن، محسوس‌ترین تجربه‌های پیش روی ماست.

تداوم  بحث درباره تجربه  قرآنی را در فرصت  مقتضی از خداوند منان تمنا دارم.

انتهای پیام
captcha