چگونه از نعمت‌های الهی محافظت کنیم +‌ فیلم
کد خبر: 4209495
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
به سوی نور/ ۲۹

چگونه از نعمت‌های الهی محافظت کنیم +‌ فیلم

هر نعمتی که خداوند به شما داد، دو رکعت نماز و یک صدقه برای بیمه نگهداری آن نعمت بدهید تا آن نعمت بیمه ‌شود و تضمین و ماندگار باشد.

بندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهرهای نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتارهای «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه در ماه رمضان منتشر می‌کند. در بیست‌ونهمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «نماز» پرداخته شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

قرآن اوصاف راسخان در علم را شرح می‌دهد و در آیات سوره آل‌عمران و نساء حدوداً 10 صفت از اوصاف راسخان را بیان می‌کند؛ یکی از آن صفات «یُقیمونَ الصَّلاةَ» است یعنی آن‌ها اهل نمازند و با نماز انس دارند.  نماز می‌تواند پرده‌های ظلمت را از جلوی چشم انسان دور و او را با عالم دیگری آشنا کند. حال که یک ماه روزه گرفته‌ایم بیاییم با این برنامه آسمانی، شبانه‌روز ارتباط خود را روزبه‌روز محکم‌تر و مستحکم‌تر کنیم.

چهار سوره قدر، فتح، کوثر و نوح در قرآن با «إنا» شروع می‌شوند که چهار دلیل دارد؛ هر وقت خدا می‌خواهد از مطلب مهمی پرده‌ برداری کند با «إنا» آن را بیان می‌کند که یعنی ما چنین کرده‌ایم. یکی از آن‌ها هدیه حضرت زهرا(س) به پیغمبر(ص) است. سوره کوثر  در شرایطی نازل می‌شود که حضرت زهرا(س) در خردسالی و کودکی هستند و هنوز رشد لازم و شایسته را پیدا نکردند و همه بچه‌های پیامبر(ص) از دنیا می‌روند و دشمن خوشحالی می‌کند که نسل پیغمبر(ص) در حال از بین رفتن است، پیامبر(ص) هم پیر شده است و فرزندان او نیز از دنیا می‌روند و می‌گفتند آخرین فرزند او که فاطمه(س) است نیز از دنیا خواهد رفت؛ پس دین او ابتر و ناقص خواهد ماند؛ این حرف برای ۱۴۰۰ سال پیش است.

سوره‌ کوثر یک سطر است، خداوند به پیغمبر(ص) می‌فرماید که ای پیغمبر، «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ»، ما به تو کوثر دادیم «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»، بنشین و ببین که کوثر تو دشمنان را برای همیشه ناامید می‌کند و دین تو جاودانه خواهد ماند؛ این تعبیر دیگری از آیه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» دین تو برخلاف میل مشرکین و منافقین پایدار خواهد ماند که از ۱۴۰۰ سال نیز پایدار مانده است. خداوند شرطی با پیامبر(ص) می‌کند که در صورتی کوثر تو برجا می‌ماند و جاودانه و مؤثر خواهد بود که «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» تو هم برای خدایت به نماز و قربانی بپردازی.

خداوند در این سوره پنج ‌بار پیامبر(ص) را مورد خطاب قرار داده است که در هیچ سوره و آیه‌ای در یک سطر پیامبر(ص)، پنج بار مورد مخاطب قرار نگرفته است که به‌دلیل اهمیت موضوع است و پیامبر(ص) را متوجه می‌کند که دشمن تو ابتر می‌ماند به شرطی که برای فاطمه نماز و قربانی بدهی.

مخاطبان عزیز هم توجه کنند که هر نعمتی که خداوند به شما داد، دو رکعت نماز و یک صدقه برای بیمه نگهداری آن نعمت بدهید تا آن نعمت بیمه ‌شود و تضمین و ماندگار باشد؛ همان‌طور که دین خدا به‌دلیل به وجود حضرت زهرا(س) و عمل پیامبر(ص) به دو توصیه خداوند ماندگار ماند.

انتهای پیام
captcha