«زندگی با آیه‌ها» در چهارمحال‌وبختیاری چگونه اجرا می‌شود
کد خبر: 4208486
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
ایکنا گزارش می‌دهد

«زندگی با آیه‌ها» در چهارمحال‌وبختیاری چگونه اجرا می‌شود

ماه مبارک رمضان امسال به ابتکار سازمان تبلیغات اسلامی و هم‌افزایی و همکاری بسیاری از نهادهای دولتی و مردمی، طرح قرآنی «مسطورا» یا سطر سطر «زندگی با آیه‌ها» ذیل کلان‌پروژه تقویت حفظ موضوعی قرآن کریم، با شدت و ضعف در سراسر کشور در حال اجراست که گزارش‌ها و آمارها حاکی از استقبال خوب مردم چهارمحال و بختیاری بوده و از حیث میزان مشارکت، این استان در رتبه دوم قرار گرفته است.

رؤسای تبلیغات اسلامی شهرستان ها

ماه مبارک رمضان امسال به ابتکار سازمان تبلیغات اسلامی و هم‌افزایی و همکاری بسیاری از نهادهای دولتی و مردمی، طرح قرآنی «مسطورا» یا سطر سطر «زندگی با آیه‌ها» ذیل کلان‌پروژه تقویت حفظ موضوعی قرآن کریم، با شدت و ضعف در سراسر کشور در حال اجراست که گزارش‌ها و آمارها حاکی از استقبال خوب مردم چهارمحال و بختیاری می‌باشد و از حیث میزان مشارکت، این استان در رتبه دوم قرار گرفته است. در این راستا، بسیاری از مجموعه‌های دولتی و مردمی استان ظرفیت بسیار خوبی را پای کار آورده و جمع زیادی از اقشار مختلف مردم و جامعه هدف خود را درگیر این طرح قرآنی کرده‌اند که بسیاری از این فعالیت‌ها در فضای مجازی و بخش زیادی نیز به‌صورت حضوری در حال اجراست.

مسطورا طرحی در راستای جهاد تبیین قرآنی و تبدیل مفاهیم منتخب کلام وحی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه قشرهای مردم و نیز حفظ آیات کلیدی کتاب خدا در ماه مبارک رمضان است که برای عملیاتی‌سازی آن، نهادها و نیروهای قرآنی به میدان آمده و هر کدام کاری انجام می‌دهند. 

در بیست‌وچهارمین روز از ماه مبارک رمضان ایکنای چهارمحال و بختیاری به‌منظور آگاهی بیشتر مخاطبان گرامی از وضعیت اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در سراسر استان، گفت‌وگوهایی را با رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی برخی شهرستان‌ها انجام داده است با این توضیح که دیگر نهادهای مجری طرح به‌ویژه نهادهای فرهنگی و قرآنی و همچنین مجموعه‌های مردمی درگیر طرح نیز مشغول فعالیت در این عرصه هستند.


بیشتر بخوانید 


اجرای طرح «سفیران شهر قرآنی» با محوریت مسطورا

حجت‌الاسلام والمسلمین باقر بامیری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لردگان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه تمامی ظرفیت شهرستان برای عملیاتی‌سازی طرح ملی مسطورا بسیج شده است، اظهار کرد: تمامی مبلغان شهرستان برای تبلیغ و تبیین آیات منتخب طرح زندگی با آیه‌ها توجیه شدند تا در مدارس و مساجد و حسینیه‌ها و ... این طرح را برای عموم مردم از اقشار مختلف اجرایی کنند. 

وی ادامه داد: نشست‌های جداگانه‌ای نیز با فعالان و ارکان هیئت‌های مذهبی شهرستان و نیز مدیران و مربیان مؤسسات و خانه‌های قرآن داشتیم که این افراد نیز برای اجرای طرح مسطورا هم‌عهد شدند. 

بامیری در خصوص طرح «سفیران شهر قرآنی»، تصریح کرد: بر طبق روایات و نظر بزرگان، تلاوت هر آیه قرآن در ماه مبارک رمضان برابر با یک ختم قرآن است اما برخی اقشار مردم ممکن است از فیض تلاوت کلام وحی محروم باشند مثلاً برخی کسبه و مغازه‌داران به علت مشغله کاری فرصت تلاوت در این ماه عزیز نصیبشان نمی‌شود لذا در طرح سفیران شهر قرآنی بنا را بر این گذاشتیم که صفحات کلام وحی را در قالب برگه‌های پرس شده تهیه کنیم و آقایان و بانوان مجری این طرح که از طلاب و مبلغان هستند، این صفحات را هنگام صبح در فروشگاه‌های مختلف سطح شهر توزیع کرده و هنگام غروب تحویل می‌گیرند. 

وی با تصریح اینکه این آیات در فاصله صبح تا غروب توسط مغازه‌داران مطالعه می‌شود، ادامه داد: در قالب طرح سفیران شهر قرآنی، تبیین و توضیح مختصر راجع به آیات منتخب طرح ملی مسطورا نیز در دستور کار قرار گرفته و اجرا می‌شود.

بامیری تأکید کرد: سفیران شهر قرآنی تلاش دارند با گرداندن برگه‌های مزین به آیات نورانی مصحف شریف در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، نورانیت و برکت را در سایه انس با قرآن کریم ترویج دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لردگان با اعلام اینکه محفل شبی با قرآن با اولویت قاریان نوجوان ممتاز شهرستانی و استانی پیش‌بینی شده است، افزود: این محفل نورانی با حضور عموم مردم در ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد. 

بامیری در پایان گفت: در حال حاضر، لردگان ۱۸ مؤسسه و خانه قرآن فعال دارد که تلاش کردیم این مراکز در داشتن شهر قرآنی و نیز اجرای طرح زندگی با آیه‌ها حتی‌الامکان فعال باشند. فضای مجازی شهرستان نیز خوشبختانه متأثر از اجرای این ۲ طرح قرآنی در ماه مبارک رمضان است که امیدواریم برکات و فیوضات این اقدامات در جامعه ساری و جاری شود. 

تحلیل روانشناختی آیات منتخب مسطورا 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه طرح ملی «مسطورا» هم‌زمان با سراسر استان و کشور در سطح مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی این شهرستان و نیز جلسات و محافل قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این محافل هم از سوی مراکز قرآنی و هم مبلغان در حال برگزاری است که از فعالان این عرصه خواسته شده تمامی جلسات را با محوریت تلاوت و تبیین مفاهیم نورانی آیات منتخب برگزار کنند.

وی با ذکر اینکه کارگاه‌های زندگی با آیه‌ها با رویکرد سبک زندگی و روانشناسی اسلامی در سطح مراکز قرآنی شهرستان برگزار می‌شود، ادامه داد: در راستای عملیاتی‌شدن هر چه بهتر طرح ملی مسطورا، مقرر شد تحلیلی روانشناختی بر آیات منتخب طرح صورت گیرد و این مباحث با توجه به کاربردی که در زندگی روزمره ما دارد به‌صورت کارگاهی در سطح شهرستان تبیین می‌شود.

بهره‌گیری از ظرفیت جشنواره قرآنی بروجن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد منصوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی این شهرستان هم‌زمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است، اظهار کرد: این جشنواره با هدف ایجاد فضای قرآنی در سه بخش شامل «بخش تخصصی قرآن کریم»، «هنری» و «مهارتی» برگزار می‌شود که بخش تخصصی شامل رشته‌های متنوعی همچون قرائت سوره تکویر و آیات منتخب جهاد تبیین، حفظ سوره تکویر و آیات منتخب زندگی با آیه‌ها، اذان، خوانش ترجمه آیات منتخب زندگی با آیه‌ها است.

وی با ذکر اینکه مهلت ارسال آثار ۳۰ فروردین‌ماه اعلام شده است، ادامه داد: علاقه‌مندان در بخش هنری نیز می‌توانند در رشته‌هایی چون خوشنویسی قرآنی، نقاشی، داستان‌نویسی و عکاسی با مضامین آیات زندگی با آیه‌ها شرکت کنند؛ در بخش مهارتی نیز رشته قصه‌های قرآنی پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن بیان کرد: امسال برای تحقق هر چه بهتر اهداف طرح ملی مسطورا، جشنواره قرآنی به کمک این طرح آمده است با این توضیح که بخش عمده محتوای این جشنواره ناظر بر آیات منتخب طرح و ترجمه و تفسیر آنها است.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان امسال اعتبارات پیش‌بینی شده برای جشنواره قرآنی ۲ برابر شده است، تصریح کرد: ویژگی جشنواره امسال این است که موضوعات تخصصی، هنری و مهارتی همگی با تمرکز بر ۳۰ آیه منتخب طرح ملی مسطورا انتخاب شده است.

مبلغان و مسجدی‌ها پای کارند

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید بهرامی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به برگزاری طرح «زندگی با آیه‌ها» با هدف تبدیل مفاهیم نورانی قرآن کریم به گفتمان عمومی و رایج عموم مردم، اظهار کرد: این طرح نه فقط مختص جامعه قرآنی یا متدین یا مسجدی‌ها بلکه یک طرح فراگیر و عمومی برای همه اقشار و لایه‌های جامعه است؛ طبعاً قشر قرآنی و فعالان و کنش‌گران این عرصه بیش از سایر اقشار در تحقق اهداف این طرح فراگیر قرآنی نقش دارند و فعال‌تر هستند.

وی با ذکر اینکه بر همین اساس از ظرفیت قرآنیان، مبلغان و روحانیون شهرستان سامان برای عملیاتی‌سازی طرح مسطورا استفاده شده است، ادامه داد: بخش عمده فعالیت‌های قرآنی توسط مراکز قرآنی و نیز ائمه جمعه و جماعت شهرستان مدیریت می‌شود و لذا طی نشستی با مبلغان خانم و آقا از آنان خواستیم که میدان‌دار طرح ملی مسطورا باشند و در مناطق تبلیغی خود، آیات منتخب طرح را تبیین و مخاطبان خود را به حفظ آیات تشویق کنند.

بهرامی بیان کرد: همچنین از مبلغان و روحانیون شهرستان خواسته شد تا جلسات تفسیر را که به پیوست محافل جزءخوانی قرآن کریم در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود به تبیین ۳۰ آیه منتخب طرح مسطورا اختصاص دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان با بیان اینکه سؤال روزانه پویش قرآنی مسطورا نیز در همین محافل جزءخوانی به حاضران ارائه می‌شود، افزود: نوجوانان شرکت‌کننده در این جلسات معنوی تشویق به حفظ آیه منتخب طرح می‌شوند که فعالان این عرصه و افرادی که روزانه بتوانند آیه منتخب را بدون غلط و از حفظ قرائت کنند، در پایان ماه مبارک معرفی و تجلیل خواهند شد. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سامان هم‌افزایی و هماهنگی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی‌سازی طرح مسطورا را یادآور شد و گفت: ماه رمضان امسال اتفاق مبارکی شکل گرفته و خیز همگانی مردم و مسئولان و همه ظرفیت‌ها را برای انجام یک کار قرآنی ویژه در سراسر کشور شاهد هستیم که قطعاً برکات آن در جامعه جاری و ساری است.

بهرامی بیان کرد: همچنین از مبلغان و روحانیون شهرستان خواسته شد تا جلسات تفسیر را که به پیوست محافل جزءخوانی قرآن کریم در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود به تبیین ۳۰ آیه منتخب طرح مسطورا اختصاص دهند.

اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در خانه‌های قرآن 

حجت‌الاسلام والمسلمین پیمان رامینه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردل نیز به خبرنگار ایکنا گفت: ۱۲ خانه قرآن شهری و روستایی در این شهرستان فعال هستند که مراکز فعال در طول ماه مبارک رمضان طرح زندگی با آیه‌ها را چه در زمینه حفظ آیات و چه تبیین مفاهیم نورانی آیات عملیاتی می‌کنند. 

وی ادامه داد: فعالان و ائمه جماعت برخی مساجد نظیر مسجد حضرت ابوالفضل(ع) یا مسجد حضرت صاحب‌الزمان(ع) فعالیت خوبی را در تبیین و اجرای طرح قرآنی زندگی با آیه‌ها داشته‌اند و مخاطبان و نمازگزاران را در محلات مختلف تحت پوشش قرار می‌دهند.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان اردل در پایان گفت: تصریح کرد: طرح مسطورا یا زندگی با آیه‌ها به‌نظرم طرح خوب و فراگیری است که البته با توجه به بضاعت و نیروهای فعال هر شهرستان ممکن است با قوت یا ضعف اجرا شود. 

تبیین آیات مسطورا در طرح «جمعه به جمعه»

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمان خالدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خانمیرزا با اشاره به اینکه تبیین و تشریح آیات منتخب طرح ملی زندگی با آیه‌ها در قالب طرح قرآنی «جمعه به جمعه» اجرایی می‌شود، اظهار کرد: در طرح جمعه به جمعه، هفت آیه منتخب در جمعه هر هفته برای مخاطبان تعیین می‌شود که این آیات در قالب بروشور طراحی و چاپ شده و در مصلی‌های نماز جمعه بین نمازگزاران توزیع می‌شوند.

وی ادامه داد: این بروشورها حاوی مفاهیم و مضامین آیات و نیز شیوه حفظ آیات منتخب طرح مسطورا هستند؛ به مخاطبان اعلام کردیم که بعد از ماه مبارک رمضان، آزمون جامع حضوری از آیات مورد نظر برگزار می‌شود و افراد برتر هدایای ارزشمندی دریافت خواهند کرد.

خالدی تصریح کرد: طی جلساتی که با مبلغان خانم و آقا از سراسر شهرستان و نیز مربیان جلسات قرآنی داشتیم از آنان خواسته شد، در برنامه‌های ماه مبارک در محافل خودشان به معرفی و شرح ۳۰ آیه منتخب طرح مسطورا نگاه ویژه‌ای داشته باشند که رصدها نشان می‌دهد، خوشبختانه فعالیت خوبی دارند.

خالدی با ابراز تأسف از نبود مؤسسه یا خانه قرآن در این شهرستان، تأکید کرد: متأسفانه در این زمینه در سالیان گذشته کم‌کاری صورت گرفته که برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سه خانه قرآن شهری و روستایی در شهرستان انجام شده است و به زودی افتتاح خواهند شد. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خانمیرزا در پایان گفت: طرح مسطورا به‌نظرم طرح خوبی است و بازخوردهای خوبی را در میان مردم داشته و افراد زیادی استقبال داشتند. 

اجرای طرح زندگی با آیه‌ها با همکاری ائمه جمعه و جماعت 

در پایان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن چراغی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های فارسان و کیار در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه جلسات و نشست‌های هماهنگی اجرای طرح زندگی با آیه‌ها با حضور مبلغان و فعالان قرآنی و فرهنگی شهرستان‌ها پیش از آغاز ماه رمضان برگزار شد، اظهار کرد: این نشست‌ها با حضور امام‌جمعه فارسان، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و معاون فرهنگی این اداره‌کل برگزار شد که سخنرانان در هر یک از جلسات به تشریح ماهیت و کارکرد این طرح برای حاضران پرداختند.

وی با ذکر اینکه توزیع کتابچه مسطورا در بین مبلغان و مسئولان مراکز قرآنی شهرستان‌های فارسان و کیار توزیع شده است، ادامه داد: این کتاب همچنین در اختیار ائمه جمعه قرار گرفت تا در جلسات و سخنرانی‌های خود در ماه مبارک رمضان به تبیین آیات منتخب بپردازند.

چراغی تصریح کرد: با همکاری خوب شهرداری فارسان، نصب بنر با هدف معرفی بیشتر طرح زندگی با آیه‌ها صورت گرفت که در ورودی و خروجی برخی شهرها نیز با کمک شهرداران نصب بنر انجام شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های فارسان و کیار با اشاره به اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در فضای مجازی، توضیح داد: در این راستا، کانال‌های پرمخاطب این دو شهرستان در فضای مجازی روزانه محتوای مربوط به طرح زندگی با آیه‌ها را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند.

چراغی بیان کرد: در جلسات اداری از جمله نشست شورای فرهنگ عمومی یا جلسه شئونات فرهنگی تبیین و تشریح طرح قرآنی زندگی باآیه‌ها برای مدیران و مسئولان شهرستان‌ها صورت گرفت و از آنان خواستیم که این طرح را برای جامعه هدف خود عملیاتی کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی نیز مجری طرح زندگی با آیه‌ها هستند، گفت: اجرای این طرح در فضای مجازی و حقیقی توسط این مراکز همچنان ادامه دارد و قرآن‌آموزان در این مراکز با آیات منتخب طرح آشنا می‌شوند.

انتهای پیام
captcha