مأموریت قرآنی ایکنا در بررسی مشکلات جامعه
کد خبر: 4207492
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
قره‌شیخلو مطرح کرد:

مأموریت قرآنی ایکنا در بررسی مشکلات جامعه

یک پیشکسوت قرآنی گفت: بحث رصد، تحلیل و نقد، هم در حوزه قرآن و هم در سایر حوزه‌ها به ویژه در رابطه با مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، باید جدی گرفته شود و این مأموریت قرآنی ایکنا است.

مأموریت قرآنی ایکنا در بررسی مشکلات جامعهمهدی قره‌شیخلو، از اساتید قرآن در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره جایگاه ایکنا در میان جامعه قرآنی، گفت: دو دهه از فعالیت خبرگزاری ایکنا گذشته و وارد دهه سوم شده است. ایکنا، در حوزه اطلاع‌رسانی یک مرجع محسوب می‌شود و جامعه قرآنی به آن مراجعه می‌کنند و اتفاقاتی که در حوزه قرآن رخ می‌دهد را از طریق خبرگزاری ایکنا رصد می‌کنند؛ از این رو این خبرگزاری جای خود را در میان جامعه قرآنی باز کرده است و باید برای جذب مخاطبان غیرمتخصص نیز برنامه‌ریزی کند. جامعه قرآنی افراد متخصص حوزه قرآنی هستند و اگر جامعه مخاطب خود را گسترده‌تر کند، شاید گام دومی نیاز باشد که بعد از دو دهه پختگی بردارد.

وی افزود: من آمار خاصی از مخاطبان ندارم، اما به نظر می‌رسد بیشتر مخاطبان ایکنا از جامعه قرآنی هستند. برخی از خبرگزاری‌ها هم هستند که در حوزه تخصصی مثلاً ورزشی به آن‌ها مراجعه می‌شود و همه مردم پیگیر آن هستند. ما در حوزه قرآن نیز باید چنین کاری انجام دهیم و حساسیت آن‌ها را نسبت به جریانات قرآنی کشور افزایش دهیم.

قره‌شیخلو ادامه داد: اگر ما مبانی قرآنی را در حوزه‌های مختلف برای مردم مطرح کنیم و شاخصه‌های قرآنی را توضیح بدهیم، مردم استقبال می‌کنند. چه اشکالی دارد که ما در حوزه اقتصادی، وضعیت اقتصادی کشور را تحلیل کنیم و اگر پیشنهاداتی از منظر اقتصاد در قرآن داریم، مطرح کنیم. تنها صفتی که خداوند بدون هیچ واسطه‌ای وعده بهشت داده است، صفت صداقت است؛ «یَوْمُ یَنْفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ، در روز قیامت، صادقین از صدقشان بهره‌مند می‌شوند و بهشت برای آن‌ها است». اگر ساختار و زیربنای اقتصادی ما صداقت و راستگویی نباشد، این اقتصاد هیچگاه درست نخواهد شد. یعنی اقتصادی که برمبنای دروغ است و یا مبنایش این است که من بیشترین سود را از هر راهی که می‌توانم ببرم. اقتصادی که فقط خودم را می‌بینم و بقیه برای من اهمیتی ندارند، هیچگاه درست نخواهد شد.

این مدرس قرآنی تصریح کرد: مبانی قرآن برای اقتصاد، خانواده، ارتباطات اجتماعی و ... وجود دارد و آنچه جایش در ایکنا، خالی است، همین مسئله و بحث رصد وضعیت جامعه در حوزه‌های مختلف است و اینکه برای حل این مشکلات جامعه، از مبانی و راهکار‌های قرآنی استفاده کنیم و به مسئولان کشوری پیشنهاد دهیم، شما که در حوزه اقتصاد کار می‌کنید، اقتصادی که در قرآن و اسلام وجود دارد، دارای این مبانی است. اگر در حوزه خانواده مشکل داریم و می‌گوییم آمار طلاق بالا است، مبانی قرآنی را برای تحکیم خانواده تبیین کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت این مسئله یادآور شد: بحث رصد، تحلیل و نقد، هم در حوزه قرآن و هم در سایر حوزه‌ها به ویژه در رابطه با مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد، باید جدی گرفته شود. روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) داریم که «وقتی فتنه‌ها به شما مثل ابر‌های بهاری حمله‌ور شدند، سراغ قرآن بروید.» اکنون هم همین است، جامعه ما با فتنه‌های مختلف مواجه است، چه کسانی باید جواب بدهند؟ اهل قرآن از طریق رسانه‌ای همچون ایکنا که مأموریت قرآنی دارد، باید پاسخگو باشد؛ بنابراین ما نباید محدود به اخبار و اطلاعات رویداد‌ها باشیم و علاوه بر این باید به بخش مهم رصد و تحلیل رویداد‌ها بپردازیم. مثلاً تحلیل جامع و مانعی از 30 سال برگزاری نمایشگاه قرآن در کشور، اثرات، نقاط ضعف و قوت ارائه کنیم، اینکه آیا می‌توان نمایشگاه را با رویکرد جدیدی برگزار کرد، همه این مسائل را تحلیل، نقد و بررسی کنیم و بسته‌ای را برای مسئولان نمایشگاه آماده کرده و ارائه دهیم تا در نمایشگاه سال آتی به آن توجه کنند. در مسابقات بین‌المللی قرآن هم همینطور است. باید کم و کاست‌های آن بررسی شود.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه ایکنا باید در رصد و بررسی وضعیت قرآنی کشور ورود کند، گفت: بحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن حدود ۱۰ - ۱۵ سال است که در کشور مطرح است، پیشرفت ما در اجرای این طرح چقدر بوده است؟ آیا این پیشرفت قابل قبول است یا خیر؟ اگر نیست، چه عواملی باعث آن شده است؟ یا چه عواملی باعث شده است این مسیر کند شود؟ بنابراین، در حوزه فعالیت‌های قرآنی، با وجود اینکه قرآن مقدس است، اما تقدس قرآنی منافاتی با بررسی چالش‌های جامعه و رفع آن‌ها ندارد و می‌توانیم به صورت جدی به آن‌ها بپردازیم و از مبانی قرآنی برای آن‌ها راهکار پیدا کنیم. قرار نیست، حال کسی را بگیریم و یا علیه کسی حرف بزنیم.

وی ادامه داد: اگر رویداد قرآنی رخ می‌دهد، ابعاد گوناگون آن اعم از نقاط ضعف و قوت آن برای بهتر شدن بررسی شود، در فضای قرآنی و حتی ورزش هم همینطور است. چه اشکالی دارد، قرآنی‌ها به ورزش، اقتصاد و ... هم بپردازند و وظیفه‌شان همین است. اگر قرآن برای معضلات جامعه پاسخگو نباشد، پس چه کسی می‌تواند پاسخگو باشد؟! اهل قرآن باید این پاسخ‌ها را پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha