هنر نمایش؛ زبانی فراگیر برای تبلیغ مفاهیم قرآنی + فیلم
کد خبر: 4206852
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
محمدزاده بیان کرد:

هنر نمایش؛ زبانی فراگیر برای تبلیغ مفاهیم قرآنی + فیلم

مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما گفت: همه هنرها قادر به بیان مفاهیم قرآنی هستند، اما در این میان، نمایش به ویژه سینما زبانی فراگیر برای تبلیغ آموزه‌های قرآنی است.

هنر نمایش؛ زبانی فراگیر برای تبلیغ مفاهیم قرآنی + فیلممحمدحسین محمدزاده، فعال قرآنی و رئیس اسبق شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در غرفه ایکنا در سی‌ویکمین دوره نمایشگاه قرآن در گفت‌وگویی درباره ویژگی هنر قرآنی گفت: مقوله هنر یکی از زیبایی جهان خلقت است. هنر وقتی با مفاهیم قرآنی عجین می‌شود، زیباییش چندین برابر شده و بر مانای آن افزوده خواهد شد. اینکه قرآن را با زبان هنر تبلیغ کنیم، توصیه‌ای است که حضرت رسول اکرم (ص) آن را بارها مورد تاکید قرار داده‌اند. حضرت رسول (ص) فرموده‌اند؛ «زینوا القرآن باصواتکم» قرآن را با صوت خوش بخوانید.

وی افزود: زینت قرآن تنها تلاوت خوش نیست، بلکه با هر هنری می‌توان مفاهیم قرآنی را تبلیغ کرده و هنر مربوطه را ارتقای کیفی داد. درباره هنر قرآنی این نکته را باید اضافه کنم که وقتی هنر از قرآن بهرمند می‌شود تاثیرگذاری آن چند برابر می‌شود، برای همین هم تاکید فراوان روی این امر صورت گرفته است.

این فعال قرآنی در پاسخ به این سوال که چه هنری در بهره بردن از قرآن ظرفیت بالاتری را داراست؟ گفت: برای این سوال نمی‌توان یک جواب مشخص تعیین کرد، سلایق بسیار است، برای مثال عده‌ای تلاوت را و عده‌ای دیگر ممکن است، هنر خوشنویسی یا هنر نمایش را بیشتر تاثیرگذار بدانند، اما باید یک نکته را مد نظر داشت آن هم اینکه هیچ هنری به اندازه نمایش در جذب توده مردم موفق نیست.

وی ادامه داد: بهترین مثال در این رابطه سریال «یوسف پیامبر(ص)» است که توانست در خارج از مرزهای ایران هم طرفدار داشته باشد. دلیل این امر هم مشخص است، هنر نمایش جذابیت عام دارد، البته باید توجه داشت که هنر قرآنی باید با بهترین نحو بیان شود، یعنی فردی خالق آن باید بالاترین کیفیت کاری را داشته باشد.

محمدزاده در پایان تصریح کرد: نقل قولی از آیت‌الله جوادی آملی پیرامون اهمیت هنر نمایش (سینما) بیان می‌کنم، که اگر رسول اکرم(ص) در زمان حال مبعوث می‌شد، شاید زبان نمایش و سینما را برای تبلیغ انتخاب می‌کرد.

انتهای پیام
captcha