چگونه اموال حضرت خدیجه(س) به گسترش اسلام کمک کرد
کد خبر: 4206564
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

چگونه اموال حضرت خدیجه(س) به گسترش اسلام کمک کرد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: زمانی که می‌گوییم اموال حضرت خدیجه(س) به گسترش اسلام کمک کرد به این معنی است که وقتی مسلمانان در محاصره قرار گرفتند اموال ایشان تبدیل به نان و خوراک شد تا مسلمانان نجات پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی، استاد حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با تسلیت سالروز درگذشت حضرت خدیجه(س) مصادف با روز دهم ماه مبارک رمضان گفت: حضرت خدیجه(س) نخستین بانویی است که به پیامبر(ص) ایمان آورد و تمام اموال خود را در راه اسلام هزینه کرد.

وی با اشاره به جریان ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) افزود: سفر‌های تجاری پیامبر(ص) با اموال حضرت خدیجه(س) انجام می‌شد که این امر موجب آشنایی این دو بزرگوار با یکدیگر شد. با توجه به اینکه امانت، صداقت، پاکی و راست‌گفتاری و درست‌کرداری از ویژگی‌های رفتاری پیامبر(ص) بود و همیشه در معاملات خود جانب صداقت و امانت‌داری را داشت، بنابراین حضرت خدیجه(ص) زمانی که گزارش رفتار‌های پیامبر(ص) را از غلام خود شنید نزد ابوطالب(برادرزاده پیامبر) آمد و از ایشان خواستگاری کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: گفته می‌شود حضرت خدیجه(س) سه فرزند دختر با خود به منزل پیامبر(ص) آورد که در واقع فرزندان ایشان نبودند بلکه فرزندان ام هاله خواهر ایشان بودند که وضع مالی خوبی نداشت، بنابراین حضرت خدیجه(س) از آن‌ها مراقبت می‌کرد. این بانوی بزرگوار برای پیامبر(ص) سه پسر آورد و به همین دلیل به ایشان ابوالقاسم می‌گفتند، اما هر سه پسر قبل از نبوت پیامبر(ص) از دنیا رفتند و دختر آن‌ها حضرت فاطمه(س) بود که در سال پنجم بعثت به دنیا آمد و در شأن این دختر سوره کوثر نازل شد.

ایمانی اظهار کرد: در ماجرای شعب ابیطالب زمانی که پیامبر(ص) و مسلمانان توسط مشرکین قریش تحت محاصره قرار گرفتند، حضرت خدیجه(س) برادرزاده خود را مأمور کرد که اموالش را در شعب ابیطالب مصرف کند که این امر سال‌ها ادامه پیدا کرد تا زمانی که پیامبر(ص)، برادر حضرت علی(ع) یعنی جعفر بن ابی‌طالب را مأمور کردند تا مسلمانان شبانه از طریق دریای سرخ فرار کنند و به حبشه بروند.

وی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم اموال حضرت خدیجه(س) به گسترش اسلام کمک کرد، به این معنی است که وقتی مسلمانان در محاصره قرار گرفتند اموال ایشان تبدیل به نان و خوراک شد تا مسلمانان از بین نروند.

استاد دانشگاه و حوزه درباره مقام و منزلت حضرت خدیجه(س) نزد پیامبر(ص) گفت: برخی از همسران پیامبر(ص) به مقام و شأن حضرت خدیجه(س) حسادت می‌کردند از جمله عایشه که وقتی سخن از حضرت خدیجه(س) می‌آمد چهره‌اش برافروخته می‌شد و تندی می‌کرد. زمانی که عایشه به پیامبر(ص) گفت خدیجه پیرزنی بود که از دنیا رفت و چرا سخن از او می‌گویی که پیامبر(ص) ناراحت شدند و فرموند خدیجه کسی بود که زمانی شما من را رها کردید ایشان من را یاری کرد و به من جا و مکان داد.

ایمانی ادامه داد: همچنین زمانی که پیامبر(ص) در منزل عایشه بود، پیرزنی از آن جا عبور می‌کرد که بسیار مورد تکریم پیامبر(ص) قرار گرفت که عایشه پرسید این پیرزن کیست که او را تکریم می‌کنی و پیامبر(ص) فرمود این پیرزن زمانی که خدیجه زنده بود در منزل کمک خدیجه می‌کرد.

وی اظهار کرد: حسادت زنان قریش به حضرت خدیجه(س) به حدی زیاد بود که وقتی ایشان حضرت فاطمه(س) را باردار بود و هنگام وضع حمل از آنها یاری خواست از این امر دریغ کردند و به پیامبر(ص) گفتند زمانی که به تو گفتیم با بزرگان قریش ازدواج کن توجه نکردی و با یتیم ابوطالب ازدواج کردی. زمانی که حضرت خدیجه(س) با دلی شکسته در حال راز و نیاز با خداوند بود چهار بانوی برگزیده عالم جهت کمک به حضرت خدیجه(س) آمدند و حضرت فاطمه(س) متولد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: حضرت خدیجه(س) در روز دهم ماه مبارک رمضان درگذشت و چند روز قبل از این واقعه عموی بزرگوار ایشان که حامی این بانوی بزرگوار بود از دنیا رفت، بنابراین پیامبر(ص) سال دهم بعثت را با عنوان عام‌الحزن نامگذاری کردند.

انتهای پیام
captcha