نغمه بیات، اُمّ‌النغمات است + فیلم
کد خبر: 4205791
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
آموزش تنغیم/3

نغمه بیات، اُمّ‌النغمات است + فیلم

نغمه بیات با حس معنوی و ملکوتی خوب خود از آن به اُمّ‌النغمات یاد می‌شود، چرا که بیشترین کاربرد را در تلاوت قاریان قرآن کریم دارد.

نغمه بیات، اُمّ‌النغمات است + فیلمبه گزارش ایکنا، سلسله‌درس‌گفتارهای آشنایی و آموزش مقامات تلاوت (در 30 قسمت) با عنوان «آموزش تنغیم» با تدریس، سعید حاجیان؛ قاری و حافظ کل قرآن کریم همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، هر هفته روزهای فرد منتشر می‌شود. 

تاکنون دو قسمت از این مجموعه که اولی ذکر برخی نکات مقدماتی است و قسمت دوم اختصاص به نغمه سیکاه(سه‌گاه) داشت، منتشر شده است و این مربی قرآن در قسمت سوم این سلسله درس‌گفتارها که در ادامه از نظر می‌گذرد به نغمه بیات(جنس بیات) می‌پردازد.


قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت + فیلم

مقام سه‌گاه؛ نغمه‌ای پرکاربرد در ترتیل‌خوانی + فیلم آموزشی


«بسم الله الرحمن الرحیم، عرض سلام و ادب و احترام دارم، خدمت شما علاقه‌مندان به هنر تلاوت قرآن کریم.

امروز با یکی دیگر از نغمات مقام‌های اصلی تلاوت آشنا می‌شویم. جنس بیات یا فضای اصلی مقام بیات را خواهیم شناخت. در ابتدا دعوت می‌کنم، تصویر را مشاهده کنید و براساس تصویر، چهار صدای اول یا آن بخشی که مقام بیات به آن شناخته می‌شود و فضای کلی بیات را تشکیل می‌دهد، ببینید. (برای مشاهده تصویر به فیلم مراجعه شود.)

فواصل بین این چهار صدا، سه چهارم، سه چهارم، یک است.

یک بار شنیدن یا حتی چند بار شنیدن این آوا بی‌فایده است و باید آن قدر این آوا را بشنوید و درک کنید تا بتوانید آن را در تلاوت‌ها فهمیده و اجرا کنید.

نغمه یا جنس بیات در اذان هم کاربرد دارد. این نغمه خیلی حس معنوی و ملکوتی خوبی دارد و شما می‌توانید آیاتی با موضوعات دعا، موعظه، عبرت، حشر، قیامت، قرآن و مناجات‌ها را در این مقام بیان کنید.

نغمه بیات، اُمّ‌النغمات است و بیشترین کاربرد را در تلاوت اساتید و قاریان دارد.

مخاطبان در این فیلم آموزشی آیاتی به شرح زیر را با استفاده از نغمه بیات می‌شنوند:

آیات 35 و 36 سوره «آل عمران» با صدای شهریار پرهیزکار

آیات 85 و 86 سوره «شعرا» با صدای عبدالفتاح طاروطی

 

انتهای پیام
captcha